AudiBlog.nl

€ 823 miljoen operationele winst Audi AG in eerste helft 2009 [Persbericht]

abri-audi-100-jaar

• Audi haalt wereldwijd doelstelling van 466.000 verkochte auto’s in eerste halfjaar 2009.
• Netto liquiditeit stijgt naar meer dan € 9,7 miljard
• Nieuwe Audi A5 Sportback eind oktober in Nederland

Audi AG is er in geslaagd de negatieve effecten van de slechte marktsituatie grotendeels buiten de deur te houden. Audi AG boekte met € 823 miljoen (2008: € 1,3 miljard) een aanzienlijke operationele winst in de eerste zes maanden van dit jaar. De netto liquiditeit steeg naar meer dan € 9,7 miljard (31 december 2008: € 9,3 miljard). Het merk Audi realiseerde wereldwijd een verkoopdoelstelling van ongeveer 466.000 auto’s in het eerste halfjaar van 2009, een terugval van 9,7 % ten opzicht van vorig jaar.

‘We zijn erg tevreden over de halfjaarcijfers, maar we blijven met beide benen op de grond staan. We verwachten in de tweede helft van dit jaar nog tegen een aantal moeilijkheden aan te lopen’, zegt Axel Strotbek, bestuurslid Financiën en Organisatie bij Audi AG. ‘Desondanks houden we vast aan onze doelen: dit jaar 900.000 voertuigen verkopen en een aanzienlijke operationele winst boeken.’

Financiële kracht
De cashflow van Audi AG ligt met € 1,37 miljard in de eerste zes maanden van dit jaar op min of meer hetzelfde niveau als vorig jaar (2008: € 1,48 miljard). Dit toont de financiële kracht van het concern. Audi AG kan, ondanks de huidige crisis, alle geplande investeringen doen zonder terug te vallen op externe fondsen en weet zelfs een overschot te noteren. Axel Strotbek bevestigt dit:
‘Dat onze financiële basis gezond is, blijkt wel uit het opnieuw stijgen van onze netto liquiditeit. Dit zal ons helpen om sterker dan ooit uit deze wereldwijde crisis te komen.’

Nieuwe modellen
Ondanks de crisis is er geen sprake van een verlaging van het tempo waarmee Audi productvernieuwingen doorvoert. Strotbek: ‘Elk jaar investeren we rond de 2 miljard euro in het ontwikkelen van innovatieve producten en efficiënte aandrijftechnologie.’ In 2015 moet het productaanbod uitgebreid zijn naar 42 modellen en varianten. Zo wordt de nieuwe Audi A5 Sportback eind oktober in Nederland geïntroduceerd. In 2010 volgen de nieuwe Audi A8 en de volledig nieuwe Audi A1. Met dit compacte model richt Audi zich op een nieuwe doelgroep in het premiumsegment van de markt.

Bron: Audi Nederland


Gerelateerd nieuws