Details nieuwe Audi TT uitgelekt

Bovenstaande schets is al ouder en slechts een voorbeeld.
Dat Audi hard werkt aan de nieuwe TT is duidelijk geworden door de eerste test-mule die recentelijk is gespot.
De huidige 2e generatie TT kwam al in 2006 op de markt en kon niet aanknopen aan het design van de eerste generatie TT.

De oer-TT wordt inmiddels beschouwd als een design icoon in Bauhaus stijl.
Uit de gelekte informatie over de Audi TT Mk 3 is op te maken dat die weer een stap hoger en scherper in de markt gezet gaat worden.

De TT Mk3 zal iets groeien in de maatvoering waarbij de wielbasis de grootste groei zal maken, maar tevens ± 60 kg lichter gaan worden door nog meer gebruik te gaan maken van aluminium.

De huidige TT beschik bv nog over stalen deuren die bij de volgende generatie uit aluminium vervaardigt gaan worden, verder zal carbon-fiber reinforced plastic (CFRP) op grotere schaal zijn intrede doen.

Door de nieuwe TT Mk3 op basis van de nieuwe MQB-platform technologie te ontwerpen (debuut nieuwe A3) kan de nieuwe TT 20% goedkoper geproduceerd worden.

De klant kan dit merken in een marginaal gestegen prijs ten aanzien van het huidige model, als we de geruchten mogen geloven.

Over het design van de nieuwe TT is veel te doen geweest maar op basis van de gelekte info is aan te nemen dat er geen revolutionaire verandering zit aan te komen. Volgens de info uit de wandelgangen zal de TT een vergelijkbare design stap maken als dat de nieuwe A3 heeft gedaan.

Een compleet nieuwe auto met een design evolutie ten aanzien van zijn voorganger, met wat meer scherpere lijnen in de vorm van een Tornado lijn en wat stijl elementen van de eerste Generatie.

Audi zou besloten hebben de TT een echte TT te laten zijn. Op motorisch gebied zal er weer veel nieuwe technologie door gevoerd worden. Men moet dan denken aan Cilinder-uitschakeling, Start/Stop-systeem, Remenergie-recuperatie, waarbij de meeste systemen standaard worden.
Cilinder uitschakeling wordt bij alle motoren mogelijk, waarbij er 2 cilinders uitgeschakeld worden als er geen vermogen nodig is, wat meestal het geval is bij constante snelheden.

De viercilinder motoren worden theoretische 2 cilinders en de 2.5TFSI wordt dan een theoretische 3 cilinder, dit alles om ook in de toekomst weer aan de strenge Euro6 en Euro 7 emissie eisen te kunnen voldoen.

Downsizing zal ook in de toekomt een belangrijk item zijn maar dat betekend niet per definitie minder vermogen.

De basis TT Mk3 zou uitgerust gaan worden met de 1.4TFSI 185 pk benzine motor, daarnaast zal er ook weer een ± 180 pk 2.0TDI motor in het programma komen.

Daarboven is te rekenen op 2.0TFSI motoren met 210-230 pk en 270-300 pk (TT-S) waarbij alleen de TT-S quattro aandrijving zal krijgen, dit alles om de TT zo licht mogelijk te houden.

Als topmodel is er weer een TT RS quattro te verwachten met 2.5 TFSI 5 cilinder motor van de derde generatie CEPC met een vermogen van ± 380 pk, (eerste generatie CEPA 340 pk, tweede generatie CEPB 360 pk) cilinderuitschakeling en star/stop worden standaard.

De introductie van de nieuwe TT Mk3 is zo als het er nu uit ziet gepland tijdens de IAA Frankfurt 2013.

Dank aan Hans voor de tekst

Gerelateerde artikelen