Audi A6 Limousine: in dienst van optimale aerodynamica

  • Lage Cw‑waarde van 0,23 is nieuwe benchmark
  • Nauwe samenwerking tussen ontwerpers en aerodynamici staat centraal
  • Akoestiek en luchtgeleiding zorgen samen voor efficiëntie én comfort

De nieuwste generatie van de Audi A6 Limousine is inmiddels in de showroom gearriveerd. Onder het oppervlak van de elegante zakensedan schuilt een technisch verfijnde aanpak die volledig in het teken staat van luchtgeleiding en stilte. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 behoort hij tot de meest aerodynamische Audi-modellen met verbrandingsmotor ooit.

Het ontwikkelproces laat zien hoe ontwerp en techniek steeds meer samensmelten, met als doel: een auto die niet alleen efficiënt door de lucht snijdt, maar dat ook zo stil mogelijk doet. Volgens Audi’s aerodynamicaspecialist Sebastian Weiper begint alles bij de juiste basisvorm: laag en gestrekt, zoals een sedan van nature al is. Maar die vorm is slechts het begin.

Simultaan proces

“Het is een simultaan proces: we optimaliseren samen en weten van elkaar wat werkt,” vertelt Weiper. “Om in het ontwerpproces tot optimale aerodynamica te komen, worden simulaties en windtunnelmetingen gecombineerd met Strack-modellen die het exterieur tot op 0,01 millimeter nauwkeurig digitaliseren. Vanuit aerodynamisch oogpunt zijn de air curtains het belangrijkste element aan de voorkant. Aan de achterkant zorgt een licht opwaarts gebogen rand aan het uiteinde van de kofferklep voor een efficiënte loslating van lucht, wat samen met de brede diffuser de turbulentie achter de auto reduceert.” Ook onderhuids zijn specifieke elementen toegepast: zo dragen bijvoorbeeld wielspoilers en afdekkingen van de transmissietunnel en achteras bij aan een harmonieuze luchtstroom. Veel aerodynamische toepassingen zijn nagenoeg onzichtbaar. Zo sturen twee actief regelbare luchtinlaten achter de grille (koel)lucht naar de motorruimte. Om luchtverliezen in dit gebied te beperken, zijn de afsluitingen tussen bumper en koelunit verstevigd en strakker afgedicht, wat de verliezen met 70% vermindert.

Tot op de millimeter nauwkeurig
Ook de optionele adaptieve luchtvering draagt bij aan een lagere luchtweerstand: bij hogere snelheden zakt de auto in totaal tot 30 millimeter, afhankelijk van de gekozen rijstand. Tegelijkertijd is het geluidsniveau in het interieur merkbaar afgenomen. De ramen en deuren sluiten uiterst strak en optioneel akoestisch glas – nu ook leverbaar voor de achterportieren – beperkt het windgeruis tot 30% ten opzichte van het vorige model. Vanaf velgen met een grootte van 19 inch zijn de banden standaard voorzien van geluidsabsorberende schuimringen aan de binnenzijde. Nieuw ontwikkelde motor- en transmissiesteunen beperken mechanisch geluid, en zelfs de tandwielvorm van de S tronic-transmissie is aangepast met het oog op akoestiek.


Deze technische innovaties maken van de Audi A6 Limousine een fluisterstil en elegant statement. De samenwerking tussen ontwerpers en aerodynamici maakt tastbaar hoe efficiëntie en rust voortkomen uit aandacht voor detail – van de luchtstroming rondom tot aan het geluidsniveau ín de auto.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Porsche Cayenne vertrouwt op de expertise van een Formule E wereldkampioen

Met de introductie van de nieuwe Cayenne brengt Porsche niet alleen een nieuwe, volledig elektrische modelserie op de markt. Ook vertaalt Porsche een brok autosporttechnologie

Lees verder »

ABT Audi SQ5

Een mooie upgrade voor je nieuwe Audi Q5 (SQ5) van ABT. Helaas is de SQ5 niet in het assortiment in Nederland. Maar deze mooie Q5,

Lees verder »

Audi vernieuwt myAudi app met digitale AI-assistent en nieuw design

Audi versterkt zijn digitale ecosysteem en lanceert een vernieuwde, nog geavanceerdere versie van de myAudi app. Voorzien van een nieuw, modern design maakt de app

Lees verder »