AudiBlog.nl

Audi introduceert de Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro [Persbericht]

34_heck_f_hoch_1

• Supersportwagen met lichte softtop
• Uitgesproken sportief uiterlijk, ook zeer elegant met gesloten dak
• V10 middenmotor (386 kW/525 pk) met enorm prestatiepotentieel

Op de autotentoonstelling van Frankfurt debuteert de nieuwe Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Deze sportwagen beschikt over een zeer licht, elektrisch bedienbaar stoffen dak. Ook diverse carrosseriedelen van carbonfiber dragen bij aan het relatief lage totaalgewicht. De V10-motor met een vermogen van 386 kW/525 pk zorgt dan ook voor indrukwekkende prestaties, zoals een topsnelheid van 313 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 4,1 seconden. De marktintroductie van Audi’s nieuwe topmodel staat voor 2010 gepland.

De Audi R8 Spyder is een echte R8, maar hij heeft desondanks een zeer eigen gezicht. Zo beschikt hij niet over de ‘sideblades’ die de coupé kenmerken, maar wel over een motorkap met uitgesproken welvingen waarin luchtroosters zijn opgenomen. Deze ‘motorkap’ is evenals de markante zijpanelen van de auto gemaakt van uitermate licht en sterk koolstofvezel.
Zoals elke open Audi heeft ook de Audi R8 Spyder een stoffen dak. Een logische keuze, want deze softtop weegt slechts 30 kilogram en helpt zo bij het beperken van het totaalgewicht en het verlagen van het zwaartepunt. Bovendien neemt het dak in neergeklapte toestand maar weinig plaats in. Ook gesloten is dit dak, waarvoor drie kleuren beschikbaar zijn, zeer elegant. Vooral de langgerekte ‘vinnen’ zorgen voor een spectaculair silhouet.
De softtop van de R8 Spyder wordt elektro-hydraulisch bediend. Openen en sluiten neemt slechts 19 seconden in beslag en beide handelingen kunnen tot een snelheid van 50 km/h worden uitgevoerd. Het dak is bestand tegen zeer hoge snelheden en uitgevoerd met een glazen ruit met verwarming. Het geluidsniveau in de Audi R8 Spyder is zelfs bij hogere snelheden nauwelijks hoger dan in de Audi R8 Coupé. De Audi R8 Spyder wordt standaard geleverd met een eenvoudig aan te brengen windschot. In de scheidingswand tussen motor- en passagierscompartiment is een rolbeugel opgenomen en in de stoelen zijn sidebags opgenomen. Het integrale hoofdsteunsysteem is zodanig ontworpen dat het de kans op ernstig letsel (zoals een whiplash) bij een aanrijding van achteren zo veel mogelijk beperkt.

Relatief laag totaalgewicht

De Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro weegt mede dankzij de lichte softtop en de geavanceerde Audi Space Frame-technologie slechts 1.720 kilogram. Ten opzichte van de Coupé is de carrosserie van de Audi R8 Spyder op diverse punten versterkt. Desondanks bedraagt het totaalgewicht maar 216 kg – slechts 6 kg meer dan het koetswerk van de Coupé.

Hightech tot in detail

De Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro heeft standaard volledige LED-verlichting. Dat betekent dat dimlicht, grootlicht en dagrijverlichting door LED’s worden verzorgd. LED-verlichting is energiezuinig, heeft een lange levensduur en maakt een zeer precieze uitlichting van de weg mogelijk. Bovendien lijkt het veel op daglicht. Daarmee vormt het bij nachtelijke ritten een belangrijke comfortfactor. Ook de achterlichten maken gebruik van LED-technologie.
De wagenbodem van de Audi R8 Spyder is volledig bekleed en eindigt in een diffuser waarin twee ovalen uitlaatpijpen zijn opgenomen. Samen met de automatisch tevoorschijn komende achterspoiler zorgt dit voor optimale stabiliteit bij hogere snelheden.

Ruimte voor sportiviteit

Het interieur van de Audi R8 Spyder biedt twee inzittenden volop ruimte. Echte eyecatchers zijn het afgevlakte multifunctionele sportstuur en diverse in aluminium uitgevoerde onderdelen (pedalen, schakelflippers). In het standaard informatiesysteem voor de bestuurder is een laptimer opgenomen waarmee (snelle) rondetijden kunnen worden geregistreerd. Zelfs de stoelen zijn bijzondere staaltjes hightech. De standaard fijnnappa-lederen bekleding heeft een speciale kleurpigmentering waardoor infrarood wordt gereflecteerd. Dit zorgt ervoor dat de opwarming van de stoelen met maar liefst 20 graden Celsius wordt beperkt als de auto open in de zon staat. Overigens is stoelverwarming standaard. Tot de standaarduitrusting behoren verder een Bang & Olufsen Soundsystem, een volautomatische airconditioning en de nieuwste generatie MMI-navigatie. Deze laatste valt op door de razendsnelle routeberekening, het hoge-resolutiescherm (6,5 inch) en de topografische kaartweergave.
Een zeer innovatieve optie is de zogenoemde gordelmicrofoon. In beide veiligheidsgordels zijn drie microfoons geïntegreerd. Daardoor is er altijd één in de optimale positie om in te praten. Dit maakt het mogelijk om ook met geopend dak op de snelweg een telefoongesprek te voeren.

Pure power

De grotendeels uit aluminium vervaardigde, direct ingespoten V10 met dry-sumpsmering van de Audi R8 Spyder is alleen op papier al indrukwekkend. Zo heeft hij een vermogen van 386 kW/525 pk bij 8.000 tpm – het ‘rode gebied’ begint bij 8.700 tpm. Het specifieke vermogen komt daarmee op 100,9 pk/liter en het specifiek vermogen op 3,3 kg/pk. Het maximale koppel bedraagt maar liefst 530 Nm bij 6.500 tpm. De vertaalslag van papier naar asfalt is indrukwekkend: de Audi R8 Spyder sprint in slechts 4,1 seconden van 0-100 km/h en de topsnelheid bedraagt 313 km/h. Dit alles gaat gepaard met een uniek en indrukwekkend motorgeluid. Het gemiddelde verbruik bedraagt 14,9 l/100 km voor de uitvoering met handgeschakelde zesbak en 13,9 l/100 km voor de versie met de optionele R tronic-transmissie. Deze geavanceerde transmissie kent diverse schakelprogramma’s en is te bedienen via de joystick op de middenconsole of via de schakelflippers achter het stuur. Launch Control zorgt voor een flitsende start.

 

De kracht van quattro

Uiteraard beschikt ook de Audi R8 Spyder 5.2 FSI over quattro permanente vierwielaandrijving. Dit werkt samen met het sperdifferentieel op de achteras. Daarmee zijn tractie, stabiliteit en precisie gegarandeerd. Bovendien maakt dit hoge bochtsnelheden mogelijk; de Audi R8 Spyder laat dwarsversnellingen tot 1,2 G voor zich noteren.
Het onderstel verraadt ook op andere punten duidelijk invloeden uit de autosport. De gewichtsverdeling van 34% voor en 57% achter is ideaal voor sportief gebruik. Daarbij zijn alle vier wielen opgehangen aan dubbele aluminium ‘wishbones’. Standaard is Audi magnetic ride. Magnetische velden in de schokdempers maken het mogelijk om de dempingkarakteristiek binnen milliseconden aan de omstandigheden (wegdek en rijstijl) aan te passen. Dit geavanceerde dempingsysteem kent twee voorkeuzestanden. Op wens is een sportonderstel met conventionele schokdempers leverbaar. De hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting werkt precies én met gevoel.

Remsysteem: kracht en uithoudingsvermogen

De montage van 19-inch wielen met 235/35-banden (voor) en 305/30-banden (achter), schept ruimte voor een ruim gedimensioneerd remsysteem. Rondom beschikt de Audi R8 Spyder over inwendig geventileerde en radiaal doorboorde schijven. Vóór zijn remklauwen met acht zuigers gemonteerd, achter met vier zuigers. Optioneel is een remsysteem met lichte keramische remschijven met een lange levensduur en een extreem uithoudingsvermogen beschikbaar. Het ESP heeft een sportmodus en is – voor de echte liefhebbers – ook volledig uitschakelbaar.

De Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro wordt grotendeels met de hand gebouwd bij quattro GmbH in Neckarsulm. Hij komt naar verwachting het 2e kwartaal in 2010 op de markt – de prijsstelling is nog niet bekend.

Bron: Audi Nederland


Gerelateerd nieuws