Zoek

Rijtest: Telegraaf/AutoVisie rijdt met de Audi A7 Sportback

Wie is uitgekeken op de zakelijk ogende A6 en geen trek heeft in de aanzienlijk duurdere A8, kan bij Audi nu terecht voor de A7 Sportback. Een imposante vijfdeurs superatleet, die onder meer de concurrentie met de Mercedes-Benz CLS moet aangaan. Na een eerste kennismaking kunnen we vaststellen dat de nieuwste troef uit het Duitse Ingolstadt wel eens een belangrijke speler kan worden.

Het is vooral de achterzijde van de 4,97 meter lange A7 Sportback, die de Audi van zijn familieleden onderscheidt. Gekozen is voor een relatief korte overhang met een gigantische achterklep die zover omhooggaat dat het lijkt alsof je voor een geopende garagedeur staat. De klep opent en sluit volledig elektrisch en om gewicht te besparen, is het metalen gedeelte van aluminium gemaakt. De inhoud van de bagageruimte bedraagt een forse 535 liter en kan tot maar liefst 1390 liter worden vergroot. De abrupt aflopende achterkant van de 1,92 meter brede en slechts 1,42 meter hoge A7 heeft er wel toe geleid dat de vijfdeurs ‘hatch-coupé’ van een uitklapbare achterspoiler moest worden voorzien. “Dat was één van de problemen die we bij het ontwerpen van de Sportback tegenkwamen. Door die korte achterkant werd er bij hoge snelheden te weinig neerwaartse druk gerealiseerd. En dat ging dan weer ten koste van de stabiliteit. Nu komt de spoiler bij een snelheid van 130 km/u omhoog en kleeft de A7 als het ware aan het wegdek”, aldus de Nederlandse designer Edwin Ollefers. Bij een snelheid van 80 km/u zakt de spoiler weer weg. De wegligging van de Sportback is dus mede dankzij standaard vierwielaandrijving super. Bovendien laat de 245 pk sterke drieliter V6 TDI-motor de bijna 1700 kilo wegende Duitser als een heuse sportwagen presteren. Zo wordt de 100 km/u-grens al in 6,5 seconden bereikt, maar dan begint eigenlijk pas de pret. De top is elektronisch op 250 km/u begrensd en door het indrukwekkende koppel van 500 Nm, dat al vanaf 1.350 toeren beschikbaar is, heeft de stille zescilinder ook een uiterst soepel karakter. Bovendien is de TDI-motor ook nog eens gekoppeld aan een heerlijk schakelende 7-traps S tronic, die desgewenst met flippers aan het stuurwiel kan worden bediend. Op motorisch gebied levert Audi ook nog een 204 pk sterke V6 TDI (CO2-uitstoot van 139 g/km) en twee benzineversies met respectievelijk 204 pk (2.8 FSI) en 300 pk (3.0 TFSI). Vooral die laatste versie maakt van de Sportback een waar racemonster en laat hem in 5,5 seconden naar de ‘honderd’ vliegen. Wie hier nog niet tevreden mee is, moet tot 2011 wachten, want dan komt er een 4.0 V8 TFSI met 410 pk. Deze versie krijgt ongetwijfeld het S7-logo opgeplakt. Verder moet er rekening worden gehouden met de komst van een nog sterkere diesel, te weten een biturbomotor met 300 pk. Personen tot 1,90 meter lengte zitten achter in deze Sportback nog met het hoofd vrij van de dakhemel. Door de wielbasis van 2,92 meter is er aan beenruimte ook geen gebrek. Het dashboard is een lust voor het oog en de gebruikte materialen voelen kwalitatief prima aan. De A7 Sportback, die vanaf november bij de dealers staat, is trouwens de eerste Audi die tegen meerprijs van ‘head-up display’ kan worden voorzien. Bij dit systeem wordt informatie over snelheid, assistentiesystemen en navigatie vlak voor de bestuurder in de voorruit geprojecteerd. De prijzen beginnen bij 64.800 euro voor de 2.8 FSI quattro, terwijl de 3.0 TFSI er vanaf 73.900 euro is. Beide versies hebben een zeventraps automaat (S tronic) standaard. De 3.0 TDI met 204 pk, die nog niet te bestellen is, kost 65.300 euro en beschikt als enige over voorwielaandrijving. De 245 pk sterke TDI staat voor 74.900 euro in de prijslijst. De standaarduitrusting is zeer uitgebreid. Bovendien zijn er Pro line- (5.900 euro) en Pro line plus-pakketten beschikbaar (11.900 euro).

Bron: Telegraaf/AutoVisie

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen