Audi A6 Limousine: in dienst van optimale aerodynamica

  • Lage Cw‑waarde van 0,23 is nieuwe benchmark
  • Nauwe samenwerking tussen ontwerpers en aerodynamici staat centraal
  • Akoestiek en luchtgeleiding zorgen samen voor efficiëntie én comfort

De nieuwste generatie van de Audi A6 Limousine is inmiddels in de showroom gearriveerd. Onder het oppervlak van de elegante zakensedan schuilt een technisch verfijnde aanpak die volledig in het teken staat van luchtgeleiding en stilte. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 behoort hij tot de meest aerodynamische Audi-modellen met verbrandingsmotor ooit.

Het ontwikkelproces laat zien hoe ontwerp en techniek steeds meer samensmelten, met als doel: een auto die niet alleen efficiënt door de lucht snijdt, maar dat ook zo stil mogelijk doet. Volgens Audi’s aerodynamicaspecialist Sebastian Weiper begint alles bij de juiste basisvorm: laag en gestrekt, zoals een sedan van nature al is. Maar die vorm is slechts het begin.

Simultaan proces

“Het is een simultaan proces: we optimaliseren samen en weten van elkaar wat werkt,” vertelt Weiper. “Om in het ontwerpproces tot optimale aerodynamica te komen, worden simulaties en windtunnelmetingen gecombineerd met Strack-modellen die het exterieur tot op 0,01 millimeter nauwkeurig digitaliseren. Vanuit aerodynamisch oogpunt zijn de air curtains het belangrijkste element aan de voorkant. Aan de achterkant zorgt een licht opwaarts gebogen rand aan het uiteinde van de kofferklep voor een efficiënte loslating van lucht, wat samen met de brede diffuser de turbulentie achter de auto reduceert.” Ook onderhuids zijn specifieke elementen toegepast: zo dragen bijvoorbeeld wielspoilers en afdekkingen van de transmissietunnel en achteras bij aan een harmonieuze luchtstroom. Veel aerodynamische toepassingen zijn nagenoeg onzichtbaar. Zo sturen twee actief regelbare luchtinlaten achter de grille (koel)lucht naar de motorruimte. Om luchtverliezen in dit gebied te beperken, zijn de afsluitingen tussen bumper en koelunit verstevigd en strakker afgedicht, wat de verliezen met 70% vermindert.

Tot op de millimeter nauwkeurig
Ook de optionele adaptieve luchtvering draagt bij aan een lagere luchtweerstand: bij hogere snelheden zakt de auto in totaal tot 30 millimeter, afhankelijk van de gekozen rijstand. Tegelijkertijd is het geluidsniveau in het interieur merkbaar afgenomen. De ramen en deuren sluiten uiterst strak en optioneel akoestisch glas – nu ook leverbaar voor de achterportieren – beperkt het windgeruis tot 30% ten opzichte van het vorige model. Vanaf velgen met een grootte van 19 inch zijn de banden standaard voorzien van geluidsabsorberende schuimringen aan de binnenzijde. Nieuw ontwikkelde motor- en transmissiesteunen beperken mechanisch geluid, en zelfs de tandwielvorm van de S tronic-transmissie is aangepast met het oog op akoestiek.


Deze technische innovaties maken van de Audi A6 Limousine een fluisterstil en elegant statement. De samenwerking tussen ontwerpers en aerodynamici maakt tastbaar hoe efficiëntie en rust voortkomen uit aandacht voor detail – van de luchtstroming rondom tot aan het geluidsniveau ín de auto.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Porsche Cayenne getest onder extreme omstandigheden: virtueel en in de praktijk

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Cayenne vertrouwt Porsche meer dan ooit op digitaal testen. Maar de menselijke factor is nog steeds onmisbaar: tijdens de laatste proefritten

Lees verder »

Team RaceArt pakt de prijzen in Porsche Carrera Cup Benelux op Zolder

Met elk een overwinning en een tweede plaats uit de beide races kenden Jaap van Lagen en Sam Jongejan van het Nederlandse Team RaceArt een

Lees verder »

Aantrekkelijk introductievoordeel op Audi exclusive lak voor nieuwe Audi Q3

Individualiteit is de ultieme vorm van luxe. Met Audi exclusive biedt Audi nu ook in Nederland een wereld waarin persoonlijke voorkeuren tot leven komen. Van

Lees verder »