Porsche Cayenne Turbo S: Sportwagenprestaties in SUV-vorm

Porsche presenteert de nieuwe Cayenne Turbo S. Deze maakt met zijn vermogen van 405 kW (550 pk) aanspraak op de toppositie in de SUV-reeks van Porsche. En met succes. Bovendien overtreft de Porsche Cayenne Turbo S door zijn sportief afgestelde onderstel de rijdynamiek van menige sportauto.

Zónder hierbij de voor de Cayenne typerende eigenschappen als de uitstekende terreincapaciteiten, het buitengewoon hoge rijcomfort en de ongeëvenaarde trekkracht uit het oog te verliezen. De nieuwe Porsche Cayenne Turbo S staat vanaf januari 2013 bij de officiële Porsche-dealers.

De Porsche Cayenne Turbo S levert 37 kW (50 pk) meer vermogen dan de Cayenne Turbo, de huidige topversie die zijn toppositie in de rangorde aan de nieuwkomer afstaat. Ook het maximumkoppel van de Cayenne Turbo S is hoger dan dat van de Turbo: 750 Nm in vergelijking tot 700 Nm. Dit resulteert in een snellere acceleratie van 0 tot 100 km/uur in 4,5 seconden (min 0,2 seconden) en een hogere topsnelheid van 283 km/uur (plus 5 km/uur). Ondanks deze nóg betere cijfers ligt het brandstofverbruik van 11,5 l/100 km gemiddeld op hetzelfde niveau als dat van de Cayenne Turbo.

 

Ongekende rijdynamiek

Tijdens de ontwikkeling van de Cayenne Turbo S had Porsche één doel voor ogen: ongekende rijdynamiek. Daarom besloot Porsche de Cayenne Turbo S in ieder geval uit te rusten met de luchtvering en het schokdempersysteem Porsche Active Suspension Management (PASM) van de Cayenne Turbo.

Bovendien levert Porsche de Cayenne Turbo S standaard met het onderstelregelsysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Dit beperkt het overhellen van de auto in bochten tot het uiterste minimum en verbetert hiermee gelijktijdig het rijcomfort en de dynamiek. Het eveneens standaard aanwezige Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) zorgt op zijn beurt voor meer tractie en ongekende stabiliteit, onder alle omstandigheden. Het werkt met een variabele koppelverdeling op de achterwielen en een elektronisch geregeld sperdifferentieel achter.

Ook standaard op de nieuwe Porsche Cayenne Turbo S is het Sport Chrono Pakket, dat onder meer een stopwatch met een analoge en digitale weergave in het midden van het dashboard omvat.

 

 

 

Exclusieve lederuitrustingen

Het exterieur van de Cayenne Turbo S is een topmodel waardig. De standaard lichtmetalen 21-inchwielen van het model ‘911 Turbo II’ zijn exclusief voor de Cayenne Turbo S met zwarte details uitgevoerd. Bovendien prijkt op de naafdop ervan het Porsche embleem in kleur. Verder zijn de buitenspiegels en de luchtinlaten vóór voorzien van glimmend zwarte accenten, waarmee de Cayenne Turbo S zich duidelijk onderscheidt van de overige uitvoeringen.

 

Voor het interieur van de Cayenne Turbo S zijn nieuwe, exclusieve bi-colour lederuitrustingen (zwart/Carrerarood en zwart/Luxorbeige) voorhanden. Hierbij worden de siernaden in een contrasterende kleur (Carrerarood of Luxorbeige) uitgevoerd. Het carbon interieurpakket sluit hier perfect op aan en geeft bovendien een extra dimensie aan het verfijnde interieur van de Cayenne Turbo S.

 

De Porsche Cayenne Turbo S is vanaf nu te bestellen bij de officiële Porsche-dealerorganisatie voor prijzen vanaf 200.800 euro inclusief BPM en BTW. Vanaf januari 2013 staat de auto in de showroom.

 

Meer informatie over de Porsche Cayenne Turbo S is te vinden op www.porsche.nl/cayenne.

 

Porsche Nederland

 

Gerelateerde artikelen