Zoek

Autosalon van Genève: Audi prominent aanwezig met veel nieuws en twee bijzondere studiemodellen

 

• Audi A1 e-tron studiemodel
• Audi A8 Hybrid studiemodel
• Audi A1
• Audi RS 5
• Audi RS 6 plus Sport en plus Audi exclusive

Op de autotentoonstelling van Genève (4-14 maart aanstaande) toont Audi twee interessante studiemodellen: de elektrische A1 e-tron en de A8 Hybrid. Beide modellen zijn uitblinkers op het gebied van efficiency en vaandeldragers van het innovatieve karakter van Audi. Daarnaast presenteert Audi nieuws in de vorm van de A1, de RS 5, de RS 6

Plus en de onlangs verschenen Audi A8.

Audi breidt het aantal modellen binnen de e-tron familie stap voor stap verder uit. De A1 e-tron is een slimme Mega City Vehicle (MCV). Net als zijn sportieve broer heeft ook deze auto elektrische aandrijving. De actieradius in stadsverkeer bedraagt meer dan 50 kilometer en dankzij een vermogen van 75 kW / 102 pk biedt de A1 e-tron volop rijplezier. Raken de accu’s uitgeput, dan laadt een kleine verbrandingsmotor ze weer op.

Een krachtige, dwars voorin geplaatste elektromotor verschaft de A1 e-tron vlotte prestaties. Zo sprint hij in 10,2 seconden vanuit stiltand naar 100 km/h en ligt de topsnelheid boven de 130 km/h. Tijdens de eerste vijftig kilometer, bijvoorbeeld in een grote stad, rijdt deze Audi emissievrij. De stroomvoorziening komt van een pakket lithium-ion accu’s, dat onder de vloer voor de achteras ligt. Het totale gewicht ervan bedraagt minder dan 150 kilo, de Audi A1 e-tron weegt 1.190 kilo.

De elektromotor levert continu 45 kW / 61 pk en is kortstondig tot een piekvermogen van 74 kW / 102 pk in staat. Vanaf de eerste omwenteling is een koppel van 150 Nm beschikbaar, terwijl de maximale waarde op 240 Nm ligt. De kracht wordt via een enkeltraps transmissie naar de voorwielen overgebracht. De pook kent drie standen: vooruit, achteruit en neutraal. De elektromotor is tevens in staat om remenergie om te zetten in elektriciteit die in de accu’s wordt opgeslagen.

Achter de vier ringen in de grille bevindt zich een stopcontact voor het aansluiten van een laadsnoer. Het opladen van een leeg accupakket neemt ongeveer drie uur in beslag, wanneer gebruik wordt gemaakt van een 380 Volt-aansluiting.

Wankelmotor als range extender

Om de actieradius te vergroten, heeft de A1 e-tron een compacte, enkelschijfs Wankelmotor. Andere concepten worden ook overwogen. De kleine Wankelmotor drijft een dynamo aan, heeft een inhoud van 254 cc en draait constant 5.000 toeren. Bij dat toerental is de werkingsgraad het meest efficiënt. Pluspunten van dit motorconcept zijn de trillingsarme en geruisloze loop en het bijzonder lage gewicht. Een tank met een inhoud van 12 liter zorgt voor de brandstofvoorziening. De reikwijdte neemt op deze manier toe met 200 kilometer.

Uitgaande van het normverbruik voor stadsverkeer en buitenwegen tijdens de standaard meetcyclus, laat de A1 e-tron een verbruik van 1,9 l/100 km noteren, wat overeenkomt met een CO?-uitstoot van 45 g/km. Het spreekt voor zich dat de CO?-uitstoot tijdens elektrisch rijden nul bedraagt.

Maatstaf in efficiency: de Audi A8 Hybrid

Audi presenteert de A8 Hybrid als een techniekstudie. Zijn twee krachtbronnen, een 2.0 TFSI en een elektromotor, leveren gezamenlijk een riant vermogen van 180 kW / 245 pk en 480 Nm koppel. Deze combinatie staat borg voor soevereine prestaties en demonstreert de mogelijkheden van downsizing en elektrische aandrijving op overtuigende wijze met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,2 l/100 km. De CO?-uitstoot ligt daarbij op 144 gram per kilometer.

De kracht van een V6 en het verbruik van een viercilinder, dat kenmerkt de aandrijflijn van de Audi A8 Hybrid. De 2.0 TFSI, die al vijf keer de titel ‘Engine of the Year’ in de wacht sleepte, is goed voor 155 kW / 211 pk en 350 Nm koppel. Een hydraulische koppeling vormt de verbinding tussen de verbrandings- en de elektromotor. De laatste doet tevens dienst als dynamo en levert 33 kW / 45 pk vermogen en 211 Nm koppel. Een tweede koppeling, tussen de elektromotor en de achttraps tiptronic, en een koppelomvormer brengen de aandrijfkrachten uiteindelijk over naar de voorwielen.

Het 1,3 Kw sterke lithium-ion accupakket is achterin de Audi A8 ondergebracht. Met een inhoud van 400 liter is de bagageruimte nog altijd ruim te noemen. De compressor van de airconditioning wordt niet door de motor aangedreven, maar werkt elektrisch. Ook de stuurbekrachtiging is elektromechanisch. De techniek van de A8 Hybrid biedt alvast een blik op de toekomstige productieversie van de Audi Q5 Hybrid, die in 2010 zijn marktintroductie beleeft.

Aansprekende prestaties

De 1.885 kg wegende Audi A8 Hybrid rijdt als een auto met een grote V6 of een krachtige TDI onder de kap. In 7,6 seconden sprint hij vanuit stilstand naar 100 km/h en het versnellen stopt pas bij 235 km/h. Toch verbruikt de luxe Audi niet meer dan 6,2 l/100 km gemiddeld en stoot hij daarbij 144 gram CO? per kilometer uit. In stadsverkeer bespaart de hybridetechniek ten opzichte van een conventionele motor rond de twintig procent brandstof. Bij het wegrijden vanuit stilstand werken de twee motoren samen, afhankelijk van de hoeveelheid vermogen die op dat moment wordt verlangd.

De elektromotor is in staat om de A8 Hybrid 65 km/h te laten rijden, met een maximale actieradius van twee kilometer. Ideaal dus voor stadsverkeer of het rijden in woonwijken. Indien de techniek dat toelaat, kan de bestuurder ook met een aparte E-knop de elektrische modus activeren. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, wordt de verbrandingsmotor losgekoppeld van de aandrijflijn. Tijdens uitrollen en afremmen fungeert de elektromotor als dynamo en wordt de vrijgekomen energie opgeslagen in de accu’s.

De Audi A1

De Audi A1 is een compacte auto met alle goede eigenschappen en kwaliteiten die kenmerkend zijn voor de andere modellen van Audi. De A1 springt in het oog door zijn markante vormgeving en hij beschikt over zeer efficiënte motoren in combinatie met een dynamisch afgestemd onderstel. Bovendien is de Audi A1 leverbaar met diverse hoogwaardige technologische features, waaronder een zeer vooruitstrevend infotainmentsysteem. Net als bij andere Audi-modellen is de afwerkingskwaliteit van hoog niveau. De levering start in september.

De Audi RS 5

In Genève beleeft ook de sensationele Audi RS 5 zijn publieksdebuut. De hoogtoerige 4,2-liter V8 van deze klassieke, elegant gelijnde coupé zorgt met zijn vermogen van 331 kW / 450 pk voor indrukwekkende prestaties en gaat daarbij zeer efficiënt met brandstof om. De zeventraps S tronic en een nieuw ontwikkeld tussendifferentieel voor het quattro aandrijfsysteem brengen de krachten feilloos over naar de vier wielen. De 4.2 FSI lanceert de 1.725 kg wegende RS 5 in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en versnelt moeiteloos door naar een topsnelheid van 250 km/h. De levering van de Audi RS 5 start deze zomer.

Speciale, snelle edities van de Audi RS 6

Audi presenteert twee zeer exclusieve versies van de Audi RS 6: de Audi RS 6 plus Sport en de Audi RS 6 plus Audi exclusive. Deze modellen hebben enkele bijzondere punten met elkaar gemeen zoals 20 inch vijfspaaks lichtmetalen wielen, het carbon design package voor het motorcompartiment en het sportonderstel plus. De Audi RS 6 plus Sport is extra sportief uitgevoerd, terwijl de Audi RS 6 plus Audi exclusive extra luxueus is. In totaal zijn 500 exemplaren beschikbaar – elke auto heeft een badge met een uniek serienummer.

Beide speciale edities van de Audi RS 6 beschikken over een direct ingespoten V10 twinturbo-motor met dry-sumpsmering. Deze V10 FSI levert een vermogen van 226 kW / 580 pk en heeft een maximaal koppel van 650 Nm (tussen 1.500 – 6.250 t/min. De limousine-uitvoering sprint in 4,5 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 303 km/h.

Bron: Audi Nederland

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen