Ruim een maand na de finale van de Porsche Carrera Cup Benelux zijn de teams alweer druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen in de snelste merkencup van de lage landen. Onderhandelingen met rijders zijn volop aan de gang: sommigen blijven, anderen wisselen van team en diverse nieuwkomers staan te wachten. Wat heeft de Porsche Carrera Cup Benelux te bieden? Een gesprek met teams, rijders en de organisatie.
“Je rijdt op mooie circuits tijdens aantrekkelijke evenementen”, steekt Oliver Aerts, seriemanager van de Porsche Carrera Cup Benelux, van wal, gevraagd naar de sterke punten van de klasse. “We hebben ook voor volgend jaar weer een uitstekende kalender samengesteld met zes weekenden in het programma van onder andere FIA WEC, DTM, GT Open en Truck Grand Prix, maar ook bijvoorbeeld de populaire Jack’s Racing Day. Daarnaast hebben we echt stappen gezet op sportief gebied, met een permanente ‘race director’, een sporting manager en een vast team van sportcommissarissen. Dat zorgt voor duidelijkheid en consistentie: er is geen politiek, regels zijn regels en daarmee werken we.”
Professionele begeleiding in de ‘talent pool’
“Ook de sfeer in de paddock is goed, er is veel onderling respect tussen de rijders”, vervolgt Aerts. “Dat is iets waar we ook actief mee bezig zijn voor de jonge coureurs in onze ‘talent pool’ en je ziet dat dat zijn vruchten afwerpt, want de races verliepen grotendeels crashvrij. Die begeleiding via de ‘talent pool’ is ook een belangrijk aspect van onze cup: we geven jonge rijders een heel pakket mee. Fysieke en mentale ondersteuning via Maverick, maar ook een unieke blik achter de schermen bij de Porsche Mobil 1 Supercup tijdens de Formule 1-Grand Prix op Zandvoort en technisch inzicht via een ingenieur van Manthey tijdens het WEC-weekeinde. Met onze ‘talent pool’ gaan we komend seizoen het vijfde jaar in en we werken al voor het vierde seizoen samen met oud-fabriekscoureur Dirk Werner als begeleider. We hebben goede TV-verslaggeving, een eigen YouTube-kanaal. En niet in de laatste plaats hebben we met de 911 GT3 Cup natuurlijk een geweldige auto: geavanceerd, snel, betrouwbaar, inclusief de complete service die Porsche biedt.”
Voor rijders die verder willen in de autosport is de Porsche Carrera Cup Benelux een waardevolle stap, zo benadrukt Loek Hartog, die in 2020 kampioen in de klasse werd, vervolgens overwinningen behaalde in de Duitse Carrera Cup en de Supercup en dit jaar met overmacht de titel won in de Porsche Carrera Cup North America. “Voor mij was de Carrera Cup Benelux een springplank die mijn internationale horizon in de GT-racerij verbreed heeft”, aldus Hartog. “De cup is het ideale platform om je diamant te slijpen en in een professionele omgeving van veel situaties, mensen in de paddock en sterke competitie te leren.”
Larry ten Voorde, recordwinnaar in de internationale Porsche merkencups, onderschrijft dit: “De Porsche Carrera Cup Benelux is voor jonge rijders een uitstekende leerschool. Je rijdt op mooie circuits, een goede organisatie en je doe waardevolle ervaring op waarmee je kunt doorgroeien naar andere klassen. Ik beveel het jonge rijders in mijn Academy van harte aan!”
Ook vanuit teamperspectief de juiste keuze
“De Porsche Carrera Cup Benelux is een ideale klasse waarin je je kunt bewijzen en de mogelijkheden krijgt om door te groeien, niet alleen naar internationale Porsche-cups, maar zelfs naar de status van fabrieksrijder”, haakt Torsten van Haasteren van Team GP Elite in. “De Carrera Cup Benelux omvat zes evenementen, waardoor het budget beter te behappen is, het zijn aantrekkelijke raceweekends voor het uitnodigen van partners, het niveau is heel goed, als je je als talent wil bewijzen, is er geen betere klasse dan de Carrera Cup Benelux! Daarbij is het een mooie volgende stap na de Sprint Challenge, dus perfect passend in de piramide van Porsche Motorsport.”
Welk type coureur willen teams graag hebben? “Belangrijk is dat ze het zelf echt willen, volledig gemotiveerd zijn, er honderd procent voor gaan”, zegt Jochem van de Wiel van JW Raceservice. “Dan geven wij ze de tools mee waarmee ze het maximale uit hun investering kunnen halen.” Het maximale eruit halen, zowel bij de rijder als bij het team, dat is ook wat Torsten van Haasteren noemt als belangrijk doel. “Wij doen dat met een vaste groep engineers, mensen die vast bij ons in het team zijn, vaste monteurs, een hechte club, terwijl we ook werken met trainingen op de simulator en een ‘performance coach’, wat uniek is in de Carrera Cup Benelux, zodat rijders zich optimaal kunnen ontplooien.”
Bron: Porsche