AudiBlog.nl

Audi werkt aan integratie van elektrische mobiliteit [persbericht]

• Q5 hybrid debuteert in 2010, A8 hybrid eind 2011 te bestellen
• ‘e-tron’ wordt Audi’s merknaam voor elektrische mobiliteit
• Audi e-tron eind 2012 in kleine serie op de markt
• Stadler: “Toenemend keuzeaanbod voor de klanten.”

Audi werkt in hoog tempo aan de toekomst van de mobiliteit. Rond de volgende jaarwisseling verschijnt de Q5 hybrid als eerste Audi met een combinatie van benzine- en elektromotor. De A8 hybrid, die met een CO?-uitstoot van 144 gram een nieuwe maatstaf in de topklasse zet, beleefde zijn debuut als studiemodel in Genève, net als de A1 e-tron. Eind 2012 brengt Audi een kleine serie van de e-tron op de markt.

“Onze klanten zullen in de toekomst uit een steeds breder aanbod van aandrijfvormen kunnen kiezen”, aldus Rupert Stadler, bestuursvoorzitter bij Audi AG. “We zullen het aanbod van efficiënte TDI- en FSI-techniek aanvullen met elektrische aandrijving, om voor elke mobiliteitsvraag een passend antwoord klaar te hebben. Daaronder vallen hybridetechniek en in de toekomst ook het volledig elektrisch rijden.” Bij dit alles zal de naamgeving e-tron een belangrijke rol spelen. Stadler: “Net zoals de naam quattro synoniem staat voor vierwielaandrijving, zal e-tron Audi’s merknaam voor e-mobiliteit worden.”

Bij het toepassen van alternatieve aandrijfvormen volgt Audi de strategie om elke vorm van technologie per model en markt af te stemmen en daarmee aan de specifieke wensen van de klanten te voldoen.

“De hybride zoals we die nu hebben ontwikkeld, is in eerste instantie bedoeld om het verbruik te reduceren. In navolging daarop zal de plug-in-hybride zijn nut bewijzen op plaatsen waar het wenselijk is om grotere afstanden puur elektrisch te kunnen rijden, in combinatie met een verbrandingsmotor”, aldus Michael Dick, bestuursvoorzitter technische ontwikkeling bij Audi AG.

“De elektrische auto bewijst zich vooral in stedelijke gebieden, waar de regelgeving rond emissievrij rijden steeds strenger zal worden”, zegt Dick. Naast hybrides en elektrische auto’s zet Audi ook in op de brandstofcel en waterstof als energievorm.

Audi investeert jaarlijks rond twee miljard euro in ontwikkelingsprojecten. Centraal daarbij staat de verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor en wat daarmee samenhangt. Elektrische mobiliteit is eveneens een speerpunt, met de e-tron als spectaculair uithangbord tijdens de afgelopen IAA. Tegelijk is er een strategische bundeling van alle activiteiten in de vorm van het ‘Projecthaus e-performance’, waar Audi alles rond het thema elektrisch rijden etaleert. Verder bestaat sinds het najaar van 2009 het gelijknamige ontwikkelingsproject e-performance. Hierin werkt een team van Audi-ingenieurs en wetenschappers van diverse hogescholen aan de ontwikkeling van een compleet nieuwe elektrische auto. Van de carrosserie en de accu’s tot aan de besturingselektronica.

De Audi A1 e-tron

Audi breidt het aantal modellen binnen de e-tron-familie stap voor stap verder uit. De A1 e-tron is een vernuftige Mega City Vehicle (MCV). Net als zijn sportieve broer heeft ook deze auto elektrische aandrijving. De actieradius in stadsverkeer bedraagt meer dan 50 kilometer en dankzij een piekvermogen van 75 kW / 102 pk biedt de A1 e-tron volop rijplezier. Raken de accu’s uitgeput, dan laadt een kleine, enkelschijfs Wankelmotor ze weer op. Met deze ‘range extender’ neemt de actieradius van de A1 e-tron toe met 200 kilometer. Uitgaande van het normverbruik voor stadsverkeer en buitenwegen tijdens de standaard meetcyclus, laat de A1 e-tron een verbruik van 1,9 l/100 km noteren, wat overeenkomt met een CO?-uitstoot van 45 g/km.

De Audi A8 Hybrid

Audi presenteert de A8 Hybrid als een techniekstudie. Zijn twee krachtbronnen, een 2.0 TFSI en een elektromotor, leveren gezamenlijk een riant vermogen van 180 kW / 245 pk en 480 Nm koppel. Deze combinatie levert de prestaties van een grote zescilinder. Hiermee demonstreert Audi de mogelijkheden van downsizing en elektrische aandrijving op overtuigende wijze met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,2 l/100 km. De CO?-uitstoot ligt daarbij op 144 gram per kilometer.

De Audi A8 Hybrid is als parallelhybride ontworpen, waarmee rolweerstand en vermogensverlies tot een minimum worden beperkt. Tussen de viercilinder benzinemotor, met een vermogen van 155 kW / 211 pk, en de achttraps tiptronic is een krachtige elektromotor ingebouwd. Die levert een additionele 33 kW / 45 pk vermogen en 211 Nm koppel.

Het A8-studiemodel is een echte hybride, die in staat is om alleen met de benzine- of de elektromotor te rijden of de kracht van beide aandrijfvormen te combineren. De elektromotor is in staat om de A8 Hybrid 65 km/h te laten rijden, met een maximale actieradius van twee kilometer.

Bron: Audi Nederland


Gerelateerd nieuws