AudiBlog.nl

Porsche start op Le Mans met vier fabrieksauto’s

01_Porsche_911_RSR_Version_2014_header

 

 

 

 

 

 

 

Porsche neemt met vier fabrieksauto’s deel aan het World Endurance Championship (WEC) en de 24-uursrace van Le Mans. De Automobile Club de l’Ouest (ACO), de organisator van de 24-uursrace, maakte vandaag de deelnemerslijst bekend. De 82e editie van de klassieke langeafstandsrace vindt dit jaar plaats op 14 en 15 juni.

Porsche neemt met twee fabrieksteams deel aan de 24-uursrace van Le Mans. Twee nieuwe Porsches 919 Hybrid rijden voor ‘Porsche Team’ met de startnummers 14 en 20 in de LMP1-klasse, de hoogste klasse. Het andere fabrieksteam, dat met twee Porsches 911 RSR deelneemt aan de GTE Pro-klasse, is ‘Porsche Team Manthey’. Het team dat vorig jaar beslag legde op de eerste en tweede plaats in deze klasse, start met de nummers 91 en 92.

 

Bernhard en Dumas eerste rijders

Porsche fabrieksrijders Timo Bernhard (startnummer 20) en Romain Dumas (startnummer 14) besturen elk een Le Mans-prototype in het WEC. Dat betekent dat beide auto’s worden gereden door een voormalig winnaar van de 24-uursrace van Le Mans. De Duitser Bernhard (33) en de Fransman Dumas (36) wonnen de race voor Audi in 2010.

 

Porsche heeft nog niet besloten welke coureurs meedoen aan het WEC van 2014. Het heeft de keuze uit LMP1-fabriekscoureurs Brendon Hartley (24, Nieuw-Zeeland), Neel Jani (30, Zwitserland), Marc Lieb (33, Duitsland) en Marc Webber (37, Australië). Het WEC omvat acht races, inclusief de 24-uursrace van Le Mans.

 

Teambaas Andreas Seidl vertelde bij de presentatie in Parijs: “Het is een logische keuze om Bernhard en Dumas over de auto’s te verdelen, vanwege hun ervaring in de langeafstandsracerij en op Le Mans. De inschrijving is opnieuw een mijlpaal op weg naar Le Mans. We kijken ernaar uit onze krachten te meten tijdens de eerste officiële tests op het circuit Paul Ricard, eind maart, en tijdens de eerste race van het WEC-seizoen op Silverstone, in april.”

 

De Porsches 919 Hybrid voldoen aan het nieuwe efficiency-reglement voor de topklasse van de Le Mans-prototypes (LMP 1). De auto’s zijn voorzien van een zeer ingenieuze hybride aandrijflijn, bestaande uit een compacte V4-motor met drukvulling (turbo compressor), een elektromotor die de voorwielen aandrijft en twee energie-regeneratiesystemen.

 

Porsche wil dubbelzege in GT-klasse verdedigen

In de GTE Pro-klasse treedt Porsche met Porsche Team Manthey aan met twee Porsches 911 RSR. Ze binden de strijd aan met de fabrieksteams van Aston Martin, Corvette, Ferrari en SRT Viper. De Porsches zijn op veel punten verder verbeterd sinds de laatste race van het afgelopen seizoen. De aerodynamica aan de voorzijde is vernieuwd, er is een bredere achterspoiler gemonteerd en het onderstel is aangepast voor nog meer stabiliteit en controle. “In 2013 heeft de Porsche 911 RSR zijn betrouwbaarheid bewezen met de dubbelzege op Le Mans”, zegt Hartmut Kristen, hoofdverantwoordelijke van Porsche Motorsport. “We hebben ook de 24-uursrace van Daytona gewonnen, met de vernieuwde versie van de 911 RSR – dat is een goed voorteken voor de komende 24-uursrace van Le Mans.”

Porsche Nederland


Gerelateerd nieuws