AudiBlog.nl

Bijzondere rallybolides in Audi-museum Mobile [Persbericht]

audi-museum-rally-AudiBlog-copyright-2009

• Rallyauto’s uit legendarisch groep-B-tijdperk
• Bijzondere tentoonstelling met meer dan 5.000 pk
• Rallyhistorie van Audi en concurrenten

 Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Audi biedt het merk in het museum Mobile in de Duitse stad Ingolstadt een terugblik op een bijzonder tijdperk in de rallysport waarin Audi zijn grootste successen behaalde. De tot de verbeelding sprekende bolides uit de groep-B-tijd van 1983 tot en met 1986 staan centraal tijdens een tentoonstelling die is te zien van 12 augustus tot en met 31 oktober. De in totaal 12 getoonde rallyauto’s hebben bij elkaar een vermogen van meer dan 5.000 pk!

au060745_large

De Audi quattro rally A1 groep B uit 1983 (340 pk) is bij binnenkomst van het museum het eerste model dat wordt getoond. Met deze zogeheten ‘oer-quattro’ maakte de snelle Française Michèle Mouton furore. In 1983 werd de ‘vliegende Fin’ Hannu Mikkola met deze auto wereldkampioen. Daarna volgt de Audi quattro rally A2 groep B uit 1984 (360 pk), waarmee de Zweed Stig Blomqvist in 1984 de wereldtitel bij de rijders won, terwijl Audi wereldkampioen bij de merken werd. Het volgende model is de Audi Sport quattro rally groep B uit 1984 (420 pk), die vanwege zijn verkorte wielbasis ook wel ‘de korte’ werd genoemd. Natuurlijk mag ook de legendarische Audi Sport quattro S1 groep B (476 pk) – het ultieme evolutiemodel uit het groep-B-tijdperk – niet ontbreken. Daarnaast worden Audi-concurrenten uit de rallysport van destijds getoond: de Peugeot 205 Turbo, de Renault R5 Turbo, de MG Metro 6R4 en de Lancia Delta Integrale en de 037 Rally. In combinatie met historische foto’s en films geven deze auto’s een tijdsbeeld van een unieke periode in de rallysport.

au090495_large

De tijd waarin (bijna) alles mocht

Hoewel de huidige World Rally Cars (WRC’s) sneller zijn, spreekt het groep-B-tijdperk voor rallyliefhebbers nog steeds het meest tot de verbeelding. Het was de tijd waarin (bijna) alles mocht. Het groep-B-reglement, dat fabrikanten bij de constructie van hun rallyauto’s meer vrijheden toestond dan ooit tevoren, werd in 1983 van kracht. Van de liberale regels werd op grote schaal gebruik gemaakt; krachtige motoren met vermogens van dik boven de 500 pk zorgden ervoor dat de auto’s in minder dan drie seconden van 0 tot 100 km/h konden accelereren. Alleen met grote vleugels en spoilers konden de auto’s nog op de weg worden gehouden.

audi-rallye-quattro-a2-1984

Honderdduizenden fans

De routes voerden de rallyrijders door onherbergzame gebieden en extreme omstandigheden: ijzige kou in Zweden, hitte en stof in Kenia, zwaar gravel in Griekenland. Honderdduizenden fans stroomden naar de rally’s, alleen maar om het ongelooflijke motorgeluid te kunnen horen of door het stof een glimp van de voorbijrazende auto’s op te vangen. Een gebrek aan veiligheidsbesef van de organisatoren en de steeds krachtiger wordende auto’s leidden echter uiteindelijk ook tot tragische ongevallen. Zo kwam er in 1986 een einde aan het groep-B-tijdperk, een periode die de rallysport sterk heeft beïnvloed.

Het Audi-museum Mobile bevindt zich bij het hoofdkwartier van Audi AG in Ingolstadt en is zeven dagen per week geopend van 9.00 tot 18.00 uur. Voor meer informatie zie ook:
Audi Forum


Gerelateerd nieuws