AudiBlog.nl

Van nul tot 1.000.000: zeven generaties Porsche 911 – van lucht- naar watergekoeld

In Stuttgart-Zuffenhausen is deze maand de miljoenste Porsche 911 van de band gelopen. De 911 is en blijft het strategisch meest belangrijke model binnen de modellenrange van Porsche. Hij draagt sterk bij aan Porsche’s positie als een van de meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. De 911 was altijd modern, maar nooit fashionable; precies zoals dat bij een iconische sportwagen past. Deze week dagelijks een terugblik op vijf decennia en zeven generaties 911 evolutie. Met de komst van de vijfde generatie, de 996, is de sportwagen voor het eerst in de geschiedenis van de 911 voorzien van een watergekoelde boxermotor.


De 996 is een gloednieuwe 911 zonder dat het karakter van de klassieker daaronder lijdt. De 996 die Porsche tussen 1997 en 2005 bouwt is het grote keerpunt in de 911 geschiedenis. Voor het eerst is de 911 namelijk voorzien van een watergekoelde boxermotor. Dankzij z’n moderne techniek – hij heeft bijvoorbeeld vier kleppen per cilinder – levert het blok 300 pk en is de 996 moderner dan zijn voorgangers op het gebied van emissies, geluid en brandstofverbruik. Het ontwerp heeft de klassieke lijnen van de oer 911 en wordt gekenmerkt door een lage weerstandscoëfficiënt van 0,30.

Controversieel
Tot de A-stijl komt de 996 vergaand overeen met de succesvolle Boxster. Opvallend maar ook bekritiseerd zijn de koplampen met geïntegreerde knipperlichten. Hoewel ze controversieel zijn, worden ze vaak gekopieerd door andere fabrikanten. Vanbinnen is de 996 compleet nieuw. Naast de sportieve eigenschappen die elke 911 bezit, is ook het rijcomfort een grotere rol gaan spelen. Met een groot aantal nieuwe varianten van de 996 start Porsche een waar productoffensief. Een van de hoogtepunten brengt Porsche in 1999 uit: de 996 GT3. Deze versie is gebouwd in de beste traditie van de Carrera RS uit 1972. Extreem snel en sportief is de 911 GT2 die Porsche in de herfst van 2000 op de markt brengt. Het model is standaard voorzien van keramische PCCB-remmen met gele klauwen.

>> Aantal geproduceerde voertuigen: 179.163

Meer weten over de andere genereraties Porsche 911? Lees hier meer over oer-Elfer, de succesvolle G serie, de eerste 911 met vierwielaandrijving en de introductie van de bi-turbo.


Gerelateerd nieuws