Zoek

Sterke verkoopstart in 2010 voor Volkswagen Groep

De Volkswagen Groep is 2010 gestart met een stevige verkoopstijging ten opzichte van het vorige jaar. In januari werden in totaal 585.500 voertuigen afgeleverd tegen 381.100 in januari 2009; de stijging bedraagt derhalve 41,3%. Aangezien de totale wereldwijde marktgroei in deze periode 22,3% bedroeg, heeft Volkswagen zijn marktpositie verder versterkt. Een belangrijke reden voor de sterke verkoopstijging is het jonge en milieuvriendelijke modellengamma van de merken van de Volkswagen Groep, Audi, Volkswagen, Škoda en SEAT.

Christian Klingler, lid van de raad van bestuur voor Sales van de Volkswagen Groep over de januaricijfers: “We zijn zeer tevreden met deze succesvolle start van 2010. Dit toont aan dat we uitstekend zijn gepositioneerd met onze modellenlijnen. Maar we moeten de uitdagingen die dit jaar nog voor ons liggen niet onderschatten. De situatie op de internationale automarkt blijft moeilijk, maar er zijn ook nog steeds zeer dynamische markten zoals de Chinese waar we dankzij onze sterke markpositie bovengemiddeld kunnen profiteren van de positieve trend.”

Sterke stijging in Duitsland

In Duitsland leverde de Volkswagen Groep in januari 71.800 voertuigen af tegen 53.300 in januari 2009 – een stijging van 34,6%. Het merk Volkswagen was daarbij goed voor 44.100 personenwagens (29.500 in januari 2009 – een ‘plus’ van 59,5%). Škoda liet een toename van maar liefst 73,2% zien: de verkopen stegen van 4.600 tot 8.000 exemplaren. Audi liet 11.700 afgeleverde auto’s voor zich noteren tegen 10.700 in januari 2009 – een stijging van 9,3%. Christian Klingler: “In januari wist de markt nog te profiteren de gevolgen van de slooppremie in Duitsland. We verwachten in de loop van het jaar een sterke afname van het effect hiervan, maar we zijn vastbesloten ons marktaandeel verder te vergroten.”

Positieve trends in de VS en China

In de Verenigde Staten van Amerika noteerde de Volkswagen Groep in januari 2010 een verkoopstijging van 40,1% (Van 17.600 tot 24.600 voertuigen). Daarmee presteerde Volkswagen duidelijk beter dan de gehele markt, die in januari 6,3% groei liet zien. In China bedroeg de verkoopstijging in januari maar liefst 98,8%: in januari 2009 werden op deze belangrijke markt nog 83.900 voertuigen afgeleverd en in januari 2010 166.900. De totale Europese markt liet over januari ook positieve cijfers zien. Het totale aantal verkopen van Volkswagen in Europa steeg van 183.100 tot 242.800 voertuigen (+ 32,6%). Maar niet overal was groei; in Rusland vielen de verkopen terug van 6.600 in januari 2009 tot 5.100 in de afgelopen maand januari (-22,3%). Volkswagen scoorde daarmee wel beter dan ‘de markt’, die in Rusland een terugval van 35,8% liet zien.

Sterke start Volkswagen personenwagens

Januari 2010 was een goede maand voor Volkswagen personenwagens. In totaal werden er wereldwijd 359.300 voertuigen verkocht – een stijging van 46,2% ten opzichte van januari 2009 (245.800 stuks). De Golf was veruit het meest populaire model. Wereldwijd werden in januari 2010 45.600 Golfs afgeleverd (29.300 in januari 2009, de stijging bedraagt 55,8%). De Polo deed het ook goed met 40.200 exemplaren (een plus van 82,2% ten opzichte van januari 2009 toen 22.000 exemplaren werden afgeleverd). China was in januari 2010 de grootste afzetmarkt voor Volkswagen personenwagens met 135.200 afgeleverde voertuigen – een stijging van maar liefst 92,4% ten opzichte van januari 2009 (70.300 eenheden).

Goede groeicijfers voor Audi, Škoda en SEAT

Audi verkocht in januari wereldwijd 77.800 auto’s tegen 56.100 in januari 2009 (+38,6%). De verkoopplus in China bedroeg voor Audi maar liefst 114,9% (van 7.800 naar 16.800 afgeleverde auto’s). Het bestverkochte Audi-model in januari was de A4 sedan. Hiervan werden afgelopen januari 15.400 eenheden afgeleverd tegen 9.200 in januari 2009 (stijging: 66,2%).

Škoda zag zijn verkoopcijfers stijgen van 35.000 in januari 2009 tot 54.100 in januari 2010 (+54,4%). Ook hier bleek China een sterke groeimarkt. Škoda liet daar een verkoopstijging van 154,7% voor zich noteren (van 5.800 naar 14.700 auto’s). Het meest populaire model in China was de speciaal voor deze markt ontwikkelde Octavia limousine. Op de Tsjechische thuismarkt groeide Škoda sterk (van 3.000 exemplaren in januari 2009 tot 4.200 in januari 2010 – plus 39,7%).

Ook het merk SEAT liet positieve cijfers zien. In januari 2010 werden 24.300 exemplaren verkocht tegen 19.800 in januari 2009 – een stijging van 22,9%. SEAT bleek vooral succesvol op grote markten in West-Europa. In thuisland Spanje bijvoorbeeld noteerde het merk een verkoopstijging van 25,6% (van 5.000 naar 6.300 exemplaren). De Ibiza is het meest succesvolle model van SEAT. De wereldwijde afzet van dit model steeg van 11.300 exemplaren in januari 2009 tot 12.700 exemplaren in januari 2010 (+12,2%)

Bron: Pon Nederland

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen