Audi, het wonderkind van de auto-industrie, groeit gestaag door. Terwijl het bij zo’n beetje alle autofabrieken kommer en kwel is, wist Audi gisteren wederom prachtcijfers te presenteren.
De Audi R8.
Voor het 13de achtereenvolgende jaar steeg in 2008 de wereldwijde verkoop.Deze keer bedroeg de groei 4,1 procent. Voor het eerst in zijn 100-jarige geschiedenis verkocht Audi meer dan een miljoen auto’s.
Een knappe prestatie, aangezien de wereldwijde markt voor personenauto’s vorig jaar daalde met 5,8 procent. ,,Ondanks de moeilijke omstandigheden was 2008 voor Audi AG een zeer succesvol jaar. Wij zijn tegen de trend in gegroeid en staan duidelijk beter in de markt dan de concurrentie”, verklaart topman Rupert Stadler.
Ondanks het feit dat ook zijn merk in de eerste twee maanden van dit jaar kampte met een verkoopdaling van 20 procent, blijft Stadler optimistisch over 2009. ,,Ik denk dat de verkoopdaling bij ons beperkt blijft tot 10 procent.”
De nettowinst bij Audi nam vorig jaar met 30 procent toe tot 2,2 miljard euro, terwijl de omzet met 1,7 procent steeg naar 34,2 miljard euro. Stadler zegt dat zijn bedrijf geld genoeg heeft om de ambitieuze plannen voor de komende jaren te verwezenlijken. Zijn doel is 1,5 miljoen Audi’s in 2015.
De topman is dan ook geenszins van plan te bezuinigen op ontwikkelingskosten. ,,Wij hebben gelukkig nog financiële speelruimte, die veel van onze concurrenten niet meer hebben. We zullen onverminderd investeren in marketing en ontwikkeling van nieuwe producten. We nemen 300 nieuwe experts in dienst, vooral ingenieurs”, aldus Stadler.
Wel voegt hij eraan toe dat ook zijn onderneming, waar 57.000 mensen werken, niet ontkomt aan arbeidstijdverkorting. ,,Dat is nodig om onze voorraad klein te houden, als de verkopen even tegenzitten.”
Audi ziet de internationale vraag naar vermindering van CO2-uitstoot als ideale mogelijkheid om zijn concurrentiepositie te versterken. Het merk wil zich de komende jaren onderscheiden met elektrische en hybride aandrijving, een grotere toepassing van lichtgewicht aluminium in zijn auto’s en verdere verbetering van zijn zuinige TDI-diesel en TFSI direct ingespoten benzinemotoren.
,,Op z’n vroegst eind volgend jaar komt onze eerste hybride op de markt. Deze is gebaseerd op de Q5. Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat elektrische auto’s voor de consument én voor de fabrikant rendabel zijn. De huidige techniek van de verbrandingsmotoren zal nog tientallen jaren de markt domineren.”
Audi wil op korte termijn de auto’s zuiniger en schoner maken door invoering van start-stoptechniek, die de motor automatisch uit zet op het moment dat die even niet nodig is. Ook gaat de boordcomputer de bestuurder helpen om zuiniger te rijden, komt er een zuiniger werkende klimaatregeling en een stuurbekrachtiging die minder energie vergt.
De nieuwe Audi A5 Cabriolet profiteert als eerste van deze techniek, later dit jaar volgen andere modellen, zoals de veel verkochte A4 en A3. In 2010 brengt het merk de kleine Audi A1 op de markt. ,,De vraag naar kleinere auto’s neemt toe en daar zullen wij onze bijdrage aan leveren”, zegt topman Rupert Stadler.
,,Van de A1 verschijnt een complete modelserie die vooral jonge mensen moet aanspreken. In 2011 komt er ook een kleine SUV, de Audi Q3.”
Bron: AD
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest