Alles blijft anders

Ook een decennium na de opening valt er in het Porsche Museum nog altijd veel te ontdekken. Een exclusieve blik op de objecten die in 2019 voor het eerst tentoongesteld zullen worden.

Allgemeine Automobil-Zeitung (1900)

Het zijn allebei Oostenrijkers. Maar wat zouden een begenadigd constructeur en de enige wielrenner uit dat land die ooit Olympisch goud won verder nog met elkaar te maken kunnen hebben? Heel eenvoudig: Ferdinand Porsche, stichter van de automobieldynastie, ontwikkelde voor koetsenbouwer Ludwig Lohner uit Wenen, leverancier van het keizerlijk hof, ’s werelds eerste in serie geproduceerde hybride-aandrijving. Adolf Schmal, behalve wielrenner ook schermer, werd na zijn sportcarrière onder de naam ‘Schmal-Filius’ een bekend motorjournalist. Hij was de oprichter van de ‘Allgemeine Automobil-Zeitung’ en berichtte over de uitvinding van Porsche. Van dit zeldzame tijdschrift wordt in het Porsche-archief een editie bewaard.

Porsche 910/8 Bergspyder (1967)

Met de 910/8 Bergspyder als ultieme lichtgewicht gaat Porsche constructief tot het uiterste en wint daarmee in 1967 en 1968 het Europees heuvelklimkampioenschap. In plaats van de conventionele materialen maakt Porsche gebruik van titanium, magnesium, aluminium en kunststof. Het spaceframe onder een body van glasvezel weegt net 28,1 kg. Het chassis is technisch op F1-niveau. Aan de vooras zorgt een torsieas voor gewichtsreductie. Op gegeven moment verschijnt de Spyder zelfs aan de start met remschijven van beryllium en remklauwen van titanium. De dynamo is weggelaten, de stroom voor de ontsteking wordt geleverd door een zilverbatterij. De benzinetank bevat slechts 16 liter. Op het laatst weegt hij nog maar 440 kg – vandaar dat 275 pk (202 kW) genoeg is om in 3 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten.

Teamjack van Norbert Singer (1971)

Norbert Singer: racelegende, teamleider bij Porsche Motorsport, goed voor zestien eindoverwinningen alleen al op Le Mans, drijvende kracht achter veel belangrijke ontwikkelingen. En hij heeft ook dingen bewaard, zoals het jack dat hij droeg de eerste keer dat hij als hoofdingenieur voor Porsche bij een race in functie was, de 1000 km van Zeltweg (Oostenrijk) op 27 juni 1971. Maar het is vooral een technisch detail dat hem daarvan is bijgebleven: voor het eerst zette Porsche die dag op de 917 een antiblokkeersysteem in, van Teldix. Pedro Rodríguez en Richard Attwood wonnen – al was dat met de Gulf-917. De Martini-wagen viel uit.

Designstudie 917 nr. 23 in schaal 1:1 (2013/14)

Het was een klein team, 20 man, meer niet, van de afdeling Design en Ontwikkeling, dat in 2013 groen licht kreeg voor een studiemodel als hommage aan de rood-witte Porsche 917 waarmee in 1970 de equipe Herrmann/Attwood voor het eerst de algemene overwinning bij de 24 uur van Le Mans naar Zuffenhausen bracht. Het project is echter nooit verder gekomen dan een kleimodel, omdat Porsche toen overstapte naar het LMP1-kampioenschap. Het met folie beplakte studiemodel van modelleerklei stond tot dusver ergens opgeslagen en was alleen intern te bezichtigen

Interactief en van dichtbij

In plaats van een audioguide krijgt elke bezoeker van het Porsche Museum voortaan een begeleider in smartphoneformaat. Via crossfading is bij het nieuwe interactieve station te zien hoe welk tentoonstellingsobject zich heeft ontwikkeld. Porsche biedt daarnaast in 2019 voor het eerst bedrijfsrondleidingen aan. Daar wordt de beginperiode van de onderneming belicht en krijgt men een kijkje achter de schermen bij de actuele fabricage van de 911, de 718 en de Taycan.

Digitale vernieuwing: het interactieve station (links) bevindt zich aan het begin van de tentoonstelling. De multimediaguide met 5000 foto’s, 700 films en audiofragmenten (rechts) geeft uitgebreide informatie over elk tentoonstellingsobject.

Porsche Cayman GT4 Clubsport (2015)

Een exemplaar van de Porsche Cayman GT4 Clubsport van 2015 representeert vanaf nu de meest recente autosportgeschiedenis van het huis. Niettemin verschijnt dit model nog aan de start van 20 merkencups over de hele wereld. Deze 1300 kg lichte sportwagen met middenmotor is met zijn 385 pk (283 kW) en een topsnelheid van 295 km/u nog lang niet afgedankt.

Porsche 911 Turbo Cabriolet ‘Flatnose’ (1989)

De bestelcodes ‘SOW 010’ tot en met ‘SOW 013’ doen Porsche-verzamelaars likkenbaarden. Achter deze codes gaat de Porsche 911 type 930 ‘Flatnose’ schuil, een model met de looks van de 935 dat alleen verkrijgbaar was via het programma voor speciale wensen. De met de hand omgebouwde coupé is al een zeldzaamheid, maar de cabrioletversie is helemaal iets unieks. Een exemplaar in dennengroen vormt nu een fraaie aanvulling op de tentoonstellin

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Porsche Cayenne getest onder extreme omstandigheden: virtueel en in de praktijk

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Cayenne vertrouwt Porsche meer dan ooit op digitaal testen. Maar de menselijke factor is nog steeds onmisbaar: tijdens de laatste proefritten

Lees verder »

Team RaceArt pakt de prijzen in Porsche Carrera Cup Benelux op Zolder

Met elk een overwinning en een tweede plaats uit de beide races kenden Jaap van Lagen en Sam Jongejan van het Nederlandse Team RaceArt een

Lees verder »

Aantrekkelijk introductievoordeel op Audi exclusive lak voor nieuwe Audi Q3

Individualiteit is de ultieme vorm van luxe. Met Audi exclusive biedt Audi nu ook in Nederland een wereld waarin persoonlijke voorkeuren tot leven komen. Van

Lees verder »