• Veiligheid belangrijk aspect
• Elektrisch aangedreven voertuigen tot 25 km/h nagenoeg geluidloos
• Sound van de toekomst dient merkwaarden te benadrukken
De typerende klank van bijvoorbeeld een vier, zes, of achtcilinder motor is een vaste waarde in het huidige verkeer. De komst van elektrisch aangedreven auto’s gaat dat ingrijpend veranderen. Zo bewegen auto’s zich tot snelheden van circa 25 km/h vrijwel geruisloos voort. Dat kan gevaar opleveren voor andere verkeersdeelnemers en dus is het zaak om een eigen ‘sound’ voor elektrisch aangedreven voertuigen te ontwikkelen.
Tot een snelheid van circa 25 km/h zijn elektrisch aangedreven auto’s zogenaamde ‘quiet cars’- ze maken dan nauwelijks geluid. Bij snelheden boven 25 km/h nemen bandengeruis en het geluid van de rijwind sterk toe, waardoor een elektrisch aandreven auto dan nauwelijks nog stiller is dan een auto met verbrandingsmotor. Een bij lage snelheden nagenoeg geruisloze manier van voortbewegen heeft grote voordelen, zoals een belangrijke vermindering van de geluidsbelasting in steden, maar er schuilen ook gevaren in. Voor verkeersdeelnemers als voetgangers en fietsers heeft geluid een belangrijke signaalfunctie. Het geluid van auto’s heeft voor hen dan ook een belangrijke signaalfunctie, zeker als auto’s zich buiten het blikveld bevinden. Die signaalfunctie is ook van groot belang voor slechtzienden – verschillende internationale blinden- en/of slechtzienden-organisaties maken zich daarom sterk voor speciale ‘quiet car-sounds’. In Amerika en Japan zijn daarvoor al wetten in voorbereiding.
De zoektocht naar het ideale geluid
Bij Audi werken speciale ‘soundtechnici’ aan het geluid van de toekomst. Daarbij is veiligheid het belangrijkste onderwerp, maar een andere belangrijke vraag is hoe de Audi van de toekomst dient te klinken. De verleiding is groot om daarbij uit te gaan van het geluid van auto’s met verbrandingsmotor. Een specifieke ‘sound’ kan echter ook het innovatieve karakter onderstrepen. Audi’s doel is om ‘Voorsprong door techniek’ ook tot uiting te laten komen in de geluidsproductie van elektro-auto’s. Audi zal zeker geen gebruik maken van sciencefictionachtige geluiden, maar de sound van de toekomst die momenteel wordt ontwikkeld en waarbij de Audi e-tron nu in het middelpunt van de belangstelling staat, zal zonder meer nieuw én ongebruikelijk zijn. Audi heeft daarvan overigens al een realistisch voorproefje gegeven: de Audi RSQ uit de film ‘I, Robot’ (2004) geeft aan hoe de Audi van de toekomst zou kunnen klinken.
Audi Nederland
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest
Reacties zijn gesloten.