TTS wit en weer nat!
Vandaag doe ik de rijtest met de TTS in de trendkleur Ibiswit en natuurlijk regent het weer! Maar goed binnen zit ik toch droog en het is geen straf om in een TT(S) te zitten. Het is de (af fabriek) sterkst gemotoriseerde TT ooit, maar dat zal hij niet meer zijn als er familie-uitbreiding komt met de TT RS of welke aanduiding deze ook mag krijgen.
De stoelen met zijdenappa leer bekleedt, zitten voortreffelijk. Ze geven waar nodig zeer veel steun en dat heb je wel nodig zo blijkt later.
De ‘klokkenwinkel’ ziet er gaaf uit. Zwarte ondergrond en witte cijfers en wijzers. Wow! Dat is een mooie pookknop!
Sleutel, niet zo’n dikke knop maar gewoon een ouderwetse sleutel die je uit het huis klapt, in het startslot. Omdraaien, en hup daar zwiepen de wijzers van de klokkenwinkel naar rechtsonder en weer terug. Leuke gadget! De motor loopt lekker rustig maar de uitlaat gromt zachtjes en dat geeft hoop op meer. Als ik het gas even aantik, komt hij pas echt tot leven en dat klinkt al lekker zeg!
Het wegrijden met deze TTS met S-tronic 6-bak gaat heel soepeltjes, ik kan hem zelfs laagtoerig rijden als een diesel en dat doet ie zonder protesteren. Bij 50km/u loopt de motor in zijn vijf 1.500 toeren/min. Bij 60 staat hij zelfs al het zesde verzet toe merk ik.
Rustig cruisen gaat dus ook best, maar goed het is ook een auto om mee te spelen niet?
Dus even de pook in de S-stand en gelijk schakelt de bak twee verzetten terug en de toeren vliegen omhoog met ca. 1.400 toeren/min. Wat je dan hoort is onverwacht! De motorgeluiden zijn compleet anders, hij gromt vervaarlijk dat hij losgelaten wil worden, dus dat doen we dan maar. Even flink doortrappen en vasthouden. De versnellingen vliegen over het display en de toerentellernaald zou bijna een ventilatortje kunnen zijn, zo wappert hij.
Nu komen er toch heel aangename geluiden uit de dubbele uitlaten links en rechts.
Te gek! De motorelektronica geeft ook tussengas en tussen de versnellingen hoor je dan het gave ‘blaffen’ van de uitlaten. En bij het handmatig terugschakelen, komen deze mooie klappen ook voor.
Ook de sprint vanuit staande start is een belevenis. Hoog in de toeren schiet hij weg en de Quattroaandrijving kan spelend het vermogen op de straat over brengen en het in voorwaartse beweging omzetten. De S-tronic bak doet ook dan zijn werk erg goed, hij blijft maar versnellen alsof er nooit een einde aan zal komen.
Ook het schakelen met de flippers achter het stuur is een geweldige ervaring. Alles gaat heel soepeltjes en zo kun je ook lekker met de motor(-geluiden) spelen.
Rustig cruisen met 100km/u op de teller zorgt ervoor dat je de motor nog steeds niet hoort. Alleen het optionele 19″ Michelin rubber maakt naar mijn mening iets teveel geluid, maar echt storend is het niet. Mooie 19″ velgen met vijf parallelspaken in sterdesign (Quattro GmbH) zitten onder deze TTS en de bandenmaat is een forse 255/35×19.
De led dagrijverlichting aan de voorzijde kennen we natuurlijk allemaal, maar het blijft een duidelijk herkenbaar iets en je merkt dat veel mensen er naar kijken.
Nu we het toch over verlichting hebben. Wat ik wel wat irritant vind is het lampje in de binnenspiegel dat aangeeft dat de antiverblinding functie actief is. Zodra het wat donkerder wordt, buiten en binnen, zie je steeds het groene lichte in je ooghoek. Natuurlijk is dat uit te zetten, maar daar bestel je deze meerprijs optie niet voor.
Even terug naar de motor. Ik had mij afgevraagd of deze 2.0 liter motor met zijn 272pk de 1.415 kilo zware TTS het goede image zou geven.. Met dank aan de ASF (Audi Space Frame technologie), kan ik zeggen dat Audi hier toch een bijzonder mooi stukje werk heeft geleverd en de combinatie is meer dan geslaagd!
Het is dat de TTS voor mijn gebruik niet de juiste auto is, maar anders zou ik hem zo willen hebben. Ik ben echt onder de indruk van het totaalaanbod wat deze TTS mij doet.
Achteraf kom ik tot de ontdekking dat de regen mijn rijtest totaal niet negatief heeft beïnvloed. Sterker nog, het maakte het alleen maar prettiger om nog langer in de TTS te moeten zitten en rijden.
deze testrit werd mede mogelijk gemaakt door:
Autohaus Helmich voor Audiservice & goedkopere Audi onderdelen als in Nederland.
Verzending ervan geen probleem!
Voor vragen: audi@helmich-emmerich.de
website: http://www.helmich-emmerich.de/audi2003/
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest