AudiBlog.nl

Primeur op IAA: studie elektrisch aangedreven Audi e-tron [persbericht]

a_f09_001_1

• Volledig ontworpen als elektrische auto
• Lichtgewicht technologie, minimale luchtweerstand
• Hoog vermogen en enorm koppel voor zeer goede prestaties
• Zeer bruikbare actieradius 

 Audi presenteert op de IAA in Frankfurt de
e-tron, een volledig elektrisch aangedreven supersportwagen. Elk wiel wordt aangedreven door een eigen elektromotor, wat de e-tron tot een onvervalste quattro maakt. Het totale vermogen van de Audi e-tron bedraagt 230 kW/313 pk, het koppel bereikt een waarde van maar liefst 4.500 Nm. De Audi e-tron sprint in slechts 4,8 s van 0-100 km/h, terwijl de tussensprint van 60-120 km/h maar 4,1 s in beslag neemt. De lithium-ion-batterij heeft een capaciteit van 42,4 kWh en is daarmee goed voor een zeer bruikbare actieradius van 248 kilometer.

6756_h

Zowel de prestaties als het uiterlijk van de Audi e-tron maken duidelijk dat dit spectaculaire studiemodel in de eredivisie van de sportwagens thuishoort. Bij de ontwikkeling koos Audi voor een holistische benadering. Dat betekent dat de Audi e-tron vanaf het begin en volledig als elektrische auto is ontworpen.
De lithium-ion-batterij (470 kg) van de Audi e-tron is pal achter het passagierscompartiment geplaatst. Dit komt de gewichtsverdeling ten goede en het verlaagt het zwaartepunt. Het enorme koppel van de elektromotoren wordt op basis van de rijomstandigheden variabel over de vier wielen verdeeld. Dit systeem is torque-vectoring gedoopt. Het zorgt voor een ongekende mate van dynamiek, maar ook voor superieure precisie bij (snel) bochtenwerk.
Veel technische modules van de Audi e-tron zijn ontworpen volgens de volledig nieuwe benadering. Zo wordt er een speciale warmtepomp gebruikt voor de verwarming van het interieur. De aandrijflijn, het hoogspanningsysteem en de batterij worden continu gemonitord door een innovatief temperatuur-managementsysteem. Dit speelt een cruciale rol bij het realiseren van de forse actieradius zonder daarbij concessies te doen aan het comfort.
Door de consequente toepassing van lichtgewicht materialen (aluminium, hightech kunststoffen) weegt de Audi e-tron slechts 1.600 kilogram.
De Audi e-tron staat bovendien continu in verbinding met de buitenwereld door middel van het car-to-x-communicatiesysteem. Ook dit draagt bij aan extra efficiency, veiligheid en gemak.

6756_f

Het concept

Hoewel de eerste elektrisch aangedreven auto’s al rond 1900 op de weg verschenen, is elektrische aandrijving nog steeds iets exotisch. In Duitsland bijvoorbeeld staan nog geen 1.500 elektrisch aangedreven voertuigen geregistreerd. Toch heeft deze vorm van aandrijving grote voordelen. Elektrisch aangedreven voertuigen zorgen voor minder afhankelijkheid van olie, ze stoten lokaal geen schadelijke stoffen uit én elektromotoren zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren. Daarbij zorgen ze voor veel rijplezier en sportieve prestaties – het maximale koppel is altijd direct beschikbaar.
Desondanks is er nog een lange weg te gaan voordat elektrische auto’s in grote aantallen kunnen worden geproduceerd. De grootste uitdaging ligt nog op het gebied van de energieopslag. Een acceptabele actieradius en een goed prestatieniveau vereisen zware, omvangrijke batterijen. Audi kiest voor een nieuwe koers om deze nadelen buitenspel te zetten: een holistische benadering met een specifieke opzet, een systematische toepassing van lichtgewicht technologieën en een optimale configuratie van alle componenten.

De holistische benadering van de Audi e-tron

De belangrijkste ontwikkeling op het gebied van batterijen is de toepassing van lithium-ion-cellen in auto’s. Er wordt continu gewerkt aan het optimaliseren ervan voor toepassing in auto’s. De nadruk ligt daarbij op het beperken van het gewicht en het optimaliseren van de capaciteit en de prestaties. Audi kiest ook voor lithium-ion batterijen. Niet alleen voor de experimentele e-tron, maar ook voor de binnenkort te introduceren Audi Q5 hybrid.
Bij de Audi e-tron heeft Audi er niet voor gekozen om de verbrandingsmotor simpelweg door een elektrische aandrijflijn te vervangen, maar om zich vanaf het begin te focussen op de auto als geheel. Elk onderdeel is dan ook ontworpen op basis van de nieuwe eisen die elektrische mobiliteit met zich meebrengt. De basis hiervoor werd gevormd door deze uitgebreide lijst specificatie-eisen.

