
De vier grote circuits in de Benelux – Assen, Spa-Francorchamps, Zandvoort en Zolder – zijn de natuurlijke habitat van de Porsche Carrera Cup Benelux. Het is voor de snelste merkencup in de lage landen echter ook een goede traditie om een- of tweemaal per seizoen wat verder over de grenzen te kijken in de vorm van een optreden op een ander circuit, vaak een baan waar ook de Formule 1 rijdt. Hoe gaan teams en rijders te werk als er onbekend terrein wacht, zoals dit weekeinde op de Hungaroring?
Na Assen, Zandvoort, Zolder, Spa-Francorchamps, Hockenheim, Paul Ricard, Le Mans, de Nürburgring, Barcelona, Imola en de Red Bull Ring is de Hungaroring de twaalfde locatie waarop de Porsche-competitie uit de Benelux sinds 2013 te gast is. “Ik vind het heel goed voor de uitstraling van de serie dat er af en toe eens wat verder weg gereden wordt. Bovendien is het goed voor de ervaring van de rijders, want het leren kennen van nieuwe circuits is altijd waardevol”, zegt Paul Geeris, die met zijn team PG Motorsport uit het Brabantse Heeze in de cup actief is. “Natuurlijk is het wel belangrijk dat de races in Nederland en België het hoofdbestanddeel blijven, dat is onze thuisbasis. Zo ben ik ook blij dat de finale dit jaar bijvoorbeeld in Zandvoort gehouden wordt, op circuits in de Benelux is het voor ons veel makkelijker om gasten mee te nemen.”
Simulator
Geeris is positief over de toevoeging van de Hungaroring aan de kalender voor dit jaar. “Het is een circuit waar bijvoorbeeld ook de Porsche Mobil 1 Supercup rijdt, dus voor coureurs die doorgroeien is het goed als ze dat circuit dan al kennen.” Wat was de aanpak bij PG Motorsport in aanloop naar de races op de Hungaroring? “De Hungaroring is echt nieuw, voor bijna iedereen, ik geloof dat maar één of twee rijders in het veld er eerder geweest zijn”, vertelt Geeris. “Wij hebben vooral gewerkt met de simulator, daarvoor werken we samen met Motorsport in Motion en specifiek met Wouter Boerekamps als coach voor onze rijders. Bij Motorsport in Motion hebben ze de 992 Cup als auto in de simulator, dat is echt heel realistisch en daar leren de rijders veel van. Voor wat betreft de afstelling van de auto hebben we gekeken naar een circuit dat met de Hungaroring vergelijkbaar is. Het is een baan waar hogere snelheden worden behaald en die minder van de remmen vergt, het is enigszins vergelijkbaar met Zandvoort. Eerder deze week hebben onze beide rijders – Mees Muller, die als nieuwkomer in de Talent Pool zit, en Nick Ho, die aan zijn tweede jaar bezig is – al twee testdagen afgewerkt, dus ze gaan goed voorbereid het weekeinde in.”
Track walk
Dat bevestigen de beide rijders vanuit Mogyoród nabij Boedapest, waar de Hungaroring gelegen is. “Ik denk dat ik wel zo’n 100 ronden op de Hungaroring in de simulator heb gereden”, vertelt Nick Ho. “Dat komt toch wel voor 90, 95 procent overeen met wat we hier in de praktijk aantroffen, maar soms zijn de kerbstones toch net even anders, zijn de referentiepunten voor de bochten anders en zijn bijvoorbeeld sommige bordjes weggehaald, of zijn er juist nieuwe bordjes toegevoegd. Daarvoor doen we bijvoorbeeld ook een ‘track walk’, dan lopen we als rijders samen met de engineer en vaak ook anderen van het team een ronde over het circuit en kijken heel goed naar al die details.”
“We hebben aan het begin van de week heel goed getest en veel geprobeerd, dus ik denk dat we qua afstelling een goede basis hebben”, vult zijn teamgenoot Mees Muller aan. “Wat dit weekeinde wel een groot punt gaat worden, zijn de ‘track limits’. Er ligt veel asfalt buiten de afgrenzing van de baan, maar we moeten natuurlijk binnen de witte lijnen blijven. Zeker tegen het einde van de race, als de banden wat meer versleten zijn, wordt dat best wel lastig, denk ik. En ook in de kwalificatie is het een kwestie van heel geconcentreerd blijven, want als je buiten de lijnen komt, wordt de tijd geschrapt.”
Positief verrast over de Hungaroring
Beide rijders zijn zeer positief over de samenwerking met hun coach Wouter Boerekamps, die zelf als rijder uitkomt in de Porsche Mobil 1 Supercup. “Daarnaast heb ik als rijder in de Talent Pool ook nog de mogelijkheid om in de loop van het weekeinde mijn eigen data te vergelijken met de data van de snelste Talent Pool-rijder, dus aan de hand daarvan kan ik zien wat die anders doet. Dat helpt ook”, aldus Muller. Hij is positief verrast over de Hungaroring: “Ik dacht in eerste instantie dat ik het niet zo’n leuk circuit zou vinden, maar na mijn eerste ronde vond ik het megavet!”
Naast de ‘track limits’ is ook de temperatuur dit weekeinde een belangrijke factor. Het kan enorm warm worden in Hongarije en ook voor dit weekeinde worden er temperaturen van ruim boven de 30 graden verwacht. “Onze race op zondag is ook nog eens rond het middaguur, dus dan wordt het echt warm. Veel drinken, zo lang mogelijk in de schaduw blijven, bijvoorbeeld tijdens de pre-grid”, zegt Ho. De beide rijders zijn ter verkoeling ook al naar het aquapark vlak bij het circuit geweest, maar vanaf vandaag ligt de volledige focus op het raceweekeinde. Ze kijken ernaar uit! De eerste race is op zaterdag vanaf 18.15 uur, de tweede race op zondag vanaf 12.00 uur. De wedstrijden zijn live te volgen via het YouTube-kanaal van de Porsche Carrera Cup Benelux. Vanaf de week erna worden de races uitgezonden op Ziggo Sport.
Bron: Porsche
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest