Zoek

Autovandaag rijtest: Audi Q7 3.0 TDI clean diesel

Er zijn diverse manieren om auto’s van een groen, verantwoord randje te voorzien. Zelfs bij de Audi Q7 is het gelukt. De nog altijd imponerende mastodont met vier ringen heeft namelijk 3.0 TDI clean diesel technologie onder de kap. En daarmee is de grote reus (eco)vriendelijker dan je zou denken!

Goed, we hebben het hier niet over een ultrazuinige auto met heldergroen label en aantrekkelijke lage bijtelling. Alleen de Lexus RX450h met hybride aandrijflijn kan op die status rekenen. Voor de Q7 clean diesel neemt Audi de meest efficiënte en meest verkochte motorvariant ter hand, de 3.0 TDI. Deze zescilinder bewijst al enkele jaren zijn diensten in vrijwel alle Audi-modellen, en heeft met 240 pk en 550 Nm nog steeds goede papieren. De dieselmotor is in de A4 en Q7 te combineren met clean diesel technology. Dit komt concreet neer op een geavanceerd uitlaatemissiesysteem, waar een SCR-katalysator een belangrijk onderdeel van is. Door gebruik te maken van dit extra filter naast het bestaande roetfilter en de toepassing van het biologisch afbreekbare additief AdBlue neemt de schadelijke uitstoot drastisch af. Vooral het aandeel NOx, ofwel koolstofdioxide, wordt met clean diesel technology tot een minimum teruggedrongen. Het overgrote deel transformeert zich tot water en stikstof. NOx is vooral in stedelijke gebieden ongewenst; het veroorzaakt lokaal milieuschade, het draagt bij aan de verzuring van het klimaat en de vorming van smog. Het effect van de technologie – dat vooral bij diesels broodnodig en effectief is – wordt bevestigd met het behalen van het predikaat Euro6. Deze emissienorm gaat pas in 2014 van kracht en is nog vele male strikter dan de huidige Euro5. Audi heeft met de Q7 en A4 clean diesel net als Volkswagen (BlueTDI) Mercedes-Benz (BlueTEC) en BMW (BluePerformance) de eerste Euro6-modellen op de markt klaargestoomd.

Lees verder op Autovandaag

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen