Dubbel debuut in Shanghai – AUDI en de AUDI E-concept

  • Audi lanceert een nieuw merk in China: ‘AUDI’
  • Eerste conceptauto AUDI E steelt de show met revolutionair design en  baanbrekende digitale systemen

Audi lanceert in China zijn eerste nieuwe merk: ‘AUDI’ – zonder het logo met vier ringen, maar gespeld in vier kapitalen. Dat gebeurde op spectaculaire wijze door de introductie van de AUDI E concept. De naam van het nieuwe merk geeft zowel de band met het zustermerk als het verschil aan. Zowel AUDI als de AUDI E concept zijn afgestemd op de Chinese markt en vertegenwoordigen het beste van twee werelden: het onmiskenbare Audi-DNA en de innovaties uit China.

De geschiedenis van Audi in China voert al terug naar 1988. Destijds was Audi het eerste premium automerk dat de Chinese markt betrad en was daarmee een pionier. Met de lancering van het nieuwe merk AUDI, in samenwerking met SAIC Motor, onderstreept het merk zijn toekomstambities in China. Daarbij bundelen de twee ervaren autobouwers hun kennis en innovatiesnelheid om de toekomst van premium elektrische mobiliteit vorm te geven. Het eerste resultaat van die samenwerking is het Advanced Digitized Platform, waarop ook de AUDI E concept staat. Dit gezamenlijk door Audi en SAIC ontwikkelde platform zal de basis vormen voor een nieuwe generatie ultramoderne intelligente elektrische voertuigen, exclusief voor China, onder de nieuwe AUDI-merknaam.

Verbonden door DNA

AUDI neemt een “Voorsprong door Techniek” in het tijdperk van elektrische, intelligente en connected voertuigen. De AUDI E conceptcar werd gezamenlijk ontwikkeld door experts uit zowel Duitsland als China en biedt een voorproefje van drie toekomstige productiemodellen die vanaf medio 2025 op de markt zullen komen. Dankzij het nieuwe Advanced Digitized Platform heeft de AUDI E concept perfect gedefinieerde proporties, zowel vanbinnen als vanbuiten. Het model wordt gepositioneerd als een volledig elektrische Sportback en beschikt over een krachtige aandrijflijn mettwee elektromotoren, geplaatst op de voor- en achteras, die een totaal vermogen leveren van 570 kW (775 pk) en 800 Nm koppel. Samen met de kenmerkende quattro-vierwielaandrijving van Audi zorgt dit voor een acceleratie van 0-100 km/u in 3,6 seconden.

Ultrasnel laden

De AUDI E rijdt ook als een echte Audi, zowel op het gebied van comfort als dynamiek. De conceptauto is uitgerust met een 100 kWh batterij, die een actieradius van 700 kilometer mogelijk maakt volgens de in China geldende CLTC-meting, als hij volledig is opgeladen. Het Advanced Digitized Platform beschikt ook over een innovatieve 800-volt architectuur met supersnel opladen: slechts 10 minuten snel opladen is genoeg voor een actieradius van meer dan 370 km – wat betekent dat opladen net zo snel en gemakkelijk is als tanken bij een conventionele auto.

Ontworpen om op te vallen: het exterieur

Het Sportback-silhouet van de AUDI E conceptcar heeft een vlakke, lange daklijn en oogt dynamisch. Aan de voor- en achterzijde is een volledig op zichzelf staand design te vinden, dat ondanks zijn radicale ontwerptaal toch iconisch en karaktervol aandoet. Het combineert minimalisme en maximalisme op harmonieuze wijze. Binnenin biedt het gebogen 4K-touchdisplay een nieuwe dimensie van intuïtief toegankelijke informatie. De digitale buitenspiegels zijn ook in dit display geïntegreerd. In de deuren zijn verlicht hout en microvezel geïntegreerd in een driedimensionaal lamellendesign – een innovatie geïnspireerd op moderne architectuur. Het creëert een fascinerende combinatie van natuurlijke materialen en hedendaagse technologie. De AUDI Assistant, een AI avatar, is in het midden van het interieur geplaatst en biedt aanraak- en spraakbediening. 

Vanaf medio 2025 zal de eerste van in totaal drie volledig elektrische modellen van AUDI worden geïntroduceerd. Verder staat er een middenklasser en ook een groter model op de planning.

Gerelateerde artikelen