Topsport op IAA Frankfurt: Audi A5 DTM

• Audi A5 DTM: spectaculaire coupé voor DTM-seizoen 2012

Op de IAA in Frankfurt vieren twee ultrasportieve Audi-modellen hun wereldpremière: de RS 5 met een nieuwe 331 kW/450 pk sterke V8-motor en de Audi A5 DTM, die vanaf 2012 wordt ingezet in de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM). Deze racewagen maakt gebruik van een 340 kW/460 pk sterke V8-krachtbron.

Audi A5 DTM
De Audi A5 DTM (interne code: R17) is de bolide waarmee Audi vanaf 2012 deelneemt in de Deutsche Tourenwagen Masters. Bij het ontwerp van de auto hadden drie eisen topprioriteit: veiligheid, een kostenbesparing tot 40% en een spectaculair design.

Kostenbesparing
Om een vergaande kostenbesparing te realiseren, dienen alle DTM-bolides in 2012 gebruik te maken van een identiek chassis met een monocoque van carbon fiber en een stalen rolkooi. Naast dit chassis zijn er nog meer dan 50 ‘eenheidscomponenten’ waarvan het gebruik voor alle merken verplicht is. De voorgeschreven wielbasis bedraagt 2.750 mm.

Hoogwaardige technologie
De Audi A5 DTM beschikt over een V8-krachtbron met een vermogen van circa 340 kW/460 pk. Hij is gekoppeld aan een pneumatisch bediende zesversnellingsbak met een levensduur van circa 24.000 km – een verviervoudiging ten opzichte van een conventionele versnellingsbak. De motorelektronica van Bosch functioneert zonder zekeringen. De veiligheidstank heeft een inhoud van 120 liter. Daarmee zou een reguliere DTM-race zonder tankstops te volbrengen zijn. Dat neemt niet weg dat een snelvulsysteem in ontwikkeling is. DTM-bandenpartner Hankook levert de banden die ten opzichte van die van de huidige DTM-bolides groter en breder zijn.

Sterke gelijkenis met productiemodellen
Vanaf het DTM-seizoen 2012 zijn strikte regels op het gebied van aerodynamica van kracht. Luchtstromen door de auto en complexe extra vleugels aan de achterzijde zijn niet meer toegestaan. Dat maakt de gelijkenis met de productiemodellen veel groter. Tegelijkertijd zijn de auto’s daardoor minder kwetsbaar bij onderling contact. In combinatie met de grotere achtervleugel zorgt dit bovendien voor meer slipstream- en inhaalmogelijkheden.

Testwerk op schema
Het R17-project startte in mei 2010. Twee maanden later werd beslist dat de A5 Coupé als basis zou dienen. Sinds februari 2011 werkt Audi in de wintunnel aan de auto. De ‘roll-out’ met Martin Tomczyk aan het stuur, vond plaats in juni. De verwachte homologatiedatum is 1 maart 2012.

Audi Nederland

Gerelateerde artikelen