AudiBlog.nl

Je auto besturen met je telefoon: feit of fictie?

De grens tussen realiteit en science fiction vervaagt de laatste tijd steeds meer, ook op het gebied van zelfrijdende auto’s. Toegegeven, de technologie is nog niet geschikt voor wijdverspreid gebruik maar de tijd dat wij dit nog gaan meemaken, lijkt ons wel reëel. Zo verscheen onlangs nog een opmerkelijk bericht uit India. Hier was de 28-jarige Bhomraj Singh erin geslaagd om zijn auto te besturen puur en alleen door zijn telefoon. Er komt geen chauffeur aan te pas. Het is hierbij des te indrukwekkend dat de beste man dit voor elkaar heeft gekregen door zichzelf de vaardigheden aan te leren via internet. In feite heeft Singh een grote, op afstand bestuurbare auto gemaakt. Waar normaliter de chauffeursstoel is geplaatst, bevindt zich nu een instrument dat contact onderhoudt met een telefoon.

Technologie maakt grote sprongen

Het moge echter geen geheim zijn dat ook de groten der aarde bezig zijn met deze technologie. Het meest bekend is nog wel Google. Het bedrijf dat bekend werd door zijn zoekmachine steekt al vele jaren de nodige kennis en geld in het ontwikkelen van het Google Car project, tegenwoordig Waymo geheten. Dit project richt zich op compleet zelfrijdende auto’s. Hierbij is de auto volgeladen met diverse scanners die continu de plaats van het voertuig bepalen, en die van anderen. Zodoende is het in staat zich feilloos en veilig door het verkeer te manoeuvreren. Aangezien deze auto’s feitelijk computers op wielen zijn, zijn ongelukken nagenoeg uitgesloten. Computers maken immers geen fouten Die ene keer dat het dan wel misgaat, is er vaak sprake van menselijke invloed. Zo is bekend dat wij mensen vaak een trage reactietijd hebben en lang niet altijd zulke goede chauffeurs zijn als dat we denken. Daarom wordt in de techniek van Waymo rekening gehouden met dat je in feite niets meer hoeft te doen: neem plaats, stel je bestemming in en de auto regelt de test. Wel bouwt men de mogelijkheid in om de auto ook van afstand te kunnen besturen, door middel van je telefoon. Zodoende kan er altijd worden ingegrepen, mocht de situatie er om vragen.

Google is sinds 2009 actief in de ontwikkeling van diens zelfrijdende auto. Sindsdien heeft men een kleine vijf miljoen kilometer afgelegd. Hierin zijn diverse ongelukken gebeurd, allen veroorzaakt door menselijk handelen.

Hoe reëel is de volledig zelfrijdende auto?

Nou goed, nu horen we je denken: “hoe haalbaar is dit allemaal?”. Zoals al gezegd vermoeden wij dat de eerste zelfrijdende auto nog wel mee gaan maken. Begin 2017 is Waymo een experiment gestart waarbij het een grootschalig project in Phoenix, Arizona heeft opgezet. Hierbij worden proefpersonen gezocht die de zelfrijdende auto gaan gebruiken in hun dagelijks ritme. Wel zien we nog enkele beren op de weg, voordat overal ter wereld zelfrijdende auto’s het straatbeeld vullen. Ten eerste worden de auto’s bestuurd door middel van sterke netwerksignalen, vaak op 4G-snelheid. Nog lang niet overal ter wereld zijn deze masten geplaatst, of is de ontvangst goed genoeg. Daarbij dient de auto van bijvoorbeeld Waymo ontgrendelt te worden door middel van een app, hier heb je dus een smartphone voor nodig. Nog lang niet overal ter wereld is de smartphone echter populair. In over het algemeen armere markten zoals Afrika doet men het nog veelal met feature phones, zoals de pas uitgekomen Nokia 3310. Cijfers waaruit blijkt dat de Apple iPhone 7 de best verkochte telefoon ter wereld is, zijn dan ook veelal gebaseerde op de Europese en Amerikaanse markt.

Tot slot werken zelfrijdende auto’s momenteel enkel in vooropgezette experiment. Hierbij rijden de voertuigen op keurig vormgegeven straten waarbij geen sprake is van chaotische verkeerssituaties of onvoorziene omstandigheden. Of een zelfrijdende auto het zou redden in de verkeerschaos van pak ‘m beet Mumbai, is dan ook nog maar zeer de vraag.

Bron afbeelding


Gerelateerd nieuws