AudiBlog.nl

30 jaar quattro GmbH: sportiviteit en individualiteit in optima forma

01_30_jaar_quattro_GmbH_C7

 

 

 

 

 

 

• Drie pijlers: bouw sportieve topmodellen, individualisering, autosport

• 11.500 auto’s geproduceerd in 2012, doel voor 2013: 15.000

• Innovatief: motoren, lichtgewicht technologie, quattro

 

quattro GmbH viert dit jaar zijn 30-jarige jubileum. Deze volle dochter van Audi AG is onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van alle RS-modellen van Audi en groeit sterk. Er zijn nu 790 werknemers in dienst. quattro GmbH is gevestigd in Neckarsulm en houdt zich naast de ontwikkeling en productie van sportieve topmodellen van Audi ook bezig met vergaande individualisering van Audi’s. Dit gebeurt onder het Audi exclusive Concept-label. De derde en nieuwste pijler is de klantenautosport. quattro GmbH wordt geleid door de Nederlander Frank van Meel.

 

quattro GmbH werd in 1983 opgericht en startte in 1985 met de verkoop van accessoires. In 1995 werd de individualiseringstak toegevoegd en sinds 1996 ontwikkelt en produceert het bedrijf ook complete auto’s. Zo worden alle Audi RS-modellen, waaronder de zojuist gepresenteerde Audi RS 6 Avant, in Neckarsulm gemaakt. Ook de R8 wordt daar geproduceerd in een eigen fabriek met 175 werknemers. Sinds 1996 heeft quattro GmbH circa 75.500 auto’s gebouwd. In 2012 bedroeg de totale productie 11.500 eenheden en het doel voor 2013 is 15.000 auto’s. Daartoe worden de activiteiten in de VS, China, Rusland en het Midden Oosten sterk uitgebreid. Per jaar verzorgt quattro GmbH zo’n 160.000 individualiseringopdrachten en verkoopt het 2,5 miljoen accessoires.

 

Sportieve successen

Sinds 2011 is het bedrijf actief in de autosport onder de noemer Audi Sport Customer Racing. Deze business unit is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de productie van de raceauto’s R8 LMS ultra en de TT RS. De Audi R8 LMS die voldoet aan de GT3-reglementen, heeft sinds zijn introductie al meer dan 150 zeges wereldwijd behaald. Het succes van de Audi R8 LMS wordt ook treffend geïllustreerd door het feit dat onlangs de 120e auto aan een klantenteam werd overhandigd. De Audi R8 LMS wordt gebouwd in een gespecialiseerde productiefaciliteit in Biberach.

 

Het leveringsprogramma

Op dit moment levert quattro GmbH in nauwe samenwerking met Audi AG de volgende modellen: Audi RS 4 Avant, RS 5 Coupé en Cabriolet, TT RS Coupé en Roadster, RS 6 Avant, de RS 7 Sportback en de complete Audi R8-reeks (Coupé en Spyder). De aanduiding RS staat altijd voor optimale dynamiek en innovatieve technologieën zoals de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze. Elk nieuw RS-model is dan ook lichter dan zijn voorganger. Zo bedraagt het voordeel voor de nieuwe RS 6 Avant 100 kg. Resultaat: meer dynamiek en een lager verbruik.

Dit jaar brengt quattro GmbH vier nieuwe modellen op de markt: de RS 5 Cabriolet, de RS 6 Avant, de RS 7 Sportback en de RS Q3. Onder het ‘Audi exclusive concept’-label kan quattro GmbH bovendien snel kleine series van zeer exclusieve modellen realiseren.

 