• Vermindering van weerstand. Een lichtgewicht constructie had topprioriteit. Het koetswerk is licht sterk en torsiestijf. Ook de optimale aerodynamica draagt bij aan een laag energieverbruik én een bruikbare actieradius.
• Een veilige integratie van het electric-drive-systeem en de batterij. De batterij is vóór de achteras geplaatst. Dit draagt bij aan een optimale gewichtsverdeling zonder concessies te doen aan het compacte design van het exterieur. Bovendien biedt het interieur zo volop ruimte.
• Een bruikbare actieradius. Het batterijsysteem is watergekoeld ten behoeve van optimale prestaties en levensduur.
• Een efficiënt energiemanagementsysteem. Dit controleert alle functies (chassis, comfortuitrusting, secundaire systemen) op basis van de ‘vraag’.
• Innovatief thermisch management. Dit zorgt voor een optimale ‘match’ van de koeling van batterij en aandrijflijn en de interieurverwarming.
• Dynamiek en comfort op het niveau dat klanten van Audi in het sportwagensegment gewend zijn.
• Veiligheid van het hoogste niveau.
• Duidelijke, uitgebreide informatie voor de bestuurder.
• Integratie car-to-x-communicatie. Deze Audi-technologie vergroot de efficiency door bijvoorbeeld informatie te geven over de snelheid die aangehouden dient worden om bij het volgende verkeerslicht het sein ‘groen’ te krijgen. Informatie wordt geleverd door de infrastructuur én door andere auto’s.

int_001_1

Spannende hightech

De Audi e-tron wordt aangedreven door vier a-synchrone elektromotoren met een totaal vermogen van 230 kW/313 pk. De trekkracht wordt afhankelijk van de omstandigheden variabel over de vier wielen verdeeld. De Audi e-tron sprint in 4,8 s van 0-100 km/h en in slechts 4,1 s van 60-120 km/h. De topsnelheid bedraagt 200 km/h. Bij deze snelheid grijpt de begrenzer in omdat het energieverbruik van de elektromotoren disproportioneel toeneemt met de snelheid. De actieradius volgens de New European Driving Cycle (NEDC) bedraagt circa 248 km. Dit is te danken aan de geavanceerde watergekoelde lithium-ion batterij. Deze heeft een capaciteit van 53 kWh en weegt 470 kg. Ten behoeve van de levensduur wordt 42,2 kWh hiervan gebruikt voor de aandrijving.
Een volledig ‘lege’ batterij kan via een normaal stopcontact (230 V, 16 ampère) in 6-8 uur worden opgeladen. Een speciale lader (400 V, 63 ampère) verkort de laadtijd tot circa 2,5 uur. Audi werkt aan een (draadloos) laadstation dat werkt op basis van inductie (vergelijkbaar met oplaadbare tandenborstels). Dit laadstation kan thuis of in speciale parkeergarages worden geplaatst.
Overigens worden de batterijen ook geladen tijdens het rijden. Hiervoor maakt de Audi e-tron gebruik van Recuperatie. Dit systeem wordt nu al in diverse Audi-modellen ingezet. Recuperatie zet de bewegingsenergie die vrijkomt bij afremmen/uitrollen om in elektriciteit.

Brake by wire

De Audi e-tron beschikt over een elektronisch remsysteem met keramische remschijven. De remmen achter worden elektronisch aangestuurd zonder dat er hydraulische componenten aan te pas komen (brake by wire). Dit systeem voorkomt dat remblokken en -schijven ongewenst contact maken tijdens het rijden. De elektronische aansturing maakt het ook mogelijk om het volledige recuperatiepotentieel van de elektromotoren volledig te benutten. De elektromechanische achterrem wordt alleen gebruikt als maximale remkracht benodigd is. Onder andere omstandigheden worden alleen de hydraulische remmen van de voorwielen gebruikt.

Primeur: de warmtepomp

De Audi e-tron is de eerste auto waarin een warmtepomp wordt toegepast. In tegenstelling tot elektrische verwarmers die normaal in elektrisch aangedreven auto’s worden toegepast, gebruikt deze warmtepomp veel minder energie. Ook de airconditioning is bijzonder efficiënt. Hij werkt samen met het managementsysteem dat ook de temperatuur van de batterij regelt. Bij lage temperaturen zorgt dit systeem voor opwarming van aandrijflijn én interieur, bij hoge temperaturen juist voor afkoeling.

Pure dynamiek

Bij de Audi e-tron gaat 70% van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 30% naar de voorwielen. Deze verdeling kan echter variëren al naar gelang de omstandigheden. Daarmee biedt de Audi e-tron alle voordelen van (een) quattro.
Torque vectoring zorgt voor een gerichte versnelling van elk wiel. Dit komt zowel de dynamiek als de veiligheid ten goede – onder- en overstuur kunnen op deze manier in de kiem worden gesmoord. De Audi e-tron vertoont daardoor zelfs bij grote zijdelingse versnellingen (snelle bochten) nog een zeer neutraal weggedrag. Ook de dubbele wishbone-ophanging vóór en dubbele trapeziumvormige wishbones achter dragen bij aan optimale rijdynamiek en rechtuitstabiliteit. De besturing is van het type rack and pinion – de elektromechanische bekrachtiging is snelheidsafhankelijk en energiezuinig. De Audi e-tron heeft 19-inch velgen.

Car-to x-communicatie

De efficiency van de Audi e-tron wordt nog eens vergroot door car-to-x communicatie. Dat betekent dat de Audi e-tron dankzij krachtige computertechnologie en slimme software informatie kan uitwisselen met bijvoorbeeld auto’s in de directe omgeving of de infrastructuur, zoals ‘intelligente’ verkeerslichten. Voor deze informatie-uitwisseling is inmiddels geen centrale provider meer nodig: auto’s onderling en de intelligente infrastructuur vormen automatisch een netwerk.
Er gaat nog enige tijd overheen voordat car-to-x-communicatie daadwerkelijk kan worden toegepast. Vrijwel alle Europese, Japanse en Amerikaanse autofabrikanten hebben echter al besloten tot een gemeenschappelijke standaard voor zowel hard- als software. Op het moment dat alle nieuwe auto’s hiermee worden uitgerust, wordt in drukbevolkte gebieden een netwerk van zenders opgezet. Daarmee kan bijvoorbeeld de volgende efficiency-, veiligheids-, of verkeersinformatie worden uitgewisseld:

• Een intelligent voertuig kan rem- of acceleratieacties zien aankomen doordat het navigatiedata en verkeersinformatie tegelijkertijd kan verwerken. De centrale computer kan onnodig (niet efficiënt) accelereren bijvoorbeeld voorkomen of juist gerichte remacties uitvoeren om de batterij te laden.
• Een intelligent voertuig dat spint in een blinde bocht, zendt automatisch een waarschuwingssignaal uit naar achteropkomende auto’s. Het waarschuwingssignaal wordt evenals de exacte locatie van het ongeval weergegeven op het display van het navigatiesysteem van auto’s erachter.
• Op een traject met veel verkeerslichten wordt veel geremd. Dankzij car-to-x-communicatie vormen de aanwezige voertuigen een netwerk. De informatie die via intelligente verkeerslichten naar de auto’s wordt gestuurd, wordt automatisch verzonden naar achterliggers. Die weten dan precies wanneer welk licht ‘groen’ of ‘rood’ geeft. De bestuurders kunnen hun snelheid daarop aanpassen.
• Car-to-x-communicatie kan ook samenwerken met netwerken van bijvoorbeeld parkeergarages. Zo krijgt een bestuurder precies door waar (in de buurt) een parkeerplaats beschikbaar is. Het navigatiesysteem leidt hem daar vervolgens automatisch heen.

Vooruitstrevend design

De Audi e-tron heeft de proporties van een supersportwagen. Hij is 4,26 m lang, 1,90 m breed, slechts 1,23 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,60 meter. De neus wordt gekenmerkt door de typische Audi-grille, de grote luchtinlaten en de LED-koplampunits. Deze koplampen passen de lichtopbrengst en -intensiteit automatisch aan de omstandigheden aan. Een camera monitort continu de weg- en weersomstandigheden en een speciale computer stuurt op basis hiervan de koplampen aan.
Ook het design is gericht op maximale efficiency. Het koetswerk is uitermate gestroomlijnd en de luchtinlaten voor de koeling van de remmen (in de grille en de achterste wielkasten) gaan alleen open als er daadwerkelijk koeling nodig is.

int_005_1

De cockpit van de toekomst

Het interieur van de Audi e-tron is eveneens ontworpen volgens een compleet nieuwe benadering. De cockpit valt op doordat het aantal bedieningselementen en instrumenten tot een minimum is beperkt. De bestuurder heeft de beschikking over een analoge snelheidsmeter, een energievoorraadmeter en een eenvoudig te bedienen MMI (Multi Media Interface). Het beperken tot de essentie geeft het interieur een zeer speciale sfeer én het draagt bij aan gewichtsvermindering. Ook het ontbreken van een omvangrijke cardantunnel gaf de interieurdesigners extra mogelijkheden. Het resultaat: veel ruimte en licht.

Een geïntegreerd concept

Audi werkt intensief aan de mobiliteit van de toekomst. De primaire focus ligt daarbij op de verdere ontwikkeling van auto’s met verbrandingsmotoren en gerelateerde technologieën. De tweede prioriteit is elektro-mobiliteit. Audi heeft daarvoor een projectteam samengesteld dat zich bezighoudt met een geïntegreerd concept voor elektrisch aangedreven voertuigen. Dit team start binnenkort met het e-performance-project, dat wordt gesponsord door de Duitse overheid. Audi’s insteek daarbij is om een concept te ontwikkelen waarvoor geen compromissen nodig zijn. Voor Audi is elektro-mobiliteit dan ook meer dan het simpelweg ‘elektrificeren’ van normale auto’s. Het merk werkt hiervoor samen met diverse partners, waaronder leveranciers van batterijen en universiteiten. Hoewel de projectgroep vooral bestaat uit ‘vrije denkers’, staat één uitgangspunt vast: ook een elektrisch aangedreven Audi moet in alles een echte Audi zijn.

Bron: Audi Nederland


Gerelateerd nieuws

1 reactie

  1. Danny schreef:

    Deze Audi ziet er wel heel mooi uit, gaat nu heel snel met de introductie van auto’s op stroom.

Je kunt op dit moment niet reageren.