Zoek

AUDI viert 40 jaar van ‘Vorsprung durch Technik’

• ‘Vorsprung durch Technik’ slogan, die synoniem is met Audi waarden, werd voor het eerst gebruikt door het merk in Duitsland in 1971

• Reclamebureau BBH bracht de slogan aan de Britse reclame van het merk in 1983

‘Vorsprung durch Technik’ is 40 jaar jong in 2011, en het sentiment in de beroemde motto – die zich vertaalt als ‘vooruitgang door middel van technologie’ – kapselt de Audi filosofie net zo perfect als ze dat weg terug in 1971.

In dat jaar de beroemde slogan maakte zijn debuut in een Duitse reclamecampagne. Het werd voor het eerst gebruikt door Audi in de Britse reclame in 1983, en op een moment dat de oorsprong van de opkomende merk niet op grote schaal werd hier bekend, is in Londen gevestigde reclamebureau Bartle Bogle Hegarty (BBH) gecrediteerd met het realiseren van haar potentieel als middel van de nadruk op Duitse kwaliteit en engineering integriteit.

Vandaag, is het niet alleen onlosmakelijk verbonden met het merk, maar ook een van de weinige ‘vreemde’ zinnen te zijn geworden stevig geworteld in de Britse populaire cultuur. Het kan worden gehoord in alles, van nummers van Blur en U2 tot films zoals Lock, Stock and Two Smoking Barrels.

De klassieke televisie BBH advertentie die geboorte gaf aan deze ster van het scherm en gezonde hap legde het verband tussen de inmiddels legendarische Audi quattro en de permanente all-wheel-drive systeem dat maakte het alerter op de weg dan een zweefvliegtuig in de lucht.

Maar de formulering is geworteld in de baanbrekende innovaties en technische leiding van het merk was al synoniem met lang voordat dit punt.

De nieuw gevormde Audi NSU assortiment was zo indrukwekkend divers – het opgenomen met de motor achterin, luchtgekoelde NSU 2 – en 4-cilinder auto’s, front-wheel-drive Audi modellen met 4-cilinder watergekoelde motoren, de lichtgewicht Audi 100 en het aërodynamisch wigvormige en roterende-motor Ro 80 – dat een verenigende merk claim was nodig om te belichamen wat alle modellen met elkaar gemeen hadden. ‘Vorsprung durch Technik’ verenigde de nieuwe reeks en bij elkaar opgeteld het merk filosofie in een.

De Audi gamma van vandaag, en morgen, is net zo verdient van de frase. Het loopt uiteen van vrijwel elke categorie van stad-vriendelijke sub-compacte hatchback, via voorrand saloons en Avants, gestroomlijnde Sportbacks en wendbaar SUV’s door naar de wereldberoemde R8 super auto. Alle 32 modellen in de huidige line-up worden gekenmerkt door geavanceerde technologie, zij het in het bouwproces als in de lichtgewicht aluminium en staal hybride-bodied TT of all-aluminium R8, in opmerkelijke motoren, zoals de bekroonde 2,5-liter vijfcilinder TFSI of in innovatieve functies, zoals all-LED-verlichting, head-up displays, MMI met Google in kaart brengen van functionaliteit en in-car WLAN internetverbinding.

Audi

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen