Op zoek naar de ziel van de 911 Speedster

Tom Gädtke (@onassisporsches) is een bekende in de wereld van klassieke Porsches. Op z’n social mediakanalen beschrijft hij zichzelf als een hobbymonteur en zie je hem veelvuldig samen met zijn klassieke Porsche 356. Kan de moderne 911 Speedster (991) het hoofd van deze toegewijde oldtimerliefhebber op hol brengen?

“Mensen die mij kennen, weten dat ik een passie heb voor oude auto’s, en dan met name klassieke Porsches,” aldus Gädtke. “Maar daar stond ik dan, aan de voet van de Großglockner in Oostenrijk, met een 911 Speedster, compleet met Heritage-pakket. Mijn 356 uit 1961 verkeert in goede staat, maar is toch 60 jaar oud. Ik was heel benieuwd hoe het is om met deze moderne 911 de bergenetappes te bedwingen en of hij ook echt een ziel heeft.”

Puristische rijmachine

“Mijn hoge verwachtingen waren niet gebaseerd op ervaringen of vergelijkingen, nieuwe auto’s zijn daadwerkelijk nieuw voor mij. Op het eerste gezicht was ik al snel gerustgesteld. Het contactslot zit aan de linkerkant en ik herkende direct het klassieke H-patroon van de versnellingsbak. De Speedster heeft zes versnellingen, vergeleken met de vier van mijn 356, maar de opstelling van de drie pedalen is hetzelfde. In eerste instantie leek deze 911 al direct een echte en pure rijmachine.”

“We hebben in 48 uur ongeveer 800 kilometer aan bergwegen en passen gereden. De kronkelige route bevatte geen verkeerslichten en slechts één geplande stop. We hadden de wekker op dag 1 al heel vroeg gezet… om 05:15 uur stonden we bij het tolstation aan de voet van de Großglockner.”

De hamvraag… heeft de Speedster indruk gemaakt?

“Iedereen die deze route rijdt, zal de ervaring nooit meer vergeten. We genoten van elk moment. Ik ben echt onder de indruk van de Speedster – hij voldoet aan al mijn eisen en hij voelt net zo intuïtief aan als mijn eerste smartphone. Ik ben en blijf dol op oude Porsches, maar deze Speedster maakt me ook ontzettend gelukkig. Hij gaf me een vreemd gevoel dat ik niet eerder had ervaren. Ondanks dat ik niet onder tijdsdruk stond, wilde ik maar dóórgaan met deze auto.”

Na een korte maar goede nachtrust vertrokken we richting de Drei Zinnen in de Dolomieten.

Daar leken de weken nóg kronkeliger dan tijdens de eerste dag. Het was ontzettend leuk omdat ik naast de prachtige natuur ook de ongelooflijke stuurprecisie van de Speedster heb kunnen ervaren. Ik heb geen moment het gevoel gehad dat de auto het niet aan kon. Hij is perfect geschikt voor het ideale samenspel van gas geven, remmen en sturen. Ook indrukwekkend is het heerlijk motorgeluid dat perfect tot zijn recht komt bij het rijden langs rotswanden of in tunnels. De atmosferische vierlitermotor produceert prachtige bassen en het geluid is ongeëvenaard tussen de 4.200 en 4.500 tpm.

Ziel van zijn voorouders

“Ik kan nog veel meer vertellen over onze fantastische roadtrip, maar het meest indrukwekkend vond ik mijn ontdekking dat een sportwagenfabrikant vandaag de dag bereid en in staat is om een hypermoderne auto aan te laten voelen als een klassieke auto. In hart en nieren is het een auto met een echte, ongefilterde ziel. Hij blijft verbluffen in elke situatie, een machine die perfect werkt. De 991 Speedster is gewoon de beste auto die ik ooit heb gereden.”

Gerelateerde artikelen