AudiBlog.nl

20 jaar TDI motoren van Audi – baanbrekende technologie met een grote toekomst

Audi TDI

• In het najaar van 1989, de Audi 100 TDI markeerde het begin van een nieuwe diesel tijdperk
• Innovaties en technologie trends in de vijf miljoen motoren
• TDI Chronicle – een overzicht van alle motoren en technologieën

Audi viert een heel bijzondere verjaardag in 2009: de 20e verjaardag van TDI-technologie. In de herfst van 1989 werd de Audi 100 2,5 TDI – de eerste Audi met een direct ingespoten turbo dieselmotor – tentoongesteld tijdens de Frankfurt International Motor Show. Sindsdien heeft het merk met de vier ringen bleef zijn voorsprong vergroten en vele mijlpalen vastgesteld. Sinds 1989 heeft Audi geproduceerd dan vijf miljoen TDI-motoren en is nu in de handel brengen een breed scala van leading-edge eenheden macht. Zij combineren grote voortstuwingsvermogen, sportief rijplezier en voorbeeldige efficiëntie, en aantonen dat deze technologie geldt ook grote mogelijkheden voor de toekomst.

Audi bouwt al dieselmotoren voor meer dan 30 jaar, waarvan de eerste werd een vijf-cilinder unit met prechamber injectie die maakte zijn debuut in 1978. 11 jaar later, het merk maakte een technologische doorbraak die de diesel markt revolutie. Onder de afkorting TDI, werden directe inspuiting, turbo en volledig elektronisch motormanagement in combinatie het creëren van een geheel nieuwe dimensie van de aandrijflijn technologie.

Sindsdien hebben de techniek van de Audi merk voorschotten aangedreven dieselmotoren aan een onvermoede van technologische boom en overweldigende succes op de markt. De TDI van Audi was een einde eens en voor altijd aan de oude diesel beeld als “lame, luid, en vuile” en draaide het in het tegendeel. Vandaag bijna elke autofabrikant omvat deze technologie in haar programma.

“20 jaar van TDI betekent 20 jaar van vooruitgang en dynamische verandering, sportieve kracht en efficiëntie”, zegt Michael Dick, lid van de Raad van Bestuur voor Technische Ontwikkeling bij Audi AG. “De TDI is een belangrijke factor die bijdraagt tot de vooruitgang van ons merk in het premiumsegment. Het is uitgegroeid tot de meest succesvolle ter wereld efficiëntie technologie die onovertroffen is in de relatie van het vermogen om de efficiency brandstof. ”

De vader van de Audi TDI-merk-technologie is Richard Bauder, die blijft dieselmotor van het bedrijf het hoofd tot de ontwikkeling van deze dag. Het programma werd gelanceerd in 1976 met de oliecrisis van 1973 nog vers in het achterhoofd, als Bauder rapporten. “Wat we wilden bereiken was om een interne verbrandingsmotor te ontwikkelen met een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Wij uitgecheckt alle denkbare concepten al de weg naar een twee-takt dieselmotor, en in het proces geanalyseerd en verbeterd diverse injectie en verbranding methoden. Een van onze grote doorbraken is de dual-veer injectie-nozzle houder, waardoor de pre-injectie van brandstof kleinere bedragen. Het resultaat was gladder verbranding en betere akoestiek – de fundamentele eisen voor gebruik in personenauto’s. ”

De eerste TDI was een groot succes vanaf het begin. Wanneer geïnstalleerd in de derde generatie Audi 100, de vijf-cilinder motor 2461 cc cilinderinhoud bereikt 88 kW (120 pk) en 265 Nm (195,45 lb-ft) van het koppel, de laatste bij 2250 tpm. Een distributeur-type inspuitpomp gespoten de brandstof in de verbrandingskamers.

Een baanbrekende prestatie: Top snelheid van bijna 200 km / h (124 mph), brandstofverbruik van 5,7 l/100 km (41,27 mpg US)

Aangezien de motor ging in productie in de Audi 100 Avant laat in 1989, zijn spierkracht markeerde het aanbreken van een nieuw tijdperk. Op dat moment werden beschouwd dieselmotoren zuinig en duurzaam, maar saai performers. Echter, met een topsnelheid van bijna 200 km / h (124 mph), de Audi 100 2,5 TDI-aandrijving zijn weg in de gelederen van de snel Touring sedan, ook met een enorme acceleratie van nul en geweldig brandstofverbruik van 5,7 liter diesel brandstof / 100 km (41,27 mpg US) – vastgesteld in overeenstemming met de geldende normen in de tijd. Wat meer is, de reis van de auto liggen tussen de vullingen was erg genereus.

In de middelgrote klasse ook, TDI-motoren van Audi begon te triomferen. Vanaf 1991 werd de Audi 80 wordt aangedreven door een vier-cilinder 1,9-liter dieselmotor die geleverd 66 kW (90 pk) en 182 Nm (134,24 lb-ft). Vier jaar later, was een verbeterde versie met 81 kW (110 pk) toegevoegd. De toename van de macht was voornamelijk te wijten aan het gebruik van een nieuwe turbo met verstelbare schoepen gids op de uitlaat kant:

De zogenaamde VTG lader met variabele turbine geometrie ingeschakeld koppel om soepel en snel worden gestimuleerd, zelfs vanaf zeer lage toerentallen.

In 1993, het merk met de vier ringen omgezet zijn hele programma aan diesel TDI-motoren, en vervolgens in 1994 Audi nam de volgende stap: de vijf-cilinder eenheid werd opgewaardeerd tot en met 103 kW (140 pk). Een zes-versnellingsbak werd de productie model, en voor de eerste keer dat de TDI werd gecombineerd met permanente vierwielaandrijving – in de eerste TDI quattro. Met 290 Nm (213,89 lb-ft) van het koppel bij 1900 tpm, 208 kmh (129,25 mph) topsnelheid en 9,9 seconden voor de standaard acceleratie test van stilstand, deze auto werd vrijwel direct een sensatie. De tv-spot met de vraag ‘Waar is de tank? “Maakte het legendarische: De A6 TDI besloeg een afstand van maximaal 1,300 kilometers (808 mijl) op een tank brandstof.

1997: De eerste V6 TDI in een personenauto

In 1997 Audi wederom gestart met een revolutie – met het debuut van ‘s werelds eerste V6 TDI in een personenauto. Met zijn vier kleppen cilinderkop, een andere innovatie, deze 2,5-liter motor geleverd tot 110 kW (150 pk) en 310 Nm (228,64 lb-ft) of torque. Twee jaar later werd gevolgd door de eerste V8 TDI van Audi. Geïnstalleerd in de A8, ook dit werd een baanbrekende technologie – common rail injectie. De 3,3-liter eenheid geleverde 165 kW (224 pk) en 480 Nm geproduceerd (354,03 lb-ft) of torque. De 242 kmh (150,37 mph) topsnelheid en stille werking verder bijgedragen aan het plezier van het besturen van een TDI auto.

Een andere belangrijke nieuwe oplossing werd ontwikkeld voor de vier-cilinder motor. In 2000 werd een nieuwe hoge-druk-injectiesysteem, waarvan de geïntegreerde pomp / sproeier elementen gegenereerd van 2.050 bar druk, versterkt de output van 85 kW (115 pk) en later naar 96 kW (130 pk).

In de compacte klasse, Audi reeks een nieuwe mijlpaal in 2001: De A2 1.2 TDI een gemiddeld brandstofverbruik van 2,99 liter/100 km (78,67 mpg US). De compacte A2 met zijn lichtgewicht aluminium body gekenmerkt door een drie-cilinder dieselmotor met 1,2 liter cilinderinhoud. Een afleiding van zijn grote broer, de 1.4 TDI, het gegenereerde 45 kW (61 pk) en 140 Nm (103,26 lb-ft) of torque. De A2 3L TDI was eerste vijf van de wereld-deurs auto met het brandstofverbruik van minder dan drie liter per 100 kilometer – en blijft dus aan deze dag. In 2003, Audi produceerde ook een krachtiger neef van haar 1,9-liter TDI in de vorm van de 2.0 TDI.

Nieuwe generatie: De 3.0 TDI

In grote motoren ook, Audi krachtig zijn geavanceerde technologie. Een 4.0-liter V8 met 202 kW (275 pk) werd geïntroduceerd in 2003 dat enkele van de technische details van de nieuwe generatie van V-motoren verwacht. De eerste volwaardig lid van deze familie volgde een jaar later in de vorm van een nieuwe V6 TDI met 3,0 liter cilinderinhoud. Haar attributen – 90 graden hoek cilinder, 90 mm cilinder afstand, nokkenas ketting rijden op de achterkant – zijn standaard nu in de nieuwe familie van de Audi V-motoren.

De drie-liter motor met een vermogen van 165 kW (224 pk) is uitgerust met common-rail technologie en innovatieve piëzo-injectoren. Deze kunnen injecteren zeer kleine doses van brandstof, en op grond van extreem snelle opening en sluiting kunnen leveren verschillende afzonderlijke pre-, hoofd-en post-injecties. Wanneer een spanning wordt toegepast op piëzo-kristallen, ze enigszins uit te breiden in een fractie van een milliseconde. In de injector, zijn enkele honderden kleine piëzo-schijven gestapeld bovenop elkaar, en de uitbreiding van deze stapel is direct overgebracht naar de injectienaald.

Piezo-injectoren kan dus produceren precies geregeld toename van de druk en een uniforme verbrandingsproces, waardoor een motor akoestiek in het gebied van benzinemotoren. Een andere innovatie was een roetfilter om de uitlaatgassen schoon te maken. In 2007/2008 de nieuwe viercilinder 2.0 TDI is ook uitgerust met een common rail systeem inclusief piëzo-injectoren. In 2009 werd dit de standaard technologie in alle dieselmotoren.

Richard Bauder, die is belast met de ontwikkeling bij Audi diesel, neemt met trots de balans opgemaakt van wat er tot op heden gerealiseerd: “In 1989 zijn we begonnen met 900 bar druk van de injectie, vandaag zijn we op 2.000 bar. Tijdens deze periode hebben onze TDI-eenheden met meer dan 100 procent in vermogen en 70 procent van het koppel ten opzichte van een bepaalde verplaatsing. Terzelfder tijd zijn de emissies verminderd met 98 procent. “In de afgelopen 20 jaar heeft de TDI ervaren indrukwekkende groei: Tijdens deze periode heeft Audi produceerde meer dan vijf miljoen van deze motoren. Rekening houdend met alle merken, de TDI-principe vandaag bevoegdheden elke tweede personenauto’s gebouwd in Europa.

De TDI-eenheden gebracht door Audi vandaag zijn verbazingwekkend goed afgerond performers – schoon en efficiënt, betrouwbaar, verfijnd, comfortabel, en krachtig. In de autosport, zwaarste van de wereld testlab, zijn ze bewijzen hoe nauw de efficiëntie en dynamiek zijn gerelateerd bij Audi.

De R10 TDI racewagen, waarvan de V12 diesel motor levert meer dan 480 kW (650 pk), heeft de Le Mans 24 Hours drie keer op een rij te beginnen in 2006. Zijn opvolger, de R15 TDI met een V10 dieselmotor, is het verdienen van top ranglijst vanaf zijn debuut in 2009.

In productie auto’s ook, TDI-motoren van Audi excelleren met hun spierkracht. De top-versie van de Audi Q7 is uitgerust met de productie van de sterkste ter wereld dieselmotor. De V12 TDI levert 368 kW (500 pk) en 1.000 Nm (737,56 lb-ft) van het koppel met de 6.0-liter, kennen die de grote SUV met de prestaties van een sportauto.

De 2.0 TDI met 125 kW (170 pk) en 350 Nm (258,15 lb-ft) van het koppel is een sportieve motor. Het levert levendige kracht en verfijning, en dus geeft glans aan de dynamische TT en de TT Roadster. De lichtgewicht, voornamelijk aluminium instanties van dit model serie bijdragen tot de superieure rij-eigenschappen: De TT Coupe, met quattro permanente vierwielaandrijving standaard uitrusting, versnelt in 7,5 seconden van nul tot 100 kmh (62,14 mph) en bereikt een topsnelheid van 226 kmh (140,43 mph). Maar het wordt gemiddeld door op slechts 5,3 liter diesel per 100 km (44,38 mpg US).

Nog beter verbruik: Technologie van het modulaire efficiëntie platform

Door hun aard, dieselmotoren maken gebruik van de energie in brandstof bijzonder goed, en de technologieën van modulaire efficiëntie van het merk Audi platform verder versterken dit effect. Intelligent beheerd subsystemen zoals een vraag-gestuurde oliepomp verbruiken minder energie. Geavanceerde productiemethoden verminderen wrijving in de motor. In veel TDI-eenheden bijvoorbeeld balken laser worden gebruikt om perfect glad vaststelling van de cilinder paden. Dit maakt hen het laatst zelfs nog langer, verder vermindert olieverbruik en vermindert spanningen op de zuigerveren, die wrijving vermindert en het brandstofverbruik.

In aanvulling op de motoren, start-stop en recuperatie systemen ook bijdragen tot een hoog rendement. Dus vele andere technische functies in deze voertuigen, van lichtgewicht aluminium body ontwerp tot de LED-verlichting, en van de zeer efficiënte airconditioning systeem voor zuinige route begeleiding in het navigatiesysteem.

Door deze overvloed aan cutting-edge technologie, Audi heeft nu 33 modellen in haar programma met een CO2-uitstoot van minder dan 140 gram per kilometer (225,31 g / mijl), bijna allemaal met een TDI-motoren. Zij bereiken voorbeeldige brandstofverbruik. De 2.0 TDI in de A4 steekt 100 kW (136 pk) en krijgt door op 4,6 liter/100 km (51.13 US mpg) – een CO2-equivalent van 119 gram / km (191,51 g / mijl).

De 1.6 TDI, die zullen toetreden tot het A3-model-reeks in 2010, levert 77 kW (105 pk), maar verbruikt slechts 3,8 liter brandstof per 100 kilometer (61,9 mpg US), wat overeenkomt met slechts 99 gram CO2 per kilometer (159,33 g / mijl).

Tijdens de zeer recente Audi Efficiency Challenge A naar B, een tournee door Europa die meer dan 4,182 kilometers (2.599 mijl), de twee vier-cilinder eenheden hebben hun nut al bewezen: De A3 1.6 TDI kreeg door op 3,3 liter/100 km ( 71.28 US mpg), de A4 2.0 TDI op 4,4 l/100 km (53,46 mpg US). Dergelijke uithoudingsvermogen testen zijn een traditie bij Audi: Zelfs de eerste Audi 100 TDI-modellen doorkruist het continent, het bereiken van sensationeel laag brandstofverbruik waarden en lange afstanden afgelegd tussen de vullingen.

De volgende stap: Audi schone diesel

Zelfs 20 jaar na de marktintroductie van de TDI, is Audi verder uit te breiden zijn lood en is uitstekend gepositioneerd voor de toekomst. De innovatieve schone technologie maakt diesel uitlaatgassen nog zuiverder door grotendeels omzetten van stikstofoxiden in onschadelijke stikstof en water. De 3.0 TDI clean diesel motor voldoet reeds aan de strengste emissienormen grenzen in de Verenigde Staten, alsmede de Euro 6-grenswaarden aangekondigd voor 2014. Het is al voortbewegen zowel de Q7 en de A4.

Op de middellange termijn, is Audi een beroep op de tweede generatie biobrandstoffen zoals sunfuel. Deze brandstoffen gebruik maken van de resten van energie-installaties – niet alleen hun vruchten, zoals het geval is in de huidige versies van biodiesel. Tijdens de verbranding, stoten zij slechts zoveel koolstofdioxide als ze uit de atmosfeer hebben gegeten tijdens hun groei. Los van dit, zal Audi blijven verder brandstofverbruik van zijn vloot van voertuigen – te verminderen met een streefcijfer van 20 procent onder het niveau van 2007 tegen 2012. De mogelijkheden die inherent zijn aan de TDI is nog lang niet uitgeput. In de afgelopen 20 jaar heeft Audi geschreven een enorm succes met deze motor concept – en zal dat blijven doen gedurende het volgende decennium.

Source: Audi AG


Gerelateerd nieuws