AudiBlog.nl

Bentley Continental GT3 bijna circuitklaar

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sinds de onthulling van de Bentley Continental GT3 in september vorig jaar is de ontwikkeling van de raceauto in de hoogste versnelling gegaan. Inmiddels is de bolide bijna circuitklaar. Het testprogramma begint dan ook op korte termijn. Bentley’s eigen raceafdeling ontwikkelt de Continental GT3 in samenwerking met het gerenommeerde M-Sport Ltd. Het complete team staat onder leiding van Bentley’s Director of Motorsport Brian Gush. In 2003 was hij verantwoordelijk voor het Bentley-team dat de overwinning behaalde bij de legendarische 24-uurs race van Le Mans. Gush over het GT3-project van Bentley: “Autosport zit simpelweg in de genen van het merk. Kracht en uithoudingsvermogen zijn kwaliteiten die je ook in elk straatmodel terug ziet. De Continental GT3 is met veel aandacht voor detail ontworpen. Het resultaat is een auto die op het gebied van aerodynamica, gewicht en vermogen zeer competitief is.”

Toptechnologie

De Continental GT3 beschikt over Bentley’s 4.0-liter twin-turbo V8 die is aangepast aan racegebruik. Deze motor is gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. Belangrijke chassiselementen zijn de double wishbone-ophanging, viervoudig instelbare schokdempers en natuurlijk een speciaal remsysteem. Vergeleken met de Continental GT V8 voor straatgebruik is de raceversie maar liefst 1.000 kg lichter. Dit komt vooral door het ontbreken van (elektrisch bediende) luxevoorzieningen. Mooi voorbeeld: bij de GT3-racer zijn de deuren van koolstofvezel. Hun gewicht bedraagt slechts 12% van dat van een reguliere Continental-deur. Uiteraard beschikt de bolide over de door de internationale autosportfederatie (FIA) voorgeschreven rolkooi. Deze verdubbelt de mate van stijfheid van de auto.

71889_2Bentley_GT3_engine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Herkenbaar handwerk én vakmanschap

De GT3-racer is direct herkenbaar als Bentley Continental. Dat komt vooral doordat de kale carrosserie vrijwel identiek is aan die van het productiemodel. Net als bij de productieversies komt bij de preparatie van de Continental GT3 veel handwerk kijken. Zo worden de motorkap en de achterklep met de hand gemaakt van koolstofvezel. De racestoel met een schaal van koolstofvezel wordt eveneens met de hand bekleed. Dat gebeurt door de vakmensen die ook de bekleding van stoelen, stuurwiel etc. van de productiemodellen verzorgen.

Het testprogramma van de Continental GT3 begint binnenkort. Dan worden ook meer specificaties en details vrijgegeven.

 

Bentley Nederland


Gerelateerd nieuws