Zoek

Eén Roadster maakt nog geen lente.


Eén Roadster maakt helaas nog geen lente, hoe waar!Het mag dan zo zijn dat de lente net is begonnen, maar dat is dus kennelijk alleen maar op papier.
De weersvoorspellingen: 100% regenkans, sneeuw- en hagelbuien en ook nog windstoten, brrr.
Een dag die eigenlijk totaal ongeschikt is om een Roadster te testen.

Vandaag staat de TT Roadster met 2.0TFSI motor op het rijtest programma.
Eerst een blik naar binnen, gaaf en bekent en sportief stuur met platte onderkant. Leer met Alcantara bekleding op de perfect zittende sportstoelen.

De instap in een TT vind ik altijd iets om even aan te moeten wennen. De dorpel is behoorlijk breed, je moet dus wel een beetje soepel in de gewrichten zijn want voor mijn gevoel maak ik een kleine spagaat.

Vergeleken met mijn eigen A4 zijn de ruiten een stuk kleiner en minder hoog. Zo ook de binnenspiegel. De buitenspiegel is echter prominent aanwezig.
Starten en wegrijden. Hmm, dat gaat lekker soepel.
De besturing is zeer direct en dat mag ik wel.

Bij stadsverkeer constateer ik nagenoeg geen uitlaatgeluid wat n.m.m. ook niet nodig is. Daarbij ook geen vibraties of andere ongemakken te merken. In zijn 5 doet hij zijn werk bij 50km/u vanzelfsprekend ook goed.
Zodra het mag het gas erop, hoog in de toeren en de TT spuit door 200 paarden aangedreven weg.

Wow! Dat klinkt lekker! Het motorgeluid is lekker donker en de Turbogeluiden zijn ook prettig om te horen. Gas los, ook nu weer het lekkere sportieve geluid bij het afremmen op de motor. Het viel mij op dat ondanks het feit dat er 200 paarden aan de voorwielen trokken, de tractie behoorlijk goed op de weg te krijgen en houden is.

Het sturen gaat direct en dat is prettig als je sportief met de Roadster rijdt. Gelukkig is het weer mij even goed gezind. Het is droog dus even met de kap naar beneden rijden.
Windschot en zijramen omhoog, stoelverwarming op stand twee, heerlijk rijden zo’n Roadster! Ondanks dat het buiten tegen het vriespunt is.

De haren gaan niet door de war, ondanks dat ik 100km/u rijd. Nu even een paar foto’s maken, want nu kan het. Het valt mij op dat het geluid wat je binnen hoort mij doet denken aan het rijden in mijn eigen sedan wanneer ik de achterbank neergeklapt heb. Je hoort de omgevingsgeluiden veel duidelijker.

Dit is ook wel logisch want het is nu eenmaal geen Audi met stalen dak. Ook bij deze Audi komen de verkeersmeldingen door ook al staat de radio in Mute-stand. Het Bose Surround Soundsystem is een prachtig iets. Je waant je echt in een concertzaal. Uiteraard is niet alles hosanna in deze rijtest.

Onpraktisch vind ik de gordelgeleiding. Je moet echt moeite doen om de gordel te pakken te krijgen voordat je hem om kan doen. Hij zit erg ver naar achter. Een ander onaangenaam iets betreft ook de gordel. Na het afdoen rolt hij bijna niet terug zodat hij als een slap geval naast de stoel hangt. Ik ga er van uit dat dit geen kenmerk is van de Roadster gordels.

Rijden met de Roadster 2.0TFSI vraagt ook om de duurste benzinesoort. Maar goed, je weet wat je eisen zijn en dat kost nu eenmaal wat meer. Overigens is de TT Roadster ook te rijden met de 95er benzine maar dan gaat dat ten koste van het vermogen en verbruik. De TFSI presteert n.l. het beste op de 98er benzine. Je zou je zelfs af kunnen vragen waarom je de 6-pitter zou kopen. Die is bijna 14.000 euro duurder.

Prijzen van de TT Roadster zijn:
– 2.0 TFSI 147kW/200pk 6-bak vanaf euro 48.100,- Met S tronic + euro 2.660,-
– 3.2 TFSI 184kW/250pk 6bak Quattro vanaf euro 61.990,- Met S tronic + euro 280,-

deze testrit werd mede mogelijk gemaakt door:

Autohaus Helmich voor Audiservice & goedkopere Audi onderdelen als in Nederland.
Verzending ervan geen probleem!

Voor vragen: audi@helmich-emmerich.de
website: http://www.helmich-emmerich.de/audi2003/

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen