Zoek

Volkswagen Group zet positieve verkooptrend wereldwijd door

De verkoopcijfers van de Volkswagen Group blijven zich positief ontwikkelen. In de periode januari tot en met mei van dit jaar werden in totaal 2,94 miljoen voertuigen afgeleverd tegen 2,49 miljoen in dezelfde periode van het vorige jaar. De groei bedraagt daarmee 18,1%. In mei leverden de merken van de Volkswagen Group in totaal 604.200 voertuigen af, een stijging van 8,6% ten opzichte van mei 2009 toen 556.500 voertuigen op kenteken werden gezet.

De relatief hoge groeicijfers van de Volkswagen Group moeten volgens Christian Klingler, bestuurslid Sales van de Volkswagen Group, vooral in perspectief gezien worden: “De verkoopcijfers in 2009 waren bijzonder zwak. Desondanks profiteert Volkswagen dankzij de aantrekkelijke line-up van haar diverse merken sterker dan de concurrentie van de positieve marktontwikkeling.” Klingler blijft echter voorzichtig: “2010 is en blijft een uitdagend jaar voor de gehele automotive industrie.”

Groei op alle belangrijke markten – Azië-Pacific springt er uit

In China, de belangrijkste afzetmarkt van Volkswagen, leverde het concern in de periode januari-mei 2010 777.800 voertuigen af tegen 524.600 in dezelfde periode van 2009 (+48,2%). India liet een verdubbeling van de afzet zien (13.500 exemplaren tegen 6.600 in 2009). Het totale groeicijfer in de regio Azië-Pacific bedroeg 47,6%. Zuid-Afrika liet een groeipercentage van 34,8 zien (van 21.800 naar 29.400 afgeleverde voertuigen).

Op de Noord-Amerikaanse markt liet de Volkswagen Group ook gezonde groeicijfers zien. Het aantal afleveringen steeg van 109.000 naar 145.500 (+33.5%). In Europa bedroeg het groeicijfer 6,5%, het aantal afleveringen steeg van 1,34 naar 1,42 miljoen voertuigen. Vooral de West-Europese markt presteerde goed. In Spanje steeg het aantal registraties van 84.100 (2009) naar 121.500 (+44,5%). In het Verenigd Koninkrijk bedroeg de stijging 32,2% (van 132.300 naar 174.900 voertuigen). De Duitse markt kromp onder invloed van het afschaffen van de slooppremie in de periode januari-mei 2010 met 28%. De Volkswagen Group deed het daarbij beter dan de markt als geheel met een teruggang van 12% (van 496.800 tot 436.900 eenheden).

Wereldwijde afzetgroei Volkswagen personenauto’s

Het merk Volkswagen leverde in de eerst vijf maanden van dit jaar in totaal 1,86 miljoen auto’s af, tegen 1,57 miljoen in 2009 (+19,1%). Vrijwel elke markt liet groei zien. Op de grootste individuele markt (China) steeg het aantal afleveringen van 434.500 naar 619.700 (+42,6%). De Golf is en blijft het best verkopende Volkswagen-model. In eerste vijf maanden van het jaar werden wereldwijd 278.200 Golf-modellen afgeleverd (2009: 228.200; +21,9%). De Polo was met 225.200 verkochte exemplaren ook zeer succesvol (2009: 176.400; +27,7%). In China zijn vooral de Jetta, de Santana en de Lavida zeer populair.

Significante groei voor Audi, Škoda en SEAT

Audi leverde in de eerste vijf maanden van 2010 wereldwijd 445.700 auto’s af; een stijging van 21,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2009 toen 374.500 auto’s werden geregistreerd. Het groeicijfer voor de maand mei kwam uit op 14,6% (van 82.200 tot 94.400 auto’s). De groei was vooral sterk in de regio’s Zuid-Afrika (+79,8%) en Azië-Pacific (+58,9%). In China wist Audi 88.500 verkopen te realiseren (2009: 53.600; +58,9%). Vooral de vraag naar de Audi A4, A6 en de Audi A3 Sportback is wereldwijd bijzonder hoog.

Skoda liet in de periode januari-mei 2010 een totaal aantal afleveringen van 307.400 voor zich noteren (2009: 263.800; +16,6%).Vooral op de Chinese markt was de groei bijzonder sterk: van 36.100 tot 69.000 eenheden (+90,9%). In het Verenigd Koninkrijk bedroeg de groei voor Škoda 71,8% en in Spanje 65,4%. Op de Tsjechische thuismarkt kwam het groeicijfer uit op 20,9% (van 20.400 naar 24.700 exemplaren). Vooral de Octavia droeg in belangrijke mate bij aan het succes van Škoda, terwijl nieuwkomer Yeti het met 21.000 afgeleverde exemplaren beter deed dan verwacht.

Ook SEAT liet groeicijfers zien. De wereldwijde afzet van het merk steeg van 137.600 naar 147.600 eenheden. Vooral op thuismarkt Spanje deed SEAT het goed: het aantal aflevering daar steeg van 30.700 naar 44.900 (+46,6%). In het Verenigd Koninkrijk bedroeg de groei 36,4% (van 11.000 naar 15.000 auto’s).

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen