Klassezeges voor Audi in 24 Uur Nürburgring

• Audi R8 LMS opnieuw beste GT3-auto in langeafstandsrace

• Derde plaats algemeen voor Audi-coureurs Basseng/Fässler/Stippler

• Audi TT RS beste auto met voorwielaandrijving en winnaar klasse SP4T

Ook bij zijn derde deelname aan de 24-uursrace op de Nürburgring was de Audi R8 LMS de beste auto in zijn klasse. De sportwagen met middenmotor won voor het derde jaar op rij de klasse voor GT3-auto’s en eindigde evenals vorig jaar op de derde plaats in het algemeen klassement. Voor in totaal 250.000 bezoekers leverde ook de Audi TT RS een indrukwekkende prestatie: met de 14e plaats algemeen in het startveld van 202 deelnemende auto’s was de ontwikkelingsauto van de quattro GmbH de best geklasseerde auto met voorwielaandrijving. De Audi TT RS won de klasse SP4T.

In een spannende slotfase kon de Audi R8 LMS met het startnummer 14, ingezet door het Audi Sport Team Phoenix, met de rijders Marc Basseng, Marcel Fässler en Frank Stippler 43 minuten voor het einde van de 24-uursrace de derde plaats overnemen. Die positie kon tot aan het vallen van de finishvlag worden verdedigd en zo was de podiumplaats en de klassezege in de GT3-divisie voor Audi een feit. Met Christopher Haase, Marc Hennerici en Markus Winkelhock in de tweede Audi R8 LMS van het Audi Sport Team Phoenix op de tweede plaats en DTM-kampioenen Mattias Ekström en Timo Scheider plus Le Mans-winnaar Marco Werner in de auto van het Audi Sport Team Abt op de derde plaats was het volledige podium in de GT3-klasse voor Audi.

In de strijd om de eindzege in het algemeen klassement konden de Audi’s uit de GT3-klasse tegen de sterkere concurrentie met GT2-auto’s niet op gelijke hoogte meespelen. “Al in de kwalificatie werd duidelijk dat onze R8 LMS met de huidige handicapregeling niet de snelste auto was. Dat was ook in de race zo. Bovendien kwam geen van onze vier fabrieksauto’s de race volledig zonder incidenten door”, zei Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich na afloop. Zo verloor de beste Audi in de eindstand rond 21.00 uur circa vier minuten door een losgeraakte splitter aan de voorzijde van de auto. Op zondagmorgen moest de splitter worden vervangen. De tweede Audi van het Phoenix-team verloor wat tijd na een aanrijding in de beginfase. Ook de R8 LMS van Ekström/Scheider/Werner raakte buiten de schuld van de rijders betrokken bij een aanrijding. De vierde Audi, bestuurd door Christian Abt, Christer Jöns, Luca Ludwig en Christopher Mies moest in het derde uur voor een reparatie van de elektronica de pits in. In de nacht raakte de achterkant beschadigd, nadat Luca Ludwig in de regen kort van de baan raakte. Alle vier de deelnemende fabrieks-Audi’s haalden wel de eindstreep, net als een van de twee R8’s van de Audi race experience, waarin coureur Frank Schmickler samen met klanten van de Audi driving experience reed. De andere auto van dit team was vanwege een klapband in de elfde ronde al uit de race.

Bij het team Raeder Motorsport, dat in opdracht van de quattro GmbH twee Audi’s TT RS inzette, haalden beide auto’s de eindstreep. De auto van Michael Ammermüller, Frank Biela, Jens Klingman en Martin Tomczyk kwam ondanks een lekke band aan het begin van de race en een aanrijding op zondagochtend als beste auto met voorwielaandrijving als 14e algemeen en als winnaar in de klasse aan de finish. De tweede TT RS, bestuurd door Christian Hohenadel, Jimmy Johansson, Miguel Molina en Andrea Piccini, viel ver terug vanwege een defect aan de ‘wastegate’ van de turbocompressor en later een probleem met de versnellingsbak.

Audi Nederland

Gerelateerde artikelen