De Porsche 911 GT3 is al 25 jaar een icoon op de weg. In die tijd is het in de autosport geteste ontwerp verder verfijnd en verbeterd, zoals ook is te zien bij de nieuwe 911 GT3.
In een kwart eeuw tijd veroverde de Porsche 911 GT3 de harten van vele autoliefhebbers en is het model uitgegroeid tot een symbool van autotechniek op topniveau. Met een combinatie van innovatieve technologie en optimale performance, slaat de sportwagen al jarenlang de brug tussen het circuit en de openbare weg. Dat is opnieuw het geval bij de nieuwe 911 GT3. Dankzij de ingenieurs en ontwerpers van Porsche wordt het model met elke generatie verder verfijnd. Nu staat de nieuwe 911 GT3 klaar om de weg op te gaan – en dit moet je erover weten.
1. Wat weten we al over de 911 GT3 en 911 GT3 Touring?
De Porsche 911 GT3 laat zien hoe Porsche zijn ervaring in de autosport en op de weg samenbrengt in een sportwagen die praktisch voor dagelijks gebruik is en tegelijkertijd helemaal tot zijn recht komt op het circuit. Al 25 jaar lang zet elke nieuwe 911 GT3 een nieuwe standaard voor high-performance sportwagens.
De 911 GT3 modellen zijn op verschillende vlakken verbeterd, waarbij er extra aandacht is geschonken aan de aerodynamica en ophanging. Hij zal verkrijgbaar zijn in twee versies: de 911 GT3, met een iconische achtervleugel die door een ‘zwanenhals’ is verbonden aan de carrosserie, en de 911 GT3 Touring – voor wie op zoek is naar een subtielere uitstraling, volledig in Porsche stijl.
2. Wat is er nieuw aan de 911 GT3 en de 911 GT3 Touring?
De aerodynamica is verder verbeterd dankzij een opnieuw ontworpen voorste splitter en diffuser, die samen de neerwaartse druk op de auto verhogen. De nieuwe sideplates op de achtervleugel zorgen voor extra stabiliteit bij hoge snelheden. Daarnaast dragen de aerodynamische draagarmen op de vooras, die voorheen alleen op de 911 GT3 RS beschikbaar waren, nu ook bij aan de neerwaartse druk van de 911 GT3. Verder verbeteren de vernieuwde contouren van de voorspoiler en de aangepaste vinnen aan de onderzijde de luchtstroom en verhogen ze de neerwaartse druk.
In de carrosserie en ophangingssystemen van de nieuwe 911 GT3 modellen wordt uitgebreid gebruikgemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), wat bijdraagt aan een lager gewicht. Dat speelt een belangrijke rol in de uitstekende rijeigenschappen waar de 911 GT3 om bekendstaat.
Daarnaast is de 911 GT3 nu ook voor het eerst verkrijgbaar in combinatie met het Weissach Pakket, dat extra CFRP-elementen bevat en het gewicht verder verlaagt. Dit resulteert in nog betere prestaties. Tenslotte is er het Lichtgewicht Pakket beschikbaar voor de 911 GT3 Touring – dat eveneens helpt om gewicht te besparen.
Bij de 7-versnellings PDK-transmissie is de overbrengingsverhouding met 8% verkort. Dit zorgt ervoor dat je nóg sneller kunt schakelen. Bovendien is het stuursysteem verder verfijnd voor een scherper en directer gevoel. Kies je voor de puristische handgeschakelde 6-versnellingsbak, dan is de versnellingspook ingekort, net zoals dat bij de 911 S/T het geval is, wat zorgt voor een meer verbonden en intensere rijervaring.
3. Wat weegt de nieuwe 911 GT3?
Doordat de carrosserie en onderdelen zo veel mogelijk van CFRP zijn gemaakt, blijft het gewicht van de nieuwe 911 GT3 beperkt tot slechts 1.479 kg (DIN). De 911 GT3 Touring is zelfs nog lichter, met een gewicht van slechts 1.461 kg (DIN). Dit lage gewicht draagt sterk bij aan de sportieve prestaties waarvoor de 911 GT3 bekendstaat.
4. Hoe ziet het interieur van de nieuwe 911 GT3 eruit?
De cockpit van de nieuwe Porsche 911 GT3 is net zo prestatiegericht als het exterieur. De nieuwe inklapbare lichtgewicht kuipstoelen zijn gemaakt van CFRP en afgewerkt met hoogglans koolstofvezel – waardoor het lichtgewicht design van de 911 GT3 ook in het interieur doorloopt. Daarnaast kunnen de nieuwe 911 GT3 modellen optioneel uitgerust worden met een vaste rolkooi achterin, eveneens met een satijnen koolstofvezel afwerking. De middenconsole heeft een zichtbare dragende structuur en kan ook met een koolstofvezelafwerking worden geleverd.
Bij de 911 GT3 Touring is er nu de mogelijkheid om achterstoelen toe te voegen, wat zowel flexibiliteit als extra comfort biedt. Dit is de eerste keer dat deze optie beschikbaar is in dit specifieke model. Het volledig digitale display in zowel de 911 GT3 als de 911 GT3 Touring geeft alle essentiële rijgegevens overzichtelijk weer.
5. Welke motor ligt er in de nieuwe 911 GT3?
De nieuwe 911 GT3 wordt aangedreven door een 4,0-liter zescilinder boxermotor met natuurlijke aanzuiging. De platte zescilinder boxermotor is het hart en de ziel van de GT3 sinds hij een kwart eeuw geleden op de markt kwam (toen nog in 3,6-liter vorm). Ter referentie: deze motorarchitectuur is ook te vinden in Porsche raceauto’s – wat de sterke connectie tussen de autosport en de 911 GT3 verder benadrukt.
6. Hoe krachtig en hoe snel is de nieuwe 911 GT3?
Of je nu het circuit opzoekt of over kronkelige bergwegen rijdt, de nieuwe 911 GT3 levert indrukwekkend vermogen van maar liefst 510 pk en draait moeiteloos tot 9.000 t/min.
7. Wat is er bekend over het Chronograph 911 GT3 horloge van Porsche Design?
Ter gelegenheid van de lancering van de 911 GT3 heeft Porsche Design de Chronograph 911 GT3 onthuld. Dit horloge is exclusief gemaakt voor eigenaren van de nieuwe Porsche 911 GT3 en draait, net als bij de sportwagen, om prestaties en precisie.
Met zijn lichte titanium constructie en een band van echt Porsche autoleder vangt dit horloge de essentie van de 911 GT3, en verwerkt deze in een ontwerp van Porsche Design. Het horloge wordt aangedreven door het Porsche Design caliber WERK 01.200, met een opwindrotor die geïnspireerd is op de wielen van de 911 GT3.
Het ontwerp van de wijzerplaat is ook afgestemd op het instrumentenpaneel van de 911 GT3. Het Porsche Design Sport Chrono GT-instrument, dat exclusief voor de GT-modellen is ontwikkeld, heeft een uitstraling die lijkt op de chronograaf van de 911 GT3.
De nieuwe Porsche 911 GT3 en Porsche 911 GT3 Touring kunnen vanaf eind 2024 worden besteld. De consumentenadviesprijs voor beide modellen bedraagt € 318.800
Bron: Porsche.