Audi toont sportieve kant in Genève

Audi RS 6 Avant/Standaufnahme

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• Sportiviteit van topklasse: Audi S3 Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback

• 30 jaar quattro GmbH

Op de autotentoonstelling van Genève die op 7 maart begint, legt Audi de nadruk op de sportieve S- en RS-modellen. De Audi S3 beleeft er zijn tentoonstellingsdebuut. Op de beursvloer wordt hij geflankeerd door de nieuwe S3 Sportback en de buitengewoon krachtige RS 6 Avant en RS 7 Sportback. Het 30-jarige bestaan van quattro GmbH is nauw verweven met de sportieve RS-modellen.

De sportieve Audi RS-modellen hebben ook een Nederlands tintje. Deze modellen worden namelijk ontwikkeld door quattro GmbH dat onder leiding staat van onze landgenoot Frank van Meel. Van Meel heeft een jarenlange (technische) ervaring binnen het Audi-concern. quattro GmbH toont in Genève ook een compleet nieuw model dat in de nabije toekomst op de markt wordt verwacht.

Standaufnahme     Farbe: Misanorot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geeft sportiviteit de ruimte: Audi S3 Sportback

De Audi S3 Sportback heeft evenals de S3 een 2,0-liter TFSI-krachtbron met een vermogen van 211 kW/300 pk en een koppel van 380 Nm (van 1.800-5.500). De prestaties zijn van hoog niveau. Mede dankzij standaard launch control duurt de sprint van 0-100 km/h slechts 5,0 seconden (met S tronic-transmissie; 5,1 s met zesversnellingsbak). De S3 Sportback profiteert van de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze. Ten opzichte van zijn voorganger is hij 70 kg lichter; in de standaarduitvoering weegt hij 1.445 kg. Dit relatief lage gewicht levert een belangrijke bijdrage aan de gunstige verbruikscijfers. Het gemiddelde voor de versie met S tronic bedraagt 6,9 l/100 km (zesbak: 7,0 l/100 km). Vergeleken met de vorige S3 Sportback is het nieuwe model 1,5 l/100 km zuiniger. Een andere attractie van de S3 is de indrukwekkende uitlaatsound, die in Dynamic-modus nog eens extra wordt aangezet. De rijdynamiek van de S3 Sportback zit hem ook in de sportief afgestemde quattro-vierwielaandrijving, het verlaagde sportonderstel, de goede gewichtsverdeling en progressive steering (standaard). Met Audi drive select kan de bestuurder een persoonlijke set-up kiezen. De S3 sportback is een sportwagen voor elke dag. Hij biedt dankzij de verlengde wielbasis (+3,5 cm t.o.v. de S3) extra ruimte voor de passagiers achterin. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 380 l. Bij dat alles is het design zeer sportief met blikvangers als 18-inch lichtmetalen wielen,aluminium afwerking van de grille en de buitenspiegels, grote luchtinlaten, vier uitlaatpijpen een diffuser en een achterspoiler. De unieke sfeer in het interieur wordt bepaald door sportstoelen, een sportstuur, aluminium pedalen en een bestuurdersinformatiesysteem met kleurenscherm. De marktintroductie volgt in september.

Audi RS 7 Sportback

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi RS 6 Avant en RS 7 Sportback met V8 TFSI twin-turbo

De nieuwe RS 6 Avant en RS 7 Sportback hebben veel met elkaar gemeen. Om te beginnen de zeer krachtige (412 kW/560 pk en 700 Nm) 4,0-liter V8 TFSI twin-turbo-motor. Daarbij zijn beide modellen dankzij de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze tot wel 100 kg lichter dan hun voorgangers. En dat komt tot uiting in de prestatiecijfers. De RS 6 Avant en RS 7 Sportback sprinten dankzij de vrijwel lineaire vermogensafgifte van de V8 twin-turbo in slechts 3,9 seconden van 0-100 km/h. In standaard specificatie is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Met het Dynamic package stijgt dat tot 280 km/h en met het Dynamic plus package zelfs tot 305 km/h. Een uniek kenmerk van de prachtig klinkende V8 is Cylinder on Demand. Bij lage belasting en toerentallen worden automatisch vier cilinders ‘uitgeschakeld’ waardoor de V8 als viercilinder functioneert. Het resultaat: een gemiddelde brandstofbesparing van 5 % (10 % bij lagere snelheden). Cilinder on Demand werkt volautomatisch en buitengewoon soepel. Andere efficiencyverhogende technologieën van de RS 6 Avant en de RS 7 Sportback zijn de achttraps tiptronic-transmissie en een Start-Stop-systeem. De combinatie van een relatief laag gewicht en de inzet van vooruitstrevende technieken zorgen ervoor dat de nieuwe RS 6 Avant en de RS 7 Sportback tot maar liefst 40% zuiniger zijn dan hun voorgangers. Het gemiddelde verbruik voor beide bedraagt 9,8 l/100 km.

Beide nieuwe RS-modellen beschikken over quattro permanente vierwielaandrijving met centrale sper en torque vectoring. De verdeling van de aandrijfkracht is variabel. Het ESP heeft een Sport-modus en is desgewenst volledig uit te schakelen. Ook standaard op beide modellen is adaptieve luchtvering. Deze vering past zich automatisch aan de omstandigheden aan en de bestuurder kan een persoonlijke set-up kiezen. Optioneel is een sportonderstel met stalen veren en instelbare dempers beschikbaar.

De sportiviteit van de RS 6 Avant en RS 7 Sportback komt uiteraard ook tot uiting in een zeer dynamisch uiterlijk en interieur. De vijfzits RS 6 Avant beschikt over een zeer ruim en variabel in te delen bagagecompartiment. De RS 7 Sportback beschikt achterin over twee individuele zitplaatsen en biedt daarbij volop bagageruimte (535 tot 1.390 l). De Audi RS6 Avant wordt in juni 2013 en RS 7 Sportback wordt na de zomer op de markt verwacht.

 

30 jaar quattro GmbH

Alle RS-modellen van Audi worden ontwikkeld en gebouwd door quattro GmbH. Deze volle dochter van Audi AG werd in 1983 opgericht en startte in 1985 met de verkoop van accessoires. In 1995 werd de individualiseringstak toegevoegd en sinds 1996 produceert het bedrijf ook complete auto’s in de eigen productiefaciliteit in Neckarsulm. Sinds 1996 heeft quattro GmbH circa 75.500 auto’s gebouwd. In 2012 kwam de totale productie uit op circa 11.500 eenheden en het doel voor 2013 is 15.000 voertuigen. Naar verwachting gaat het nieuwe RS-model dat in Genève debuteert en de RS 6 Avant en RS 7 Sportback daar sterk aan bijdragen. Bovendien worden de activiteiten in de VS, China, Rusland en het Midden-Oosten sterk uitgebreid. Per jaar verzorgt quattro GmbH 160.000 individualiseringopdrachten en verkoopt het 2,5 miljoen accessoires. Sinds 2011 is het bedrijf ook actief in de klantenautosport met de R8 LMS ultra en de TT RS. De Audi R8 LMS heeft sinds zijn introductie al meer dan 150 zeges behaald.

 

Audi Nederland

Gerelateerde artikelen