De restauratie van de Porsche 911 2.5 S/T

800_9112.5st1

Twee jaar geleden was hij nog in zeer slechte staat, maar nu staat hij in volle glorie op de Techno Classica in Essen. Speciaal voor de liefhebbers: het restauratieproject in beeld.
De 911 2.5 S/T werd enkele jaren geleden ontdekt op een speelplaats in Amerika. Deze auto, die races reed op Le Mans en deelnam aan de Targa Florio, was in een zeer kritieke conditie. Hij was roestig, vervormd, gedeukt en vooral: niet in rijdende staat. Tijd voor de specialisten van Porsche Classic om zich over de historische racer te ontfermen.

Terug in vorm

Op een zogenaamde richtbank werd de carrosserie gecontroleerd en kreeg hij met de inzet van speciale (hydraulische) apparatuur zijn oorspronkelijke vorm weer.

1920_restauratie2

Het verwijderen van lak

De lak werd verwijderd in een alkaline bad. Diverse zwaar door roest aangetaste dunne plaatwerkdelen zijn niet bestand tegen deze behandeling en werden daarom uitgesloten.
1920_restauratie3

De wederopbouw

De experts van Porsche Classic hebben de carrosserie stap voor stap weer opgebouwd. Dit proces was met 1000 manuren zeer tijdrovend. Er werd gebruik gemaakt van originele mallen om de juiste afmetingen en proporties te handhaven. Veel onderdelen werden op basis van onder meer originele tekeningen opnieuw gefabriceerd.

1920_restauratie4

Optimaal beschermd

Voor optimale bescherming tegen roest onderging de carrosserie een elektrochemisch proces dat ook voor de productiemodellen wordt gebruikt: Cathodic Dip Painting (CDP). Porsche beschikt over een van de modernste CDP-lijnen ter wereld.

1920_restauratie5

Het lakproces

Na het CDP-proces werd complete carrosserie behandeld met een primer. Aansluitend werd hij met de hand gespoten.

1920_restauratie6

Assemblage

Na een uithardingstijd van circa acht weken kon de eindassemblage beginnen. Omdat de 911 2.5 S/T een zeer specifieke auto voor race-inzet is, zijn zelfs de kleinste details van groot belang: alles dient 100% origineel en functioneel te zijn om nieuwe records op het circuit neer te zetten.

1920_restauratie7

Het resultaat

De 911 2.5 S/T is als nieuw. In de kofferruimte is nu een 110-liter plastic race-tank ondergebracht. De spatborden zijn verbreed en de sportstoelen en het 380 mm sportstuur zorgen voor een ideale zitpositie voor gebruik op het circuit.

800_compleet3

Porsche Nederland

Gerelateerde artikelen

‘Audi Revolut F1 Team’: de officiële naam van Audi’s Formule 1-team

Het Audi Revolut F1 Team heeft zijn officiële naam en logo onthuld. Daarbij kondigde het team de datum en locatie aan voor de officiële teamlancering,

Lees verder »

Performance in de vrieskou: De ultieme wintervoorbereiding voor elke Porsche

Ontdek hoe het kiezen van speciaal ontworpen winterwielen– en bandensets van Porsche de prestaties van het voertuig kunnenverbeteren, de efficiëntie kan verhogen en voor een veiligere rit kan zorgen. Als

Lees verder »

Porsche introduceert exclusieve 911 GT3 90 F. A. Porsche als ode aan visionaire ontwerper

Vandaag zou Ferdinand Alexander (F.A.) Porsche negentig jaar zijn geworden. Ter nagedachtenis aan de visionaire ontwerper heeft Porsche Sonderwunsch daarom een speciaal cadeau samengesteld: de

Lees verder »