Zoek

Audi RS 5 debuteert in Genève [persbericht]

• Coupé met 331 kW / 450 pk sterke, hoogtoerige V8
• Snel én efficiënt – 10,8 l/100 km
• Nieuw ontwikkeld tussendifferentieel voor quattro aandrijving
• Deze zomer op de markt

Op de autotentoonstelling van Genève (4-14 maart aanstaande) maakt de Audi RS 5 zijn publieksdebuut. De hoogtoerige 4,2-liter V8 van deze klassieke, elegant gelijnde coupé zorgt met zijn vermogen van 331 kW / 450 pk voor indrukwekkende prestaties en gaat daarbij zeer efficiënt met brandstof om. De zeventraps S tronic en een nieuw ontwikkeld tussendifferentieel voor het quattro aandrijfsysteem brengen de kracht feilloos over naar de vier wielen. De levering van de Audi RS 5 start deze zomer.

De RS-modellen belichamen de sportieve top van Audi. De Audi RS 5 zet een lijn voort die 15 jaar geleden werd ingezet met de RS 2 Avant. De hoogtoerige, atmosferische V8 met een inhoud van 4.162 cc is nauw verwant aan de V10 van de Audi R8. Zoals bij nagenoeg alle benzinemotoren van Audi, beschikt ook deze V8 over directe inspuiting, bekend onder de afkorting FSI. Deze techniek bezorgde Audi met de R8 al vier zeges in de 24 uur van Le Mans. Het systeem werkt met een maximale druk van 120 bar.

Eindeloos fijnslijpen van het inlaatsysteem en het uitlaattraject heeft ertoe geleid dat de V8 vrij kan ademen. Vier verstelbare nokkenassen en kleppen in het inlaatspruitstuk optimaliseren de mengverhouding. De 4.2 FSI levert een imponerende hoeveelheid trekkracht, schuwt hoge toerentallen niet en vertoont daarmee overeenkomsten met een racemotor. Zijn maximale vermogen van 331 kW / 450 pk komt bij 8.250 t/min. vrij, terwijl het maximale koppel van 430 Nm tussen 4.000 en 6.000 t/min. beschikbaar is.

Krachtig en efficiënt: slechts 10,8 l/100 km

Zijn kracht, het geluid, de graagte waarmee de machine hoge toeren draait en de gretige respons op het gaspedaal maken deze met de hand gebouwde V8 een feest voor alle zintuigen. De 4.2 FSI lanceert de 1.725 kg wegende RS 5 in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en versnelt moeiteloos door naar een topsnelheid van 250 km/h. Op verzoek kan Audi de topsnelheid verhogen tot 280 km/h.

Efficiëntie is standaard bij Audi. Eigenlijk spreekt het al voor zich dat een hoogwaardige krachtbron als deze ook op het gebied van brandstofverbruik fraaie cijfers laat zien. Met een gemiddeld verbruik van 10,8 l/100 km is de sterke achtcilinder zuiniger dan zijn belangrijkste concurrenten. De motor en de aandrijflijn kennen een lage wrijvingsweerstand, de oliepomp werkt vraagafhankelijk en door middel van recuperatie wordt tijdens het uitrollen en afremmen energie teruggewonnen.

De zeventraps S tronic, aangepast aan het hoge vermogen van de V8, draagt met zijn extra lange hoogste versnelling eveneens bij aan het gunstige verbruik. De bestuurder heeft de keuze uit een volautomatische modus of kan zelf schakelen met de nieuw ontworpen schakelpaddels aan het stuur. De RS 5 is standaard uitgerust met Audi drive select, waarmee het automatische schakelprogramma in de modi auto, comfort en dynamic kan variëren. Met het programma ‘Launch Control’ zorgt de zeventraps S tronic voor een perfecte acceleratie vanuit stilstand.

Nieuwe quattro technologie: het kroonwieldifferentieel

Net als de andere RS-modellen beschikt ook de Audi RS 5 over quattro permanente vierwielaandrijving. Voor het tussendifferentieel, dat de krachten tussen de voor- en achteras verdeelt, is Audi – marktleider op het gebied van vierwielaandrijving – weer een stap verder gegaan met het zogeheten kroonwieldifferentieel. Dit zelfsperrende tussendifferentieel is compact en licht en werkt uiterst precies. Door middel van lamellenpakketten kan de verdeling van de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras breed variëren; indien nodig tot 70 procent naar voren of eventueel maximaal 85 procent naar achteren. De standaard verdeling van 40:60 is duidelijk op sportief rijgedrag geënt.

Naar wens levert Audi een sportdifferentieel voor de achteras. Dit verdeelt de krachten tussen de achterwielen, wat de grip en de stabiliteit in het grensbereik nog verder verbetert.

Het onderstel van de RS 5 is straf afgestemd en de carrosserie ligt 20 millimeter lager dan die van de A5. Lichtmetalen 5-armstructuurwielen in de maat 19 inch met banden in de maat 265/35 zijn standaard en tegen meerprijs zijn 20 inch wielen met de bandenmaat 275/30 leverbaar.

Het remsysteem is volledig toegespitst op het prestatiepotentieel van de motor. Het bestaat uit fikse, geventileerde schijven met een optimale warmteafvoer en in hoogglans zwart uitgevoerde, aluminium remklauwen met het opschrift RS. Op verzoek monteert Audi op de vooras keramische remschijven die licht, duurzaam en vooral zeer krachtig zijn. Het stabiliteitssysteem ESP kent een sportmodus en is tevens volledig uitschakelbaar.

Nóg dynamischer met Audi drive select

De snelheidsafhankelijke servotronic stuurinrichting is in de RS 5 extra scherp afgesteld. Bovendien is met het standaard aanwezige Audi drive select de besturing, de werking van de S tronic transmissie, het sportdifferentieel, de motor en het uitlaatsysteem in drie gradaties in te stellen: comfort, auto en dynamic. Is de auto uitgerust met het MMI-navigatiesysteem, dan komt daar een vierde modus bij, die de bestuurder zelf kan samenstellen.

Op motorisch gebied regelt Audi drive select de gaskleppen en de soundkleppen in de uitlaat. Zodra die opengaan, klinkt de V8 zeer opzwepend. Met het optionele dynamic steering varieert de stuuroverbrenging van heel direct tijdens inparkeren tot indirect bij het rijden op de snelweg. Tijdens snel bochtenwerk geeft het systeem kleine tegenstuurimpulsen in het grensbereik van de grip.

Sportieve verschijning

Uiterlijk onderscheidt de RS 5 zich op veel punten van de A5 en S5. De bekende single frame grille is voorzien van een antracietgrijs binnenwerk. Xenon plus koplampen en LED-dagrijverlichting zijn standaard. Grote, speciaal gestileerde openingen voeren koellucht naar de motor en de remmen. De brede spatborden roepen herinneringen op aan de eerste Audi quattro, die 30 jaar geleden in Genève debuteerde. De sierlijsten rond de grille en de zijruiten zijn, net als de spiegelkappen, in mat aluminium uitgevoerd. Er is keuze uit acht lakkleuren. Aan de achterkant springen de twee ovale uitlaten in het oog. De in het kofferdeksel geïntegreerde achterspoiler laat zich vanaf 120 km/h zien en trekt zich bij een snelheid van 80 km/h discreet terug.

Het interieur: sportief en stijlvol

Uiteraard is ook het interieur niet ongemoeid gelaten. Elektrisch verstelbare, met leder en alcantara beklede sportstoelen met stevige wangen en geïntegreerde hoofdsteunen zijn standaard. Nog sportievere schaalstoelen of zacht beklede, geventileerde comfortstoelen zijn ook leverbaar. Het dikke, stevige stuur is met geperforeerd leder bekleed. De instrumenten hebben zwarte wijzerplaten met witte aanduiding. Het bestuurdersinformatiesysteem is uitgerust met een rondetijdenteller en een olietemperatuurmeter.

Het interieur is zwart, de interieurlijsten zijn in carbon uitgevoerd. In het instrumentarium is een paneel in zwarte pianolak opgenomen. De pedalen, de voetsteun en de bedieningsknoppen van het (optionele) MMI-navigatiesysteem zijn van aluminium, net als de instaplijsten op de dorpels.

De interieurlijsten zijn ook leverbaar in RVS-optiek, zwarte pianolak of geborsteld aluminium. Diverse ledersoorten en –kleuren behoren ook tot de mogelijkheden, evenals een zilverkleurige hemelbekleding. Daarnaast biedt het Audi exclusive programma RS-specifieke opties, zoals de met wildleder beklede bedieningselementen en vloermatten met RS-opschrift. De motorruimte is met een designpakket in carbon aan te kleden en voor de carrosserie zijn er optiepakketten in zwart en mat aluminium.

Bron Audi Nederland

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen