Zoek

Op en top iconisch. De nieuwe Audi SQ7 TDI.

mediagallery_images__0

De nieuwe Audi SQ7 TDI is een nieuwe dimensie van oppermachtigheid. Met zijn 320 kW (435 pk) en 900 Nm is dit de krachtigste diesel-SUV op de markt. Hij kan in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten en heeft een topsnelheid van 250 km/h. Ook het exterieur van de SQ7 TDI maakt indruk met diverse designkenmerken die zijn uitstraling versterken. In het ruime interieur voelt iedereen zich snel thuis – afhankelijk van de configuratie is er plek voor vijf of zeven inzittenden.

Indrukwekkend dynamisch.

Hij kan in 4,8 seconden van 0 tot 100 km/h versnellen en de 4.0 TDI-motor levert een vermogen van 320 kW (435 pk). Om dit soort cijfers mogelijk te maken, werkt de motor samen met sterke partners. Eén daarvan is ’s werelds eerste elektrisch aangedreven compressor in een productieauto. De V8-krachtbron is vanaf de basis volledig nieuw ontwikkeld en weet een goede balans te bewaren tussen prestaties en efficiency. Hij haalt zijn kracht uit een inhoud van 3.956 cm3. Het koppel van 900 Nm is van 1.000 tot 3.250 toeren in volle omvang beschikbaar.

De twee uitlaatgasturbo’s van de volledig nieuw ontwikkelde biturbomotor werken volgens het registerprincipe: bij weinig toeren en in het middengebied doet één turbolader mee en pas bij hogere toerentallen zijn beide turbo’s actief. Het turboduo krijgt met name in de laagste toerenregionen hulp van een elektrisch aangedreven compressor, voor pure dynamiek zonder turbogat.

De EPC, een afkorting voor de Engelse benaming Electric Powered Compressor, gebruikt geen uitlaatgassen en is daarom altijd inzetbaar. Daarmee omzeilt de EPC een traditioneel zwak punt van klassieke turboladers. De elektrische compressor draait in minder dan 250 milliseconden en levert dan extra laaddruk voor een dynamische vermogensafgifte. Dit betekent dat de achtcilinder diesel zonder merkbare vertraging zijn enorme kracht kan aanbieden. Dat is een groot pluspunt, met name bij het uit de startblokken komen.

Innovatief: het 48-volt-stroomcircuit Innovatieve componenten vergen energie. Een voorbeeld: als de EPC voluit gaat, heeft deze 7 kW nodig. Daarom is een deel van het boordnet uitgevoerd als 48-volts circuit. Het is aan deze hoge spanning te danken dat de auto een elektrische compressor en optionele elektromechanische rolstabilisatie heeft. Deze componenten hebben een grote energiebehoefte en het aparte 48-voltnet levert die vanuit een 48-volt lithium-ionaccu die onder de bagageruimte zit. Die levert nominaal 470 kilowattuur en een vermogen van maximaal 13 kW.
mediagallery_images__1

Actieve rolstabilisatie De optionele rolstabilisatie zorgt voor een uitstekend comfort en toonaangevende bochtenstabiliteit. De stabilisator is in twee helften verdeeld, met ertussenin een elektromotortje en een planetair tandwielstelsel. Op een oneffen parcours worden het linker en rechter stabilisatordeel ontkoppeld, waardoor het rijcomfort verbetert. Met een sportieve rijstijl en het dynamisch nemen van bochten worden de stangen juist met elkaar verbonden en ten opzichte van elkaar verdraaid. Dit reduceert de overhelneiging van de SQ7 TDI.
Nieuw ontwikkeld: de tiptronic De nieuw ontwikkelde 8-traps tiptronic schakelt extreem snel en efficiënt en maakt met hogere snelheden ‘zeilen’ (doorrollen in neutraal) mogelijk. In combinatie met de quattro permanente vierwielaandrijving inclusief zelfsperrend middendifferentieel wordt de aandrijfkracht doeltreffend naar de wielen gestuurd. Optioneel is er een pakket met interessante componenten voor extra rijdynamiek: een sportdifferentieel, de eerder genoemde elektromechanische rolstabilisatie en vierwielbesturing.

mediagallery_images__2

Er zit lijn in zijn kracht.

Een krachtige, aangescherpte vormtaal die goed in balans is – zo is de buitenkant van de SQ7 TDI te karakteriseren. Exclusieve details kenmerken het exterieurdesign, zoals de aluminium buitenspiegelbehuizingen, de sculpturaal gevormde Singleframe-grille en de geaccentueerde wielkastranden.

Alle lijnen en oppervlakken zijn scherp en duidelijk, daarbij de breedte en het solide concept benadrukkend. De Audi SQ7 TDI is mede herkenbaar aan zijn nieuwe grille in het specifieke S-design, voorbumper met grote luchtinlaten, aluminium spiegelkappen en aluminium portierlijsten. Het Active Sound uitlaatsysteem telt vier vierkante sierstukken.

De koplampen van de SQ7 TDI bestaan uit schitterende details. Het binnenwerk is driedimensionaal vormgegeven en de verlichting vormt dubbele pijlen. Dat is nog eens een fraai herkenningsteken in de binnenspiegel van voorliggers. LED-koplampen zijn standaard, Audi Matrix LED-koplampen zijn te bestellen als meeruitvoering. Deze Matrix LED-koplampen verdelen het grootlicht over dertig lichtdiodes en drie reflectoren per koplamp. Een regelunit analyseert met behulp van camerabeelden (de camera zit bij de binnenspiegel) de verkeerssituatie en zorgt ervoor dat de lichtdiodes dimmen, inschakelen of uitgaan. Er zijn miljoenen combinaties mogelijk en de weg wordt zo in alle verkeerssituaties op excellente wijze verlicht.

mediagallery_images__3

Een fantastische plek om kilometers in te verslinden.

Het interieur van de SQ7 is groot en onberispelijk afgewerkt. Geniet u in de standaard sportstoelen van het rijden of geeft u de voorkeur aan de sportstoelen ‘plus’? Kies bovendien of uw SQ7 TDI een 5- of 7-zitter moet zijn. Waar u altijd zeker van bent: het comfort en de uitrusting zijn van topniveau.

Alle interieurverlichting werkt met LEDs. Daarnaast is er een optioneel lichtpakket en als aanvulling daarop de ambienteverlichting. Die bestaat uit verlichte instaplijsten en verlichting die de contouren van de middenconsole volgt. In de meest uitgebreide variant van de interieurverlichting zijn via MMI diverse kleurprofielen in te stellen, die elk in 32 stappen te regelen zijn.

De dubbele decoratielijsten zijn een fraaie aandachtstrekker in het interieur van de SQ7 TDI. Er zijn vele combinaties mogelijk voor deze applicaties. Hier afgebeeld is geborsteld aluminium Sono boven en aluminium/Beauforthout onder.

MMI touch

Autoinstellingen, telefoon en media. Optioneel ook navigatie en Audi connect. Allemaal met slechts één vinger te bedienen via de innovatieve MMI touch. Dit grote touchpad is heel eenvoudig te gebruiken. Het is bovendien een fraai element dankzij de omlijsting van koolstofvezel.

mediagallery_images__6

Een Audi SQ7 TDI voor u op maat gemaakt.

Kijk, dat valt op. Met de waardevolle en innovatieve standaarduitrusting en opties stelt u uw gepersonaliseerde Audi SQ7 TDI samen. De mogelijkheden zijn legio.

LED-technologie
De standaard LED-koplampen en de dynamische richtingaanwijzers aan de achterkant laten letterlijk zien dat Audi op het gebied van verlichtingstechnologie en -design toonaangevend is. De lichtgeleiders van de dagrijverlichting en richtingaanwijzers zijn in de vorm van een dubbele pijl gemaakt, wat een nieuwe en direct herkenbare signatuur is binnen het Audi modellengamma.

Assistentiesystemen
Blijf elke situatie meester. Er zijn 24 assistentiesystemen voor de SQ7 TDI – standaard of als meeruitvoering. Audi pre sense city is altijd aanwezig. Dit systeem kijkt vooruit en waarschuwt en remt om ongevallen te voorkomen en voetgangers te beschermen.

Gegoten lichtmetalen velgen
Voor een sterk optreden heeft de Audi SQ7 TDI standaard 20-inch gegoten lichtmetalen velgen in 5-parallelspaak-design (S-design). Daarnaast prijken er diverse fraaie velgen op de optielijst, zoals bijvoorbeeld de Audi Sport gegoten lichtmetalen velgen in 5-V-spaak ster-design in titaankleur, waarmee uw SQ7 TDI extra dynamisch oogt.

adaptive air suspension sport
De luchtvering adaptive air suspension sport is standaard. Deze kan een breed spectrum aan afstellingen leveren, van uitgesproken dynamisch tot zeer comfortabel.

mediagallery_images__8

Audi virtual cockpit
De optionele Audi virtual cockpit met zijn diameter van 12,3 inch toont alle informatie in het directe blikveld van de bestuurder. De bediening spreekt voor zich en de weergave is haarscherp. Met de knoppen op het stuurwiel zijn diverse presentaties te selecteren. Er is ook een menu dat specifiek is voor de S, met een grote snelheidsmeter waarin de toerenteller is verwerkt

Bang & Olufsen Advanced Sound System
Bij het Bang & Olufsen Advanced Sound System bedient de digitale signaalprocessor elf kanalen en 23 luidsprekers, waardoor de geluidskwaliteit op elke zitplaats harmonieus en helder is. Er zitten vier luidsprekers in de voorruitstijlen, die elk via een eigen kanaal worden aangestuurd. Hierdoor krijgt het geluid ook een hoogtedimensie.

mediagallery_images__12

adaptive cruise control
De adaptive cruise control met fileassistent werkt met behulp van radar om de gewenste afstand tot de voorligger aan te houden. De voordelen van deze cruise control komen vooral naar voren op drukke wegen met een duidelijke belijning, omdat de techniek dan goed in staat is om gedurende korte tijd de besturing over te nemen.

Vierwielbesturing
Met vierwielbesturing kunnen de achterwielen een hoek van maximaal vijf graden maken. Op lage snelheid sturen ze tegen en vergemakkelijken zo inparkeren. Op hogere snelheid sturen ze mee met de voorwielen en dat komt de dynamiek en stabiliteit ten goede. Voor nog meer rijdynamiek wordt in combinatie met deze vierwielbesturing een directere stuurinrichting voor de voorwielen gemonteerd.

mediagallery_images_

Audi Nderland

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen