Zoek

6 vragen over elektrisch rijden bij Audi

Een leuk interview met 6 vragen over elektrisch rijden bij Audi van Niek Schenk van het AD.

Onze vragen zijn voor hem dagelijks werk. De Nederlander Frank van Meel leidt bij Audi de introductie van elektrische auto’s.

1. Wordt de elektrische auto een volwaardige concurrent van de benzine- en dieselauto’s waarin we nu rijden?

,,Dat gaat nog minstens tien jaar duren. Er zijn voorspellingen dat tussen de 3 tot 30 procent van alle nieuw verkochte auto’s in 2020 elektrisch is. Dat is nogal een verschil: 3 of 30 procent. Ik ben ervan overtuigd dat we ooit massaal zullen overstappen. De elektrische auto maakt ons niet langer afhankelijk van één energiebron: olie. We kunnen straks kiezen uit windenergie, waterkrachtenergie, kernenergie en zonne-energie. De wereld is de afgelopen anderhalf jaar heel erg veranderd. De wereldbevolking is veel milieubewuster geworden. En bedrijven en overheden zijn bereid fors te investeren in milieutechnologie. Bovendien helpt het regeringsbeleid in veel landen met subsidies en fiscaal voordeel.”

2. De meeste elektrische auto’s komen op een volle accu 50 tot 150 kilometer ver. Dat is toch geen serieus alternatief?

,,Daarom richten wij ons allereerst op automobilisten die gemiddeld 30 tot 50 kilometer per dag rijden, vooral in stadsverkeer. Mensen zullen heus niet meteen hun dieselauto aan de kant zetten. De beperkte actieradius is inderdaad nog het grote probleem van elektrische auto’s. Daarom heeft de Audi A1 e-tron (foto hiernaast), die we eind 2012 op de markt brengen, toch nog een kleine verbrandingsmotor. Om de accu op lange ritten bij te laden. Er wordt hard gewerkt aan verdere ontwikkeling van de accutechniek, maar ik geloof niet dat de prestatie al binnen vijf jaar verdubbeld zal zijn. We mogen blij zijn als we die jaarlijks met enkele procenten kunnen verbeteren. Intussen kunnen we wel op andere manieren de reikwijdte van elektrische auto’s vergroten. Door het gewicht terug te dringen en kritisch te kijken naar alle stroomverbruikers in de auto.”

3. Gelooft u echt dat automobilisten het geduld hebben om na pakweg 150 kilometer rijden urenlang aan een stopcontact te staan?

,,Dat ligt eraan waar je die stroom gaat tanken. Heel aantrekkelijk is natuurlijk dat je dit ’s avonds en ’s nachts gewoon thuis kunt doen. Ook zijn er al winkelcentra die gratis stroom willen aanbieden aan het winkelend publiek. Zij azen op klanten, die drie uur moeten wachten eer hun auto weer opgeladen is. McDonald’s is ook geïnteresseerd om stroom bij zijn restaurants aan te bieden. En veel werkgevers willen het mogelijk maken dat hun personeel in werktijd de auto oplaadt.”

4. Maakt de accutechniek de elektrische auto voorlopig niet erg duur en voor velen zelfs onbetaalbaar?

,,Klopt. Het is ook niet voor niets dat Nissan zijn elektrische auto Leaf allereerst in Californië uitbrengt. Daar profiteert hij van nationale- én staatssubsidie. Daar waar de overheid meehelpt, kan de elektrische auto een groot succes worden. Alleen dankzij subsidies en fiscaal voordeel lukt het om op prijs te concurreren met de auto’s waar we nu nog in rijden.”

5. Hoe laad je je auto op als je in Amsterdamdriehoog achterwoont? Je kunt tochmoeilijk een verlengsnoer langs het huis van de buren naar de overkant van de straat uitrollen?

,,Dat is geen doen, inderdaad. Maar slechts een klein deel van de kopers van elektrische auto’s zal deze problemen ondervinden. Vooral voor die mensen worden inductiesystemen ontwikkeld: een soort draadloos opladen, waarbij de energie vanonder het wegdek komt. Je zet je auto op de parkeerplaats en je hebt geen stekker nodig. We zijn natuurlijk afhankelijk van lokale overheden om dat te realiseren, maar hetzelfde geldt voor de gewone openbare laadpalen die nodig zijn.”

6. Kunnen de meterkast thuis en de energiebedrijven het allemaal wel aan?

,,In landen als Duitsland en Nederland hebben bijna alle huishoudens een aansluiting van tegen de 400 volt. Er is slechts een kleine aanpassing in de meterkast nodig om daar gebruik van te maken. Onze Audi A1 e-tron laad je daarmee binnen drie uur op. Ook de energiebedrijven kunnen het makkelijk aan. Als er in Duitsland een miljoen elektrische auto’s zou rondrijden, leidt dat tot een extra stroomafname van slechts 0,3 procent.” (NIEK SCHENK)

Via: AD

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen