AudiBlog.nl

Glansrijke overwinning Porsche24 driven by Redline in Porsche TAG Heuer Esports Supercup Le Mans

Met een strategisch ijzersterk gereden race klom Max Benecke, de coureur van het Nederlandse Porsche24 driven by Redline, op van de tiende plaats op de startopstelling tot de eerste plaats aan de finish. Zo stelde hij in de hoofdrace van de Porsche TAG Heuer Esports Supercup op het circuit van Le Mans zijn derde overwinning van het seizoen veilig. Ook in de tussenstand van het kampioenschap maakte Benecke een goede stap naar voren.

Van tevoren werd reikhalzend uitgekeken naar de beide wedstrijden van de Porsche TAG Heuer Esports Supercup op de virtuele variant van het ruim 13,6 kilometer lange ‘Circuit de la Sarthe’ in Le Mans. Door de lange rechte stukken, meer dan op welk ander circuit ook, biedt dit circuit volop mogelijkheden voor slipstreamen: het dicht achter andere deelnemers rijden om zo een aerodynamisch voordeel te hebben en daarmee beter te kunnen inhalen. Inderdaad boden de wedstrijden volop actie, maar ook de strategie speelde een belangrijke rol, want veel rijders wilden geen kopwerk verrichten, om de concurrentie niet het voordeel van een slipstream te verschaffen.

In de kwalificatie reed Max Benecke de elfde tijd, maar kwam direct na de start van de 15 minuten durende sprintrace al als negende door de ‘Esses’ en won even later nog een plek op weg naar Arnage. In het verloop van de wedstrijd echter viel hij buiten zijn eigen schuld verder terug als gevolg van een incident vlak voor hem, maar terwijl vele rijders het aantal ronden verkeerd bleken te hebben gecalculeerd en zo alle kansen op een goede klassering verspeelden, sloot Benecke de race toch nog als tiende af. De overwinning was voor Kevin Ellis, voor Sebastian Job en Jamie Fluke, waarmee Britse rijders de volledige top drie bezetten.

Mooi slipstreamduel op weg naar zege

In de hoofdrace van een half uur startte Benecke opnieuw voortvarend. Vanaf de tiende startplaats won hij al in de openingsronde drie posities en in de volgende paar ronden wist hij nog twee plaatsen op te klimmen. Toen vervolgens in de vijfde ronde de twee land- en teamgenoten Ellis en Fluke elkaar raakten bij het aanremmen van Mulsanne, profiteerde Benecke direct en klom op naar de derde plaats, achter de Brit Job en de Fransman Yohann Harth. Terwijl Job zich wat liet terugvallen, vochten Harth en Benecke vervolgens een mooi slipstreamduel met meerdere positiewisselingen uit. In de laatste ronde plaatste Benecke bij Indianapolis de beslissende aanval, nam de leiding en wist Harth vervolgens tot aan de finish achter zich te houden. Daarmee was de derde zege van het seizoen voor Benecke en Porsche24 Team Redline een feit. Harth eindigde op de tweede plaats, Job kwam als derde over de eindstreep.

Benecke nu tweede in tussenstand

Mede omdat Josh Rogers, die voorafgaand aan de beide races in Le Mans de leiding in de tussenstand in handen had, ditmaal geen punten scoorde, maakte Benecke met zijn overwinning een mooie stap naar voren. Achter Sebastian Job, die met 217 punten het klassement aanvoert, staat Benecke nu met 193 punten op de tweede plaats. De Duitser toonde zich zeer tevreden: “In de eerste race viel ik ver terug omdat er pal voor me een aanrijding was en ik geen kant uit kon, maar doordat we goed gecalculeerd hadden, eindigde ik toch nog als tiende. Dat was een goede uitgangspositie voor de hoofdrace, waarin ik de een na de andere plek kon goedmaken. We kwamen wat topsnelheid tekort, maar ik wist dat onze auto in de slipstream goed was. Daarmee was het duidelijk dat ik zou kunnen winnen als ik in de laatste ronde de kop kon nemen. Dat lukte bij Indianapolis en daarna kon ik de leiding in de Porsche-bochten en tot aan de finish vasthouden. Geweldig om hier te winnen, ik ben superblij met dit resultaat!” Overigens wordt het verloop van beide wedstrijden nog officieel geanalyseerd door de organisatie van het platform iRacing, zodat de uitslagen nog onder voorbehoud zijn.

Atze Kerkhof, teammanager van Porsche24 driven by Redline en directeur van team Porsche24 driven by Redline, was ook zeer ingenomen met het resultaat: “Jammer dat Max in de eerste race pech had, maar het team was goed voorbereid, terwijl vele anderen in de fout gingen met hun calculatie. Daardoor kwamen we toch weer naar voren. In de tweede race heeft Max laten zien hoe goed hij is, want als je van de tiende startplaats naar voren rijdt en wint, dan kun je echt wat!” Overigens wordt het verloop van beide wedstrijden nog officieel geanalyseerd door de organisatie van het platform iRacing, zodat de uitslagen nog onder voorbehoud zijn. De volgende ronde van de Porsche TAG Heuer Esports Supercup wordt op 4 juli verreden op de digitale versie van de beroemde Nürburgring-Nordschleife.

Turbulente 24-uursrace voor Porsche24 driven by Redline

In de virtuele 24 Uur van Le Mans op iRacing haalde het trio Larry ten Voorde, Gianni Vecchio en Aleksi Uusi-Jaakkola van het team Porsche24 driven by Redline de eindstreep niet. “We waren dankzij Gianni als tweede in de GTE-klasse gekwalificeerd en daarmee het snelste Porsche-team, maar het bleek dat de Porsche op grond van de ‘balance of performance’ wat snelheid tekort kwam”, vertelde Larry ten Voorde. “In de race verloren we wat tijd door een drive-through penalty en later opnieuw doordat in het dorp waar Aleksi woont, in Finland, de stroom uitviel en daardoor ook de internetverbinding. Uiteindelijk betekende een crash in de nacht, toen ik lag te slapen, voor ons het einde van de race. Jammer, maar helaas.”

De andere auto van het team met Max van Splunteren, Daan van Kuijk en Jesse van Kuijk als rijders, kwam in een lagere split in actie en deed het daarin zeer goed. “Ze reden meer dan de helft van de race vooraan”, aldus teammanager Atze Kerkhof. “Helaas was er een ongelukkige situatie met schade, waardoor ruim een kwartier verloren ging en daarmee ook de kans op een goede klassering verkeken was. Toch hebben ze de race uitgereden, puur op karakter. Dat is al een prachtige prestatie. Voor die jongens was het een mooie ervaring, zeker ook omdat hun voorbereiding verre van optimaal was, want ze kwamen direct vanaf een test op de Hungaroring. Dit weekeinde hebben ze ervaren hoe zwaar een 24-uursrace is, ook mentaal, zeker als je niet meer voor de winst kunt gaan. Ze hebben het echt prima gedaan!”


Gerelateerd nieuws