AudiBlog.nl

Audi, Porsche en China houden de motor draaiend voor Volkswagen

Zo hard als Volkswagen 3 jaar onderuitging met het dieselschandaal trekt China het concern Volkswagen ver in de groene cijfers.

Het sjoemeldieselschandaal? Volkswagen was er in 2018 2,4 miljard euro aan kwijt en het einde is nog niet in zicht. Op verschillende plekken lopen nog rechtszaken tegen Volkswagen maar toch vergaat het Volkswagen allesbehalve slecht. Het grootste industriële concern van Duitsland met maar liefst 661.000 werknemers houdt de motor draaiend, niet alleen door de Porsche en Audi verkopen, maar ook door de groeiende markt in China op de juiste manier te bedienen.

Het VW-concern verkocht in de eerste negen maanden van 2018  8,1 miljoen auto’s (personenauto’s, busjes, vrachtwagens) en verwacht er over het hele jaar meer te slijten dan de 10,7 miljoen exemplaren die het in het jaar daarvoor wereldwijd wegzette. Met de verkoop van al die auto’s (en de financiële dienstverlening die daarbij hoort) haalde VW in de periode januari-september een nettowinst van 9,3 miljard euro binnen. Zonder de uitgaven die samenhangen met het dieselschandaal zou dat 11,7 miljard geweest zijn.

Het dieselschandaal dateert van 2015 toen Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat Volkswagens waren uitgerust met software die ervoor zorgde dat auto’s tijdens tests in het laboratorium veel schoner reden dan op de weg. Sinds die ontdekking heeft het VW-concern al meer dan 25 miljard euro moeten betalen aan boetes en schadeclaims. Dochteronderneming Audi kreeg dit jaar nog een boete van 800 miljoen euro.

China

VW, dat de merken Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti én de vrachtwagenmerken Scania en MAN voert, verkocht de meeste auto’s in China: 3 miljoen stuks. VW werkt daar, net als andere grote westerse bedrijven, samen met Chinese partners. Het is lucratief: aan zijn Chinese verkopen hield Volkswagen in de eerste negen maanden van dit jaar 3 miljard euro over.

Dit jaar opende VW drie nieuwe autofabrieken in China en het concern zet er fors in op elektrische auto’s. De laatste weken, meldde het concern bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal, hebben de verkopen wel wat te lijden onder de handelssancties die China en de VS onlangs tegen elkaar hebben afgekondigd.

Door de hoge verkopen in China sleet VW dit jaar voor het eerst iets meer auto’s in Azië en de Pacific (3,26 miljoen verkochte auto’s) dan in Europa (3,25 miljoen). Duitsland is de tweede markt (887.000 stuks) en de VS, het land waar het gesjoemel met de diesels aan het licht kwam, is met bijna 479.000 verkochte exemplaren de derde. Zowel in Duitsland als in de VS lagen de verkopen hoger dan in 2017. In de maand september was dat in Duitsland niet zo. In die maand werd een nieuwe testmethode ingevoerd voor nieuwe modellen. Die methode moet een reëler beeld geven van de daadwerkelijke uitstoot van auto’s dan de vorige.


Gerelateerd nieuws