Het ideeënlaboratorium van Porsche

In augustus 2016 opende Porsche het Digital Lab in Berlijn. Dit speelt een sleutelrol in de digitale transformatie van het merk.

Het Porsche Digital Lab heeft een duidelijk doel: het identificeren en testen van innovatieve IT-oplossingen. Het laboratorium fungeert daarbij als een platform waarbij Porsche samenwerkt met tech-bedrijven, start-ups en wetenschappers. Ook is er nauwe samenwerking met dochterbedrijf MHP, dat een voortrekkersrol vervult op het gebied van management en IT-consultancy voor de auto-industrie.

Allesomvattend

Het Porsche Digital Lab is opgericht omdat de auto-industrie voor ingrijpende veranderingen staat. De digitale transformatie raakt alle aspecten van de bedrijfsvoering: van interne processen via de communicatie met klanten tot en met de producten en diensten van Porsche. Auto’s zijn steeds meer verbonden en mobiliteitsconcepten veranderen. Dat betekent een revolutie voor de auto-industrie, ook omdat nieuwe spelers het veld betreden. In deze dynamische omgeving heeft Porsche zichzelf een duidelijk doel gesteld: het meest innovatieve merk worden als het gaat om exclusieve en dynamische mobiliteit

Een scherpe focus

In het Digital Lab werken teams van Porsche en MHP samen. Elk team onderzoekt hoe Porsche innovaties op het gebied van big data & machine learning, micro services & cloud technologies en Industry 4.0 & Internet of Things kan vertalen in praktische oplossingen. Momenteel werken er 12 mensen in het Digital Lab. Naar verwachting groeit dit aantal in de toekomst. De medewerkers houden zich bezig met trendscouting, het ontwikkelen van ideeën en het bouwen van IT-prototypes en -componenten. Het lab biedt alle mogelijkheden om met nieuwe technologieën te experimenteren. Mede daardoor kunnen IT-innovaties snel en flexibel worden ingezet.

Het centrum van creativiteit

Het werk in het Digital Lab vraagt om een creatieve benadering en intensief contact met innovatieve tech-bedrijven. Berlijn heeft een levendige start-up scene waardoor het eenvoudig is om er in contact te komen met belangrijke personen en bedrijven binnen de technologiesector. In Berlijn ligt de focus volledig op ‘networked thinking’. Bovendien kunnen alle afdelingen binnen Porsche profiteren van de resultaten die in het Digital Lab worden behaald.

http://content.presspage.com/uploads/1439/porschedigitallab.mp4?10000

Gerelateerde artikelen

‘Audi Revolut F1 Team’: de officiële naam van Audi’s Formule 1-team

Het Audi Revolut F1 Team heeft zijn officiële naam en logo onthuld. Daarbij kondigde het team de datum en locatie aan voor de officiële teamlancering,

Lees verder »

Performance in de vrieskou: De ultieme wintervoorbereiding voor elke Porsche

Ontdek hoe het kiezen van speciaal ontworpen winterwielen– en bandensets van Porsche de prestaties van het voertuig kunnenverbeteren, de efficiëntie kan verhogen en voor een veiligere rit kan zorgen. Als

Lees verder »

Porsche introduceert exclusieve 911 GT3 90 F. A. Porsche als ode aan visionaire ontwerper

Vandaag zou Ferdinand Alexander (F.A.) Porsche negentig jaar zijn geworden. Ter nagedachtenis aan de visionaire ontwerper heeft Porsche Sonderwunsch daarom een speciaal cadeau samengesteld: de

Lees verder »