AudiBlog.nl

Audi verhoogt jaarprognose 2009 naar 925.000 auto’s [persbericht]

Q5080042

• Ontwikkeling resultaten leidt tot verhoging jaardoel met 25.000 auto’s
• Verkopen oktober 2009 0,4 procent hoger dan in oktober vorig jaar
• In China is jaaromzet van 2008 al in oktober 2009 overtroffen
• Stijgend marktaandeel in West-Europa en Amerika
• Audi Q5 verstevigt marktaandeel Audi in SUV-segment

Audi heeft in oktober ongeveer 82.750 auto’s verkocht en dat is 0,4 procent meer dan vorig jaar oktober (2008: 82.436). Wereldwijd verkocht Audi van januari tot en met oktober 2009 om en nabij 787.900 auto’s (2008: 844.724). Daardoor nam het verschil met recordjaar 2008 af tot minus 6,7 procent en dat is een veel beter resultaat dan in het begin van dit jaar was voorspeld. In China heeft Audi al in de laatste week van oktober het jaartotaal van 2008 geëvenaard. In Nederland is het marktaandeel van 3,3% vorig jaar oktober gestegen tot 4,1% in 2009.

‘Onze verkoopcijfers hebben zich wereldwijd veel beter ontwikkeld dan verwacht’, zegt Peter Schwarzenbauer, directeur Verkoop en Marketing van Audi. ‘De Audi Q5 ontwikkelt zich tot een van onze succesvolste modellen en vooral de A5 en de A6 worden goed verkocht. Om die reden hebben wij onze verkoopprognose naar boven bijgesteld tot een jaartotaal van 925.000 auto’s.’

In januari was Audi de enige fabrikant in het premiumsegment die zich waagde aan een verkoopprognose voor 2009. Er werd gerekend op een afzet van 900.000 auto’s, zo’n 10 procent minder dan het recordjaar 2008. Deze positieve afzettrend is, behalve op de goede verkoopcijfers van de Audi Q5, terug te voeren op het uitstekende resultaat in China, de grootste exportmarkt.

In 2008 verkocht Audi in totaal 119.598 auto’s aan klanten in China (inclusief Hongkong). Dat aantal werd in 2009 al in de laatste week van oktober overtroffen. Van januari tot en met oktober verkocht Audi 123.369 auto’s, 22,7 procent méér dan in hetzelfde tijdsbestek van 2008 (100.564). Alleen in oktober al lagen de verkoopaantallen met 14.510 exemplaren 50,7 procent hoger dan in dezelfde maand het jaar daarvoor (oktober 2008: 9.630).

In West-Europa bevestigde Audi zijn leidende rol in het premiumsegment. In landen als Italië, Spanje, België, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland zag Audi het marktaandeel verder groeien. In de periode tot en met oktober verkocht Audi in deze regio 496.750 auto’s, 11,6 procent minder dan het jaar ervoor (2008: 561.975). In oktober 2009 lagen de verkoopaantallen met ongeveer 50.750 auto’s nog 8,7 procent onder die van oktober 2008: 55.140 exemplaren. In Duitsland bleven de verkoopaantallen in oktober met 22.021 auto’s 7,5 procent achter bij die van oktober een jaar eerder (2008: 23.802).

In de eerste tien maanden werd in Duitsland in vergelijking met recordjaar 2008 met in totaal 191.324 auto’s het verschil tot minus 9,9 procent teruggebracht (2008: 210.266).

In de Verenigde Staten van Amerika zette Audi in oktober 7.358 auto’s af, slechts 1,1 procent minder dan de 7.443 exemplaren van oktober 2008. Gedurende de eerste tien maanden bleven de verkoopcijfers met 66.876 auto’s nog 8,7 procent achter bij die over dezelfde periode van 2008 (73.260) en ook dat resultaat is iets beter dan de prognose. In een duidelijk zwakkere markt verstevigde Audi het marktaandeel in het premiumsegment tot 8,3 procent (2008: 6,9 procent).

Audi heeft in 2008 in totaal 1.003.469 auto’s verkocht en zodoende het dertiende jaarrecord op rij gerealiseerd. Het bedrijf bereikte een omzet van € 34,2 miljard en met een winst voor belastingen van € 3,2 miljard een optimaal resultaat. Audi fabriceert in Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (Hongarije), Changchun (China) en Brussel. Eind 2007 startte de assemblage van de Audi A6 en begin oktober 2008 die van de Audi A4 in Aurangabad in India. Het bedrijf is wereldwijd in meer dan honderd landen actief. Volle dochters van Audi AG zijn onder meer de Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant’Agata Bolognese, Italië) en quattro GmbH (Neckarsulm). Bij Audi werken ongeveer 58.000 mensen, van wie 46.500 in Duitsland. Om de slogan Voorsprong door Techniek waar te maken, investeert Audi ongeveer € 2 miljard. Tot 2015 wil Audi het gamma fors uitbreiden tot in totaal 42 modellen. Dit jaar viert Audi het honderdste geboortejaar. Op 16 juli 1909 vestigde August Horch zijn bedrijf in Zwickau en gaf het de naam Audi mee, de familienaam Horch in het Latijn.

Bron: Audi Nederland


Gerelateerd nieuws