Zoek

Nieuwe Audi A4 allroad Gotland groen

mediagallery_images__0

Hij is prachtig de nieuwe Audi A4 allroad.
En in de kleur Gotland groen met beige interieur een mooie combinatie.

De nieuwe A4 allroad quattro is een stoere alleskunner met een exclusieve uitstraling. Met zijn extraverte design en praktische gebruiksmogelijkheden neemt hij in zijn segment een unieke positie in. De A4 allroad quattro heeft stoere wielkastranden en een verhoogde bodemvrijheid, die duidelijk maken dat dit een ideale metgezel is in licht terrein. Deze rijbeleving is mogelijk dankzij quattro, de permanente vierwielaandrijving waaraan deze auto zijn naam heeft te danken. Die techniek zorgt voor extra dynamiek, een betere tractie en een goed gevoel op vrijwel elke route.

mediagallery_images__1

De 2.0 TFSI De nieuw ontwikkelde 2.0 TFSI levert 185 kW (252 pk) en produceert van 1.600 tot 4.500 toeren een koppel van 370 Nm. In combinatie met de 7-traps S tronic sprint de nieuwe Audi A4 allroad quattro in slechts 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 246 km/h. Het officiële verbruik is vastgesteld op 6,4 liter per 100 kilometer, met een CO2-emissie van 147 gram per kilometer.
De TDI-motoren De 2.0 TDI met een cilinderinhoud van 1.968 cm3 mobiliseert 140 kW (190 pk) en een koppel van 400 Nm tussen 1.750 en 3.000 toeren. Met deze TDI-motor komt de topsnelheid uit op 220 km/h.

De 3.0 TDI biedt Audi in twee vermogensvarianten aan, namelijk met 160 kW (218 pk) en 200 kW (272 pk). Beide zescilinder TDI’s met een inhoud van 2.967 cm3 zijn bijzondere motoren, omdat ze soeverein hun kracht leveren, fraai en rustig draaien en toch efficiënt zijn. De 3.0 TDI met 160 kW (218 pk) is goed voor een koppel van 400 Nm tussen 1.250 en 3.750 toeren. De topversie van de 3.0 TDI met 200 kW (272 pk) komt tot 600 Nm tussen 1.500 en 3.000 toeren. Daarmee accelereert de nieuwe A4 allroad quattro als een sportauto: de standaardsprint duurt maar 5,5 seconden en de begrensde topsnelheid van 250 km/h is slechts een formaliteit. Het officiële verbruik beperkt zich tot 5,3 liter diesel per 100 kilometer (139 gram CO2 per kilometer).

mediagallery_images__2

De krachtoverbrenging De quattro permanente vierwielaandrijving die de nieuwe A4 allroad quattro zijn naam geeft, is standaard. Voor extra dynamiek, een betere tractie en een goed gevoel op vrijwel elke route. Afhankelijk van de motor is de versnellingsbak handgeschakeld met zes versnellingen, een 7-traps S tronic of een 8-traps tiptronic.

De 2.0 TDI is er zowel met handgeschakelde versnellingsbak als met de nieuwe S tronic. De 2.0 TFSI en de 3.0 TDI met 160 kW (218 pk) hebben de automaat met twee koppelingen standaard aan boord. De belangrijkste verbeteringen zijn de verlaagde wrijving, een lager gewicht, de zeer efficiënte oliesmering en een centrifugale pendule op het tweemassavliegwiel, waardoor een zeer laag stationair toerental mogelijk is. Schakelen gebeurt in een fractie van een seconde door het wisselen van koppeling. Er is amper sprake van onderbreking van de trekkracht. De aandrijfkracht gaat via de aandrijfas en een tandwielenset met rechte vertandingen (en evenwijdige assen) naar het voorwieldifferentieel.

De 8-traps tiptronic is voorbehouden aan de 3.0 TDI met 200 kW (272 pk). Deze soepel, snel en spontaan schakelende automaat met koppelomvormer is eveneens volledig nieuw ontwikkeld. Het hoge aantal overbrengingen helpt om de motor zo veel mogelijk in het ideale toerengebied te laten draaien.

Beide automaten vertegenwoordigen de laatste stand der techniek. De bakken zijn breed gespatieerd. De laagste versnellingen zijn sportief kort, terwijl de hogere versnellingen juist lange overbrengingen hebben om toerental en verbruik te drukken. De bestuurder heeft de keuze uit de standen D, S en E. Daarnaast valt er op elk moment handmatig te schakelen met de transmissiehendel of met de standaard schakelpaddels achter het stuur.

De quattro permanente vierwielaandrijving van Audi is goed voor extra dynamiek, tractie, rijveiligheid en koersvastheid. Het systeem werkt puur mechanisch en daardoor zonder vertraging. Als partner voor de quattro-aandrijving fungeert het doorontwikkelde torque vectoring (wielafhankelijke koppelverdeling), dat op elke ondergrond actief is.
Het onderstel Vergeleken met de Audi A4 Avant staat dit model 23 millimeter hoger op zijn wielen. Omdat die wielen ook nog eens groter zijn, is de totale bodemvrijheid met 34 millimeter toegenomen. Daardoor voelt de A4 allroad quattro zich zowel op asfalt als in licht terrein thuis.

Als alternatief voor het standaardonderstel is een onderstel met demperregeling te bestellen. Sensoren meten bij alle wielen de bewegingen en de versnelling in langs- en dwarsrichting. De dempers passen zich vervolgens aan de wegconditie en rijsituatie aan. Dat zorgt voor meer dynamiek, extra comfort en goede offroad-eigenschappen. De basisinstellingen van het onderstel zijn met een druk op de knop via Audi drive select te bepalen.

Audi drive select, het systeem voor de rijdynamiek, telt in de A4 allroad quattro een extra stand. Aan de bekende instellingen comfort, auto, dynamic, efficiency en individual (alleen in combinatie met een navigatiesysteem) is voor ritten naast het asfalt de modus offroad toegevoegd. Die past de aansturing van de motor en versnellingsbak, de besturing, het optionele adaptieve onderstel en alle relevante bestuurder- en assistentiesystemen optimaal aan op rijden in licht terrein.

Aan de voorzijde is een doorontwikkelde ophanging te vinden met vijf draagarmen per wiel. Deze constructie biedt een optimaal comfort en een hoge mate van agiliteit. Ten opzichte van het voorgaande model hebben de ontwerpers het gewicht van de voorwielophanging met 5 kilogram verlaagd.

Ook bij de elektromechanische stuurbekrachtiging heeft Audi voor een compact, nieuw ontwerp gekozen. Dat is 3,5 kilo lichter dan in de vorige generatie. De bestuurder krijgt een directere feedback van wat er onder de wielen gebeurt en de stuurprecisie is verbeterd. Als optie is dynamic steering leverbaar met een variabele overbrenging.

Aan de achterzijde lost een constructie met vijf draagarmen aan elke kant de vroegere trapezium ophanging af. Door een slimme materiaalmix heeft Audi het gewicht van de achterwielophanging met nog eens 7 kilo verlaagd.

mediagallery_images__4

Een hoogwaardige uitrusting.

Een prettige ruimte en ambiance.

Ga zitten en kijk eens om u heen. Het interieurontwerp van de A4 allroad quattro met de nadruk op horizontale lijnen zorgt voor een goede ruimtebeleving. Het laag opbouwende dashboard en de doorlopende strook met ventilatieroosters borduren voort op dit principe. De uitstekende materialen voor de stoelen en decoratieve panelen dragen bij aan het zitcomfort.

Meeruitvoeringen Als optie biedt Audi het lichtpakket aan met dertig kleuren voor de ambienteverlichting van het interieur. Het grote aanbod aan kleuren en topklasse materialen voor de stoelen en sierlijsten komt overeen met dat van de andere A4-modellen. In de innovatieve cockpit zal de meeste aandacht uitgaan naar het nieuwe MMI-bedieningsconcept met draai-drukknop inclusief MMI touch, het maximaal 8,3 inch grote MMI-scherm en de optionele volledig digitale 12,3-inch Audi virtual cockpit. De nieuwe spraakbediening kan ook overweg met instructies in spreektaal, bijvoorbeeld: “Ik wil Peter Jansen opbellen.” Ook een head-up display staat op de lijst met mogelijke extra’s.
Infotainment Audi connect brengt via de snelle 4G-verbinding online toepassingen op maat aan boord van de auto. Tot de mogelijkheden behoren onder meer online pechhulp inschakelen, de integratie van smartphone-agenda’s, het op afstand bedienen van functies, met een smartphone de status opvragen en het gebruik van streaming-apps. De Audi phone box koppelt telefoons aan de autoantenne en laadt het toestel op via inductie (Qi-technologie). Het Bang & Olufsen Sound System met 3D-geluid en negentien luidsprekers levert een bijzondere geluidsbeleving op. De Audi tablet fungeert als flexibel inzetbaar Rear Seat Entertainment.
Assistentie- en veiligheidssystemen Alle uit de A4-familie bekende assistentiesystemen voor de bestuurder en op het gebied van veiligheid en bescherming zijn ook leverbaar in de A4 allroad quattro. Tot de hoogtepunten behoort de adaptive cruise control met stop & go-functie en fileassistent. Deze neemt werk uit handen in druk verkeer en kan tot 65 km/h zelf optrekken en afremmen en helpen met sturen. De aanhangerassistent debuteert in de A4 allroad quattro. Deze vergemakkelijkt manoeuvreren met een aanhanger of caravan en werkt via MMI. De A4 allroad quattro mag een trailer van maximaal 1.800 kilo trekken. Andere nieuwe technieken zijn de predictive efficiency assist, parkeerassistent, rear traffic crossing assist, uitstapwaarschuwing, uitwijkassistent, afslagassistent en Audi pre sense-systemen.
Bagageruimte De bagageruimte heeft een inhoud van 505 liter en dat volume neemt toe tot 1.510 liter door de achterbankleuning neer te klappen en tot dakhoogte te beladen. De elektrische bagageafdekking en elektrisch te openen en sluiten achterklep zijn standaard. Achterklepontgrendeling met de virtual paddel is optioneel.

mediagallery_images_
Verkoopstart

De A4 allroad quattro is nu nog niet te configureren. De Nederlandse introductie is gepland in de zomer van 2016. Houd deze website en onze nieuwsbrief in de gaten voor de verkoopstart en de prijzen.

 

Tekst bron Audi

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen