Zoek

Walter Röhrl pakt de Taycan beet: “Ongekende prestaties”

Rallylegende Walter Röhrl neemt opnieuw plaats achter het stuur van de Porsche Taycan. Een spannend moment. Röhrl maakte enkele maanden geleden al even kennis met de Taycan. “Het zijn spannende tijden, de technologie ontwikkelt zich razendsnel”, zegt Röhrl. “Ik ben heel benieuwd welke stappen het ontwikkelingsteam van Porsche heeft gemaakt.”

Bij vertrek vanaf Porsche’s ontwikkelingscentrum in Weissach verdwijnt de gecamoufleerde Taycan meteen uit beeld. Het is Röhrl menens: de volgauto’s kunnen hem direct al niet meer bijhouden. Het is duidelijk dat hij wil weten waartoe de Taycan in staat is. Na enkele kilometers is het konvooi weer compleet. Röhrl’s gezicht spreekt boekdelen.

Wat is uw eerste indruk?

WR: Geweldig! Zulke prestaties heb ik nog nooit meegemaakt. De Taycan is verschrikkelijk snel.

Hoe ligt de Taycan op de weg?

Je merkt verrassend weinig van het gewicht. De ingenieurs hebben perfect gebruik gemaakt van het lage zwaartepunt. De besturing en de remmen zijn grandioos.

Is de Taycan wel een echte Porsche?

Zelfs geblinddoekt zou ik meteen weten dat ik in een Porsche zit. Het gewicht en het gevoel van de besturing, maar ook de remmen – die zich door de combinatie van recuperatie en conventionele techniek heel moeilijk laten afstemmen – zijn subliem. Zoals je van een Porsche mag verwachten.

Dan voegen projectleider Robert Meier en Ingo Albers, die verantwoordelijk is voor het onderstel, zich bij het gezelschap. Terwijl elk miniem detail wordt besproken, zijn ze zichtbaar trots op het commentaar van Röhrl. De rembalans, de koeling van het accupakket, de klimaatbeheersing, de efficiency van de warmteafvoer in de verschillende rijprogramma’s – geen onderwerp blijft onbesproken.

Over het thema elektromobiliteit is Walter Röhrl duidelijk kritisch, hij stelt het team de meest uiteenlopend vragen. Maar alle antwoorden kunnen hem overtuigen, net zoals de auto. En dan te bedenken dat de ontwikkeling van de Taycan nog steeds in volle gang is.

Waarmee maakt de Taycan het meeste indruk?

WR: Nou, vooral dat ik de motorgeluiden helemaal niet mis. Ik had nooit gedacht dat het gebrek aan geluid geen invloed op de prestaties had. Ik kan de stilte van de Taycan eigenlijk wel waarderen. Je beleeft de auto op een hele nieuwe manier.

Waarin verschilt de Taycan het meest, in vergelijking met traditionele sportwagens?

Zijn prestaties. Zelfs in mijn actieve jaren als rallycoureur heb ik nooit zoveel snelheid ervaren. De onmiddellijke reactie van de elektrische aandrijflijn is bijzonder vermakelijk.

Ziet u nog ruimte voor verbetering, tussen nu en de productiestart?

Wat betreft de Taycan zelf niet veel meer, ik vind de auto nu al fantastisch. Maar wat betreft de infrastructuur voor elektrische mobiliteit zijn er nog veel verbeterpunten. Ik denk dat ik gek zou worden als ik moest wachten op iemand anders die nét een auto wil opladen.

Het stemt Walter Röhrl echter tevreden dat de 800 volt-architectuur van de Taycan is voorbereid op 350 kW laadvermogen. Daarmee duurt het slechts 4 minuten om voor 100 kilometer bij te laden. Tijdens een lange rit hoef je dus geen urenlange laadpauzes in te lassen. Zo wordt een elektrische auto zelfs voor Walter Röhrl interessant.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen