AudiBlog.nl

Racen met uithoudingsvermogen: FIA WEC-seizoen start 16 april

Komend weekeinde gaat het FIA World Endurance Championship (WEC)-seizoen van start met de 6 Uur van Silverstone. In totaal staan er dit seizoen 9 langeafstandsraces op het programma, inclusief de 24 Uur van Le Mans. Porsche komt in de topklasse (LMP1) aan de start met twee 919 Hybrid modellen met als doel het prolongeren van de wereldtitel voor zowel coureurs als constructeurs. In de GTE-Pro-klasse zet Porsche twee nieuwe 911 RSR modellen in.

Porsche won in 2015 en 2016 het FIA WEC wereldkampioenschap en het traditionele hoogtepunt van het WEC: de 24 Uur van Le Mans. Voor het seizoen 2017 is de Porsche 919 Hybrid, die uitkomt in de LMP1-categorie (Le Mans Prototypes), verder verbeterd. Zo’n 70% van alle componenten zijn nieuw ontwikkeld, vooral op het gebied van aerodynamica, onderstel en motor. De 919 Hybrid maakt gebruik van een zeer innovatieve aandrijflijn met een compacte V4 benzinemotor die de achterwielen aandrijft en een elektromotor voor de voorwielen. Als enige fabrikant maakt Porsche gebruik van twee energieterugwinsystemen. Zo wordt remenergie van de vooras omgezet in elektriciteit en ook de stroom uitlaatgassen wekt elektriciteit op. Het systeemvermogen bedraagt circa 662 kW/900 pk.

Nieuwe reglementen

Voor 2017 heeft de FIA belangrijke wijzigingen in de reglementen doorgevoerd. Om de kosten te drukken, zijn in de LMP1-klasse dit jaar nog maar twee aero-pakketten toegestaan, tegen drie in vorige jaren. Bovendien mogen in de LMP1-klasse dit jaar minder banden worden gebruikt. Dat betekent dat per set banden nu anderhalf uur geracet dient te worden. Er zijn drie soorten banden beschikbaar: slicks voor de droge baan, hybrides voor wisselende omstandigheden en regenbanden.

Focus op ontwikkeling aerodynamica

Porsche verwacht in de LMP1 klasse dit jaar een intense strijd met Toyota. De race in Silverstone wordt een lastige. Deze race wordt evenals die in België namelijk ook nog gebruikt om het aerodynamische pakket voor Le Mans verder te ontwikkelen.

De fabrieksrijders

De Porsche 919 Hybrid met nummer 1 wordt bestuurd door Neel Jani (33, Zwisterland), André Lotterer (35, Duitsland) en Nick Tandy (32, Groot-Brittannië). De 919 Hybrid met startnummer 2 is in handen van Timo Bernhard (36, Duitsland), Earl Bamber (26, Nieuw-Zeeland) en Brendon Hartley (27, Nieuw-Zeeland).

Nieuwe 911 RSR in GTE-Pro-klasse

In de GTE-Pro-klasse, de top GT-categorie, komt Porsche aan de start met twee 911 RSR modellen. Deze bolides zijn compleet nieuw: van onderstel en carrosseriestructuur via aerodynamica tot en met motor en transmissie. Afhankelijk van de restrictor levert de 6-cilinder boxermotor, die nu vóór de achteras is geplaatst, een vermogen van 375 kW/510 pk. In het FIA World Endurance Championship komen auto’s uit alle deelnemende klassen aan de start in één race. Naast een overall-klassement zijn er ook aparte klassementen per categorie. De 911 RSR met startnummer 91 wordt bestuurd door de Oostenrijker Richard Lietz (WEC GT kampioen van 2015) en Frédéric Makowiecki (Frankrijk). De Deen Michael Christensen en de Fransman Kévin Estre komen aan de start met de 911 RSR met startnummer 92.

De FIA WEC-kalender voor 2017

16 april 6 Uur van Silverstone (GB)

6 mei 6 Uur van Spa-Francorchamps (B)

17-18 juni 24 Uur van Le Mans (F)

16 juli 6 Uur van de Nürburgring (D)

3 september 6 Uur van Mexico (Mex)

16 september 6 Uur van Cota (USA)

15 oktober 6 Uur van Fuji (J)

5 november 6 uur van Shanghai (C)

18 november 6 uur van Bahrein (BH)


Gerelateerd nieuws