Ontwikkeling

De ontwikkelingsafdeling van quattro GmbH staat onder leiding van Stephan Reil. Hij geeft aan dat de ontwikkeling van een RS-model in een steeds vroeger stadium begint: “In het begin werkten we vooral projectmatig, min of meer op afroep. Tegenwoordig geven wij onze input en zienswijze al op het moment dat Audi AG bezig is met de ontwikkeling van een nieuw model. Vervolgens wordt er gekeken naar productplanning en de levencyclus van een model. In veel gevallen komt het er vervolgens op neer dat er een A-model op de markt komt (bijvoorbeeld A3), een jaar later een S-model (bijvoorbeeld S3) en weer een jaar later het RS-model van de reeks. Concreet betekent dit dat we 2,5 jaar voor de introductie van een nieuwe RS-model echt aan het werk gaan. Veel zaken staan dan al vast zoals de motor en de transmissie. We besteden de meeste tijd aan het het afstellen en finetunen. Wij streven namelijk naar modellen met karakter, auto’s dus die een optimale interactie met de bestuurder mogelijk maken. Dat specifieke RS-karakter bereiken we vooral door veel te rijden. Dat gebeurt door gespecialiseerde testrijders, maar ook door onze DTM- en Le Mans-coureurs. Als je een RS-model rijdt, kun je altijd onze rijke autosport-ervaring ‘proeven’.”

 

Productie

De productie van elk Audi RS-model begint op de belangrijkste productielijn in de fabriek in Neckarsulm. Daar krijgen de RS-modellen hun aandrijflijn en interieur. De RS 7 Sportback krijgt evenals de RS 6 Avant en de RS 5 Cabriolet zijn finishing touch in een speciale faciliteit van quattro GmbH. Deze is speciaal ingericht voor de productie van kleine series en handwerk voert hier de boventoon. Dit gebeurt door 22 speciaal opgeleide specialisten. De handmatige eindassemblage van de RS-modellen is opgedeeld in zes shifts die samen vijf uur in beslag nemen. In de shifts wordt aan verschillende zaken gewerkt, bijvoorbeeld aan het aanleggen van de leidingen en kleppen van Dynamic Ride Control, de lay-out van het koelsysteem en de montage van de specifieke RS-onderdelen.

 

Het testprogramma

Na de eindassemblage doorloopt elk RS-model een testprogramma. Dat gebeurt om te beginnen op speciale testbanken. Hier wordt de finetuning van chassis uitgevoerd en de verlichting wordt afgesteld. Vervolgens worden de sensoren en camera’s van de assistentiesystemen getest en eventueel afgesteld. Daarna gaat de auto in kwestie door naar een rollenbank waar snelheden tot 130 km/h kunnen worden gesimuleerd. Aansluitend vindt de laatste test plaats: een proefrit op de openbare weg. Speciaal getrainde testrijders leggen daarbij een parcours van 50 km af. De testrijders zijn vooral gespitst op eventuele onvolkomenheden zoals trillingen en bijgeluiden. Na het succesvol doorlopen van deze rit mag het RS-model door naar de laatste afwerkfase. Daar krijgt hij definitief het stempel ‘goedgekeurd voor aflevering.’

 

Een Nederlands accent

quattro GmbH staat sinds maart 2012 onder leiding van de Nederlander Frank van Meel (46). Van Meel werkt al sinds 1996 bij Audi. Hij begon op de afdeling onderstelontwikkeling en kreeg later de projectleiding bij de ontwikkeling van diverse modellijnen. Daarna was hij tot 2009 verantwoordelijk voor de ontwikkeling van rem-, stabiliteit- en assistentiesystemen. In 2009 werd hij hoofd van de Electric Mobility Strategy van Audi, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de e-tron modellen.

 

Technologische highlights van quattro GmbH

1996: Audi S6 plus – 4,2-liter V8 met 240 kW/326 pk

2000: Audi RS4 Avant – 2,7-liter V6 biturbo met 279 kW/380 pk

2002: Audi R6 6 – 4,2-liter V8 biturbo (331 kW/450 pk), Dynamic Ride Control

2004: Audi RS 6 plus 4.2 V8 met 353 kW/480 pk

2005: Audi RS 4 Avant – 4.2 V8 (309 kW/420 pk), nieuw centraal quattro-differentieel

2008: Audi RS 6 plus – 5.0 V10 met 426 kW/580 pk – sterkste Audi ooit

2008: Audi Q7 V12 TDI– 6.0 V12 TDI met 368 kW/500 pk en 1.000 Nm

2009: Audi TT RS en RS 3 Sportback – 2,5-liter vijfcilinder turbo met 250 kW/340 pk (TT RS plus: 360 pk).

2010: Audi RS 5 – 4.2 V8 (331 kW/450 pk), kroonwieldifferentieel voor quattro-aandrijving

2013: Audi RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant, Audi RS 7 Sportback, RS Q3

 

Audi Nederland


Gerelateerd nieuws