AudiBlog.nl

Rod Emory en zijn bijzondere 356 RSR hot rod

Emory Motorsports in Hollywood bouwt sinds 1996 ‘de meest iconische, maar toch gepersonaliseerde Porsches 356 ter wereld’. Maar nog nooit heeft Rod Emory zijn grenzen op het gebied van techniek zo verlegd als bij zijn 356 RSR. Hij stelt de gevoelens van puristische liefhebbers van de klassieke Porsche er danig op de proef.

Volgens shopeigenaar Rod Emory is de RSR een hot rod waar bij de bouw geen grenzen zijn vastgelegd. “Te veel mensen maken zich zorgen over wat anderen zullen denken. Ik wil auto’s bouwen op de manier die ik wil – sommigen zullen er dol op zijn en sommigen zullen er een hekel aan hebben. Maar uiteindelijk denk ik dat mensen mijn project zullen waarderen vanwege het detailniveau, de afwerking en het vakmanschap dat we erin hebben gelegd.”

Het project startte met een verroeste 356 B coupé uit 1960 die Emory en zijn team in handen kregen; het was feitelijk een leeg schildersdoek waarop het kunstwerk nog moest worden aangebracht. “We wilden de mooiste delen van verschillende modellen van Porsches door de jaren heen samensmelten tot een auto die leuk en opwindend is en die je in vervoering kan brengen,” legt Emory uit.

Met behulp van hun unieke handvaardigheden ging het team over tot het vervangen van de verroeste carrosserie van de bejaarde 356 B door bredere, agressiever geprofileerde aluminium delen. Bepaalde onderdelen zijn met de hand gerold op oude machines, een proces dat vergelijkbaar is met de werkwijze die de constructeurs in de oorspronkelijke Porsche fabriek in Gmünd ook hanteerden.

De geheel nieuwe carrosserie die zo ontstond werd vervolgens zorgvuldig op een chassis van een 964 Carrera 2 uit 1990 gefabriceerd. Emory monteerde een harder KW-schroefset en bredere banden voor extra grip. Grotere 964-remmen moeten de kracht van de 400 pk sterke motor met dubbele turbo beteugelen.

De boxermotor is een eigenbouw, net als de afneembare aluminium body. Emory werkte samen met Rothsport Racing uit Oregon voor het aanpassen van het blok dat oorspronkelijk uit een 964 komt. Het team verwijderde met chirurgische precisie twee van de zes cilinders – het is en blijft natuurlijk wel een 356 – en paste de motorbehuizing en krukas daarop aan. Om het verlies in vermogen te compenseren, zetten de Amerikanen er twee Garrett-turbo’s op.

Die turbo’s zijn zo gemonteerd, dat de auto van achteren gezien wel iets weg heeft van de iconische 935 racer. Dat is natuurlijk niet per ongeluk. Terwijl Emory naar beneden leunt om zijn creatie van dichtbij te bekijken, wijst hij erop dat de RSR inspiratie haalt uit een aantal iconische Porsche-modellen. “Hij heeft een snufje Abarth Carrera, de kont van de 935 en gedeeltes van de neus van de 996 en 997 met de aflopende vormen en de koplampen. We hebben er zelfs speciale 935/956-achtige Momo-wielen voor gemaakt, inclusief de centrale wielmoer.”

Het stopt niet bij deze details alléén. Net als bij de 917 zijn de pedalen, de luchtinlaten en het dashboard gemaakt van amberkleurig glasvezel en is er een gekartelde bedieningsknop voor de turbodruk die rechts van de wijzerplaten is geplaatst. De op maat gemaakte kuipstoelen zijn bekleed met een Nomex stof, die qua looks vergelijkbaar is met materiaal dat werd gebruikt in de originele 908.

Het resultaat is een auto die een eerbetoon brengt aan de geschiedenis van de Porsche-autosport en die er tegelijkertijd in slaagt om duidelijk ‘Californisch’ te blijven. Emory toonde de auto in mei op de zesde editie van Luftgekühlt, de grootste samenkomst van luchtgekoelde vintage Porsches. De locatie, de Universal Studios in Hollywood, was zeer bijzonder voor hem. Niet alleen omdat hij en 5000 van zijn ‘best friends’ een kijkje achter de schermen mochten nemen bij Universal Studios. Het was veel meer dan dat.

“Het was speciaal voor mij omdat mijn opa hier in Burbank een oude customshop had,” vertelde Emory, terwijl de menigte zijn 356 RSR aandachtig bekeek. “Dit is de geboortegrond van de hot rod. Het is die cultuur die me in staat heeft gesteld om alle dingen die ik leuk vind aan Porsche samen te brengen in een 356 die daardoor net een beetje over the top is.”

Z’n creatie is misschien over the top, maar het is ook een prachtig vormgegeven liefdesverklaring aan oude en nieuwe Porsche-modellen. Iets waar zelfs de meest verstokte Porsche-purist blij mee kan zijn


Gerelateerd nieuws