Audi A4 Avant g-tron en A5 Sportback g-tron

* Alternatieve aandrijflijn op aardgas en groengas leverbaar eind dit jaar in Audi A4 Avant en A5 Sportback
* 2.0 TFSI bifuelmotor met zuinig innovatief verbrandingsproces

Op basis van de nieuwe Audi A4 Avant/A5 Sportback introduceert Audi eind ditjaar de A4 Avant/ A5 Sportback-tron. Na de A3 Sportback g-tron zijn deze twee de A4 Avant/A5 Sportback van Audi  die ook de aandrijving vertrouwt op aardgas of groengas.

De A4 Avant/A5 Sportback g-tron is tegelijkertijd sportief, efficiënt en zuinig. De motor is gebaseerd op de nieuwe 2.0 TFSI die zich onderscheidt door een geavanceerd, zeer efficiënt en door Audi ontwikkeld verbrandingsproces, dat op aardgas (methaan) nog beter tot zijn recht komt. De turbomotor levert 125 kW/170 pk. Het maximumkoppel van 270 Nm is beschikbaar vanaf zo’n 1.650 tpm. De zuigers en kleppen zijn speciaal aangepast voor gebruik op gas en garanderen een optimale levensduur. Een elektronische 2-traps controller verlaagt de 200 bar druk in de lichtgewicht tanks tot een werkdruk van 5 tot 10 bar afhankelijk van de benodigde inspuitdruk voor de motor.

4 euro per 100 km, actieradius 850 kilometer
Volgens de NEDC-cyclus verbruikt de Audi A4 Avant/A5 Sportback g-tron minder dan vier kilogram CNG per 100 kilometer, wat ongeveer overeenkomt met vier euro aan verbruikskosten, de laagste in zijn klasse (per oktober 2015). De CO2-emissie bedraagt minder dan 100 gram per kilometer. De tankinhoud van 19 kilogram aardgas is goed voor een praktische actieradius van meer dan 400 kilometer. Als de gastanks leeg zijn, schakelt het systeem automatisch en onmerkbaar over op benzine. De A4 Avant g-tron kan in die stand nog eens 450 kilometer afleggen.

Complete tankmodule
De complete CNG-tankmodule, die ook de 25 liter grote benzinetank herbergt, bevindt zich onder de achterzijde van de auto. De ruimte voor het reservewiel komt daarbij te vervallen. Ook wordt de accu verplaatst van de bagageruimte naar het motorcompartiment. De laadvloer loopt qua hoogte gelijk aan de tildrempel, waardoor de volledige laadruimte behouden blijft.

De vulopeningen voor aardgas en benzine bevinden zich samen onder de bekende tankklep. Na het tanken, en wanneer het erg koud is, start de motor in eerste instantie op benzine, om vervolgens zo snel mogelijk over te schakelen op aardgas. Twee meters in het instrumentarium houden de bestuurder geïnformeerd over het niveau in de tanks.

Ook op groengas
Naast aardgas is de Audi A4 Avant/ A5 Sportback g-tron ook geschikt voor het rijden op groengas. Groengas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar wordt geproduceerd uit organisch afval zoals koeienmest of slib. Groengas is daarmee een duurzaam alternatief voor aardgas. Bij rijden op Groengas komt de daadwerkelijke CO2-uitstoot (well-to-wheel) nog eens circa 73% lager uit dan bij gebruik van aardgas. Bij ongeveer de helft van de 145 CNG tankstations in Nederland is dit groengas al beschikbaar. Wanneer klanten daar niet tanken, voorziet Audi in de levering van zogenaamde Groengascertificaten, waarmee klanten de garantie krijgen dat het CNG dat ze tanken, ergens in Nederland feitelijk uit afvalstoffen is geproduceerd.

Stap verder met e-gas
Audi gaat echter nog een stap verder: met het zogenaamde e-gas rijdt de A4 Avant/A5 Sportback g-tron geheel CO2-neutraal. e-gas is een synthetisch methaan dat wordt geproduceerd uit CO2 en elektrolyse van water met behulp van groene stroom. Audi beschikt in het Duitse Werlte over ‘s werelds grootste stroom-gasfabriek waar e-gas op grote schaal wordt geproduceerd. Men kijkt ook in Nederland naar mogelijkheden voor andere fabrieken voor de productie van e-gas. Met deze e-gastechnologie creëert Audi ook de mogelijkheid om een overschot aan hernieuwbare energie tijdelijk op te slaan in het gasnet om perioden waarin zon en wind niet beschikbaar zijn te overbruggen

Gerelateerde artikelen