AudiBlog.nl

Audi A4 AudiBlog test, met de C-klasse en 3 serie

November 2007. De test dag met de nieuwe Audi A4, tegen de concurrentie.

Zo een regenachtige ochtend, broodje op koffie gedronken en na de uitleg hup in de A4.

De eerste indruk een aai een geur een verpletterde indruk, WOUW.

Het voelt goed zit goed, deugelijk matriaal en zeer fraai . Alles weer mooi tot een gesmolten. Het cockpit design, de ergonomisch gevormd dasboard. de stoffen de hoogwaardige kunststoffen geven je gelijk het premium gevoel. Na de instelling de start. ook hier wer de nieuwe sleutel die we van de A5 kennen. De 2.0TDI 143pk en 320nm koppel. Helemaal nieuw alleen het logo A4 is nog oud. Wat heeft Audi een top produkt neer gezet.

Deze motor is nieuw met zijdezacht geluid. De commonrail met piezo inspuiting met een hoge bar druk van 1800, geven de motor exact de juiste brandstof toevoer. De verneveling wordt onder hoge en precisie ingespoten. De motor voldoet aan de B label met een laag Co2 uitstoot. Met standaard roet filter.

Wat loopt deze motor al goed geruisloos en krachtig, meer is eigelijk niet nodig. Op naar Duitsland, even het gas open en je zit zo op de 180km. De wegligging is ten opzichte van de A5 iets comfortabeler.  Snel overstappen naar…….

De hierboven getoonde A4 heeft een 2.7TDI motor met multitronic aandrijving.Op deze wagen extra de comfort stoelen, koel en verwarmt. Met extra zachte zijwagen een ideale bestuurders stoel. Sportief en comfort samen. De Side assist en Lane assist en Audi adaptieve cruise controle, je hoeft alleen nog maar te sturen ermee.  Alle veiligheid erop.

De side assist beschermt de dode hoek en waarschuwt de bestuurder als er sneller vekeer aankomt. De lane assist beschermt je als, als je over een doorgetrokken streep of witte strepen rijdt. Met een verfijnde trilling in het stuur. Ideaal voor je oplettendheid en bij de les te blijven met rijden. De Adaptieve cruise controle met Audi braking guad geeft je vodoende afstand met je voorganger, als deze langzamer rijd of sneller danbehoudt de auto een veilige afstand. Voor af stel je dit systeem in op 4 afstanden en 3 rij programma’s, dynamisch, comfortabel automatisch in. De rest doet het systeem. Als je hem niet aan hebt remt ie af , kortstondig om de bestuurder te attenderen op een langzaam of stilstaand object. Dus weer veiligheid. Het system werkt bij 30 tot 200km/u.

 De revolutionar nieuwe onderstel techniek, de Dynamic drive kan opgebouwd worden uit de Dynamic steering en Dynamic demper regeling. Een standaard 20mm verlaagd onderstel vormt de basis met de Dynamic demper regeling. Het onderstel is comfort automatisch of dynamisch in te stellen. De Dynamic stering eraan toegevoegd geeft een geweld stuur resultaat. In combinatie met een Cd of DVD navigatie systeem is er ok mogelijkheid tot een individual instelbare mogelijkheden. Wil je Dynamisch sturen een Comfotabel onderstel en een automatisch geregeld motor en gas karastatiek. Kan je dit allemaal in stellen. Wat een mooi systeem. Ook de Multitronic reageert hier op Dynamisch comfortabel of automatisch hoe of wat je wil rijden. echt super.

De C klasse , met de 200CDI motor kwam wat saaier over.

Wel een fijn onderstel en sportiever gemaakt voor de jonger klant te trekken.

De ruimte achter in was goed, de afwerking niet op Audi niveau, strak en weinig franje en de matrialen waren redelijk. Mooi klap scherm voor de navigatie en met de typische Mercedes kenmerken.  De 320 reed weer wat sportiever , en met wat meer gevoel.

De BMW 3 in de 318d motor was gretig en sprankelend. De ruimte achterin minder.

Het dasboard dressoir achtig vorm gegeven. Strak en met aardige matrialen.

De 330i was weer een smaak makertje, gretig brullen en een mooie motor.

Leuk om te rijden met de verschillende typen. Begrijp me goed allen zijn het fijne wagens.

Mercedes klassiek, BMW sportief en Audi Dynamisch.

Maar de voorkeur is verschillend. Ik denk….weet bijna zeker als men de A4 15 december in de showroom ziet, is men gelijk om. Het design de zit de technieken stuk voor stuk super. Voor een ieder wat wils. Je kan goedkoop aan de bak en duur. De basi A4 met1.8TFSi motor , zo rond de 32.000 is al prachtig. Met een Pro line pakket erop en Licht metalen wielen ben je al het baasje. Ook voor leaserijders is er een pakket, Pro line business voor € 1.195,-. Met Navigatie en cd wisselaar, Aktief luidspreker systeem, Telefoonvoorbereiding, Alarm en een multifunktioneel stuurwiel. Speciaal voor de lease rijder. Wat een enorm grote groep is  gemaakt. Dus voor elk wat wils.

De hierboven getoonde A4is de 3.2FSI quattro, 265pk met een super sound van geluid.

krachtig soepel en onder alle weg omstandigheden aandrijving op al de vier de wielen.

40% voor en 60% achter aandrijving. Ten opzichte van de concurrentie permanente vier wiel aandrijving of je je 80 rijdt of 230 het maakt niet uit. Altijd grip.

Wat bij de concurrentie vaak electronisch is en als het nood is wordt de kracht over de wielen verdeelt. Maar vaak ook niet meer bij hoge snelheid boeven de 180km. Audi wel. Al 27 jaar marktleider in quattro.

Al met al een suoer ochtend

Audi 1

BMW 2

Mercedes 3


Gerelateerd nieuws