Zoek

Historisch verkooprecord voor Audi

• In 2010 wereldwijd 1.092.400 auto’s verkocht, groei van 15 procent
• Recordaantal van 101.609 auto’s afgeleverd in VS
• In Nederland in 2010 16.089 Audi’s verkocht, groei van 5,5 procent Audi blijft in Europa
• Verkoopleider onder de premiummerken

Audi AG heeft vorig jaar rond de 1.092.400 auto’s verkocht en daarmee zijn jaarafzetprognose nogmaals overtroffen. Door dit resultaat was 2010 het beste verkoopjaar aller tijden voor Audi. In China verkocht het premiummerk een recordaantal van 227.938 auto’s. In de Verenigde Staten zette Audi voor het eerst meer dan 100.000 auto’s af.  Het merk verkocht vorig jaar in Nederland 16.089 auto’s. Dat is een stijging van 5,5 procent ten opzicht van 2009.

,,Op de Amerikaanse markt hebben we een historisch afzetrecord en het beste financiële resultaat in dat land sinds een lange tijd behaald”, zegt Peter Schwarzenbauer, verantwoordelijk voor marketing en sales in de Raad van Bestuur van Audi AG. ,,In de komende jaren zullen we in de VS onze succesvolle schone TDI-technologie introduceren in het premiumsegment: we gaan onze Amerikaanse klanten ook TDI-motoren aanbieden in de nieuwe generatie Audi A6 en Audi A8. Daarmee zullen we onze positie in het premiumsegment in dat land zeker versterken.”

In een eerder stadium gaf Audi AG al aan met de introductie van de Audi A7 Sportback en de nieuwe Audi A6 en Audi A8 zijn modellenaantal in het premiumsegment in de VS te willen verdubbelen.

Record

Op de Chinese markt behaalde Audi eveneens een record: de vraag steeg daar aanmerkelijk sneller dan verwacht. Dit leidde ertoe dat er aan het einde van het jaar krapte aan modellen ontstond in de handel. In totaal leverde Audi in China van januari tot december 2010 227.938 voertuigen af, 43,4 procent meer dan vorig jaar. In december 2010 werden nog eens 18.186 auto’s afgeleverd.

Ook in Nederland boekte Audi in 2010 goede resultaten. Vorig jaar verkocht het merk 16.089 auto’s in Nederland. Dat is een stijging van 5,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, toen 15.251 auto’s werden afgeleverd. Hiermee bereikte Audi vorig jaar een marktaandeel van 3,3 procent. In Duitsland bezorgde de nieuwe Audi A1, zoals verwacht, het merk een sterke jaarafsluiting. Ook de aantrekkende consumentenvraag droeg bij aan het goede resultaat. Met 23.950 exemplaren in december 2010 verkocht Audi AG 36,4 procent meer auto’s in Duitsland in vergelijking met december 2009. Over het gehele jaar lag het verkoopaantal in het ‘thuisland’ met 229.157 exemplaren, ondanks het opheffen van de slooppremie, licht hoger dan vorig jaar.

In de gezamenlijke Europese markt steeg de verkoop in de laatste maand van 2010 naar rond de 52.200 exemplaren, een groei van 18,2 procent ten opzichte van december 2009. Van januari tot december 2010 verkocht Audi AG in heel Europa 647.000 auto’s. Daarmee heeft Audi zijn positie als verkoopleider van de premiummerken in Europa verder versterkt.

Overzicht van de verkoopaantallen

Afzet AUDI AGIn decemberCumulatief
20102009Verschil t.o.v. 200920102009Verschil t.o.v. 2009
Wereldwijd88.50079.265+ 11,7 %1.092.400949.729+ 15,0 %
Europa52.20044.125+ 18,2 %647.600618.854+ 4,6 %
– Duitsland23.95017.565+ 36,4 %229.157228.844+ 0,1 %
– Verenigd Koninkrijk5.2144.789+ 8,9 %99.70590.513+ 10,2 %
– Italië5.1234.092+ 25,2 %60.33757.204+ 5,5 %
– Frankrijk4.1993.449+ 21,7 %52.52048.010+ 9,4 %
– Spanje2.3802.893– 17,7 %39.55838.788+ 2,0 %
Verenigde Staten10.5469.030+ 16,8 %101.62982.716+ 22,9 %
Azië-Oceanië21.20022.629– 6,4 %276.200199.003+ 38,8 %
– China (incl. Hongkong)18.18619.069– 4,6%227.938158.941+ 43,4 %

Bron: Audi Nederland

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen