Het is winterbanden tijd voor je Audi

Het is er weer tijd voor. Om een set winterbanden onder je Audi te monteren. Of je nu voorwielaandrijving hebt of quattro dat maakt niet uit. Je behoort dan tot de veilige verkeersdeelnemers. Eigenlijk moet je ze vanaf eind oktober laten monteren en weer omwisselen in maart. Zo blijf je optimaal grip houden en om de barre weersomstandigheden te trotseren. Ook krijgen wij veel vragen van; “waar moet ik mijn sneeuw kettingen omleggen als het nodig is? Voor of achter?”

Lees het onderstaande artikel en je weet voldoende.

Een set winterbanden is dus zeker aan te raden. Je hebt ze zeker nodig in Duitsland en in Oostenrijk, ze zijn daar zo goed als verplicht. Heb je ze niet, en/of je blijft steken, of nog erger je krijgt een aanrijding, dan kun je zomaar ‘medeschuldig’ worden bevonden ondanks het feit dat je mogelijk voorrang had of zo.

Winterbanden hebben als voordeel dat de band uit een zachter materiaal is gemaakt dat beduidend meer grip heeft bij regen en sneeuw en andere omstadigheden in dit jaargetij. Zelf hier in Nederland heb je er profijt van! . Ons advies: van oktober tot maart met winterbanden rijden. Want onder de 8 graden celsius heeft men met de banden een enorm voordeel. Er zijn diverse compleetset’s te leveren met lichtmetalen velg of met stalen velg.
Meestal is de winterset een inch maat kleiner dan de standaard maat onder de Audi, zodat de kettingen er makkelijker om te leggen zijn.

Wanneer een blauwe bord kettingen aangeeft, moet je volgens de wet met kettingen rijden. In de meeste gevallen knijpt de politie een oogje toe wanneer je met een Audi quattro op winterbanden rijdt, maar bij steile afdalingen kan het ondanks allerlei electronische hulpmiddelen ook verplicht worden gesteld voor 4×4. Dus altijd je kettingen bij je, en indien nodig gebruiken. Onderweg naar Obergurgl waar 20cm verse sneeuw ligt komen we makkelijk met onze winterbanden de berg op, uiteraard geholpen door onze Allroad. Bij het afdalen is het risico echter groter. De zwaartekracht trekt de auto omlaag en een beetje teveel snelheid kan al nare gevolgen hebben. En bij een noodstop helpt zelfs de quattro niet!

Het omleggen van een ketting is een handigheidje dat je vooraf thuis moet hebben geoefend. Dat scheelt veel geklungel en ergenis in de kou. Het is belangerijk de kettingen snel te monteren, want vaak sta je op een ongelukkige plek op de weg en hoe langer je daar staat, hoe gevaarlijker het is. Zorg dus dat je de gebruiksaanwijzing voor vertrek al hebt doorgenomen en je vaardigheid van het omleggen hebt eigengemaakt.

De moderne sneeuwkettingen leverancier zoals Weissenfels  met de M44 Click en Go en Maggi Trak auto, hebben hard gewerkt aan comfort en komen met slimme sluitingsystemen die het omleggen of demonteren bevorderen. Onhandig is vaak nog wel dat je de wiel in een bepaalde positie moeten staan om de ketting er in een beweging van af te trekken. Neem wel een paar oude skihandschoenen of werkhandschoenen mee, om bij het omleggen te gebruiken.

Tips;
Oefen thuis, dit voorkomt ergenis
Leg tijdig de kettingen om, op een parkeerplek of langs kant van de weg
Gebruik vooral bij afdalingen de kettingen
Pas je snelheid aan, te hard rijden is de grootste oorzaak van ongelukken.
Monteer de ketting op de aangedreven wielen.
Bij quattro 40:60 monteer je ze achter
Bij quattro 60:40 monteer je ze voor.

Meer info bij je Audi Dealer

7 reacties

  1. Winterbanden zijn in Duitsland pas dan verplicht als de weersomstandigheden er om vragen. Bij een zachte winter kun je in principe dus de hele winter legaal rijden op je normale banden.

  2. Bij winterse omstandigheden in Duitsland zijn “all season” banden ook voldoende.

  3. waarom kunnen er geen winterbanden op 19inch velgen van een Q5 3.0TDI ?
    wie kan mij dit verklaren ?
    Ik moet 17 inch laten monteren zegt men

  4. Nietes, voor 19inch winterbanden moet je bij Bridgestone zijn.

  5. Waar moet ik sneeuwkettingen monteren bij ee A6 Avant 3.0 TDI Quattro 245 pk S-line voor of achter??

  6. Eigenlijk moeten ze achter vanwege de aandrijving 40-60, ik doe ze voor erom heen ivm ruimte in de wiel kasten achter. zwaar beladen en ik krijg ze daar er gewoonweg niet omheen.
    daarmee rustiger optrekken en niet vol gas weg.
    Maar je zal ze niet veel gebruiken ivm je quattro.

  7. Moet ik wanneer ik in de sneeuw in Oostenrijk rij met mijn A4 allroad Quattro nog iets doen aan de instellingen ESC/offroad rijden /asr. In of uitschakelen?
    Heb de auto net een maandje ben geen ervaren 4×4 rijder…

Gerelateerde artikelen

Audi Concept C: voorbode van een nieuwe, toekomstige elektrische sportwagen

Met de Audi Concept C introduceerde Audi afgelopen maand meer dan enkel een vingeroefening voor de nieuwe designtaal van het merk. De Concept C is

Lees verder »

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »

Een futuristische tour door Tokio in een Porsche 911 en Porsche Macan

Ted Gushue is pionier in een digitaal tijdperk, Japan-aficionado en groot liefhebber van Porsche. Voor Christophorus reisde hij af naar Tokio, waar hij zijn vriend

Lees verder »