Drietal aandrijflijnen voor de Porsche Cayenne in het komende decennium

De vierde generatie van de Porsche Cayenne wordt volledig elektrisch. Een veeleisend testprogramma met de eerste gecamoufleerde prototypes is reeds van start gegaan. Daarnaast ontwikkelt Porsche tegelijkertijd ook modellen met krachtige hybride- en verbrandingsmotoren. Tot 2030 en later zal de succesvolle SUV wereldwijd verkrijgbaar zijn met drie verschillende type aandrijflijnen.

Al meer dan 20 jaar staat de Porsche Cayenne garant voor een breed spectrum aan rijeigenschappen: van de karakteristieke sportieve rijdynamiek tot dagelijks comfort en uitstekende off-road capaciteiten. Ook toekomstige modellen van de SUV zullen dit succesverhaal voortzetten. “De Cayenne is altijd het sportiefste model in het segment geweest. In het midden van het huidige decennium zal de vierde generatie als elektrische SUV de nieuwe standaard zetten” zegt Oliver Blume, CEO van Porsche AG. “Tegelijkertijd zullen klanten ook in het komende decennium de keuze hebben uit een uitgebreid aanbod van verschillende krachtige en efficiënte hybride- en verbrandingsmotoren.” De derde generatie van de Cayenne zal uitvoerig geüpgraded worden en blijft naast de vierde, volledig elektrische generatie leverbaar.

De huidige Cayenne, die vorig jaar een van de grootste upgrades uit de geschiedenis van Porsche kreeg, wordt verder doorontwikkeld met grote technologische investeringen. Ontwikkelaars van Porsche zullen onder meer de efficiëntie van de V8-motor verbeteren. Uitvoerige verbeteringen zullen ervoor zorgen dat het twin-turbo motorblok klaar is om aan toekomstige regelgevingsvereisten te voldoen.

Nieuwe Porsche Cayenne wordt nieuwe standaard in SUV-segment

Porsche zet stevig in op elektromobiliteit. “Onze strategie stelt ons in staat om meer dan 80% van de nieuwe modellen volledig te elektrificeren in 2030 – afhankelijk van de vraag van onze klanten en de ontwikkeling van elektromobiliteit wereldwijd” stelt Blume. De compleet nieuwe vierde generatie Porsche Cayenne ondersteunt de versnelling van de elektrificering van Porsche op significante wijze.

De volledig elektrische SUV wordt gebouwd op een doorontwikkelde versie van het Premium Platform Electric (PPE) met 800-volt architectuur. “De flexibiliteit van de PPE architectuur maakt het mogelijk om de nieuwste technologie op het gebied van hoogvoltsystemen, aandrijflijnen en chassisstructuren toe te passen. We benutten het volledige potentieel die de elektrificatie van de nieuwe Cayenne biedt, bijvoorbeeld op het gebied van rijeigenschappen” zegt Michael Steiner, bestuurslid Research & Development bij Porsche AG. Naast de kenmerkende rijeigenschappen wordt tijdens de ontwikkeling veel aandacht geschonken aan snel en stabiel laden, hoge efficiëntie en dagelijks comfort en gebruiksgemak.

Miljoenen testkilometers in het verschiet

Het uitvoerige testprogramma is aanvankelijk digitaal begonnen, maar na het succesvol voltooien van de eerste tests op de testbaan van het ontwikkelingscentrum in Weissach hebben gecamoufleerde prototypes de fabriekspoorten verlaten. “Het testprogramma op de openbare weg is van start gegaan, een belangrijk moment” vertelt Michael Schätzle, Vice President Product Line Cayenne. Bij de lancering zullen prototypes miljoenen testkilometers over de hele wereld afgelegd hebben onder de meest uiteenlopende omstandigheden. “Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat alle onderdelen voldoen aan onze hoge kwaliteitsstandaarden op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid.”

Drietal aandrijflijnen voor de Porsche Cayenne in het komende decennium - 1

Bron: Porsche

Gerelateerde artikelen

Porsche Classic Communication Management: moderne connectiviteit voor je klassieke of youngtimer Porsche

Porsche Classic brengt voor liefhebbers van de iconische klassiekers en youngtimers van Porsche het beste van twee werelden samen. Met het Porsche Classic Communication Management

Lees verder »

Eén miljoenste Porsche Macan uit Leipzig rolt van de band

De Porsche fabriek in Leipzig heeft deze week zijn één miljoenste Macan geproduceerd. Sinds 2013 rolt de Porsche Macan in Leipzig van de productielijn en

Lees verder »

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